Binnenkort ook advertenties in e-books

Binnenkort ook advertenties in e-books

Het duurt niet lang meer of er zullen advertenties verschijnen in e-books, aldus Ron Adner en William Vincent. In een opiniestuk in de Wall Street Journal schrijven de professor aan Tuck School of Business van het Dartmouth College en de voormalige redacteur van Houghton Mifflin dat advertenties in e-books onvermijdelijk zijn.

E-books lenen zich meer dan gewone boeken voor het plaatsen van advertenties. Doordat e-readers in verbinding staan met het web en gebruikers eens in de zoveel tijd inloggen, is het mogelijk om advertenties te updaten om deze relevant te houden voor de gebruiker.

Dit in combinatie met de stijgende verkoop van e-books maakt dat in-book advertising voor uitgevers zeer interessant wordt. Tel daarbij op de dalende prijzen van e-readers en Google’s plannen voor een e-book store, en de druk voor uitgevers wordt nog hoger opgevoerd.

Advertenties in boeken klinkt niet echt aantrekkelijk. Lezen is voor velen een bezigheid om lekker even alles te vergeten en in een verhaal te duiken. Als dan ineens een ‘Stof verdwijnt waar Swiffer verschijnt’ advertentie opduikt, raak je als lezer uit je verhaal.

Adner en Vincent verwachten echter niet dat de overgang naar advertenties in e-books zonder slag of stoot zal verlopen. Naast de frustratie van lezers, verwachten ze dat uitgevers controle willen over de inhoud van de advertenties die in hun boeken worden getoond. Ook voorspellen ze dat nieuwe spelers hun intrede zullen doen in de boekenmarkt, zoals advertentiebureaus en technologiebedrijven.

Technologiebedrijven erkenden al eerder het potentieel van advertenties rondom boeken. Zo plaatst Google tegenwoordig advertenties naast de zoekresultaten in Google Books. Daarnaast diende Amazon afgelopen jaar een patent in voor advertenties in haar Kindle. Apple kan tevens met gemak haar iAd platform uitbreiden naar e-books voor de iPad.

Ook al zijn consumenten tegenwoordig gewent om overal advertenties te zijn, het adverteren in boeken zou nog wel eens op zwaar protest kunnen rekenen. Maar als het bestaan van boeken wordt bedreigd door piraterij of dalende prijzen, moeten de uitgevers toch een keus maken…


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Misschien hebben we dan straks naast gratis schoolboeken ook gratis e-books. Dat lijkt me wel wat.

    Ton van Houten

    geplaatst op
  • Precies! Advertenties maken het straks mogelijk zelf te kiezen. Betalen voor een boek zonder advertenties, of gratis ophalen en tijdens het lezen advertenties tegenkomen.

    Ik denk dat ik wel kan wennen aan advertenties tussendoor.

    geplaatst op
  • Op Bookboon.com bieden wij al gratis ebooks aan gefinancierd uit in-boek advertenties. Er kunnen reisgidsen, studieboeken en managementboeken gedownload worden.

    geplaatst op
  • Deense uitgever BookBooN heeft bekend gemaakt dat ze naast gratis studieboeken nu ook gratis zakelijke ebooks gaat verkopen. Mogelijk gemaakt door advertenties. http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=3059889

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.