• Usability & design
    wordt gesponsord door

ING derde keer op rij winnaar onderzoek online sparen

ING derde keer op rij winnaar onderzoek online sparen

Nu de gemiddelde spaarrente in Nederland geen fractie meer is van die van een paar jaar geleden, is het een stuk moeilijker geworden om je spaargeld te laten renderen. WUA! vroeg respondenten zich online te oriënteren naar een vrij opneembare spaarrekening, en leerde dat het nog altijd loont om aanbieders te vergelijken. ING mag zich voor de derde keer winnaar noemen in evenveel metingen. Tijdens het onderzoek gaven de respondenten in totaal 224 individuele beoordelingen over 46 verschillende websites.


Bekijk bovenstaande video voor fragmenten uit de groepsdiscussie

Imago en vertrouwen

ING beschikt momenteel over de best vindbare website binnen de branche, met 60% van de respondenten die de weg naar ING.nl weet te vinden. Net als bij de vorige metingen scoort de website vervolgens goed op imago en vertrouwen, waarbij vooral naamsbekendheid en persoonlijke ervaringen een rol blijken te spelen. Respondenten geven aan dat de website een ‘duidelijke structuur en goede productinformatie heeft’, en geven verder aan de rentepuntenwinkel – waarbij klanten kunnen sparen voor korting op producten – te waarderen. Uiteindelijk zou 15% van de respondenten een spaarrekening bij ING willen openen.

Bezoekersaantal

De Rabobank toont ten opzichte van zes maanden eerder verbetering op vrijwel alle door WUA! onderzochte deelaspecten, en stijgt daarmee van de zesde naar de tweede plaats in de ranglijst. De website wordt door ruim twee keer zo veel respondenten bezocht, en overtuigt vanwege een overzichtelijke lay-out. De Rabobank wordt door 7,5% van de respondenten als favoriet aangewezen.
SNS Bank daalde na de eerste meting van de tweede naar de vijfde plaats, maar keert ditmaal terug in de top drie. De voornaamste reden hiervoor is dat ook SNSBank.nl het bezoekersaantal op basis van de onderzochte casus ongeveer verdubbeld ziet. Net als de Rabobank weet de nummer drie vervolgens 7,5% van de respondenten te overtuigen.


De 17 best presterende organisaties volgens de Web Performance Scan

Nieuwe binnenkomers

De hoogste nieuwe binnenkomers in de door WUA! opgestelde ranglijst zijn ABN AMRO en LeasePlan Bank, op de respectievelijk vierde en zesde plaats. ABN AMRO eindigde bij de eerste meting in 2009 ook al als vierde, maar ontbrak bij de tweede meting vanwege een verslechterde vindbaarheid. LeasePlan Bank is daadwerkelijk een nieuwkomer, en maakt direct indruk op de respondenten. De website van LeasePlan Bank wordt door slechts 17,5% van de respondenten gevonden, maar wordt door de vormgeving en hoge rente dermate hoog gewaardeerd dat het onderzoek toch met een voldoende Web Performance Score van 5,5 wordt afgesloten.


LeasePlan Bank overtuigt vanwege een hoge rente en mooie vormgeving

Conclusie

De derde overwinning van ING in evenveel metingen toont naast de betrouwbaarheid van het onderzoek vooral de dominantie van de winnaar aan. Alleen ING weet consequent ruim voldoende Web Performance Scores te behalen, en beschikt over een blijvend positief imago dat gemiddeld één op de zes respondenten weet te overtuigen. Voornaamste concurrenten lijken op het moment de Rabobank en SNS Bank te zijn, maar de opvallende prestatie van de nieuwe LeasePlan Bank doet vermoeden dat deze partij misschien de grootste bedreiging zal vormen bij de volgende meting. Begin 2011 zullen we zien of de LeasePlan Bank de vindbaarheid heeft weten te verbeteren, en opnieuw indruk maakt op de bezoekers met een hoge rente en aantrekkelijke website.

Onderzoeksopzet

Voor dit onderzoek nodigde WUA! veertig respondenten uit, allen tussen de 17 en 48 jaar oud en ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. Ze kregen de opdracht online op zoek te gaan naar een vrij opneembare spaarrekening om een bedrag van 17.000 euro op te storten. De respondenten vulden uitgebreide vragenlijsten in over de websites die ze tegenkwamen, waarbij werd geoordeeld over een groot aantal deelaspecten als vormgeving, informatiewaarde en gebruiksvriendelijkheid. Aan het eind van de twee uur durende zoektocht kozen ze een favoriete aanbieder uit. Aan de hand van alle verzamelde data berekende WUA! vervolgens de verschillende Web Performance Scores. Met een deel van de respondenten is ten slotte een groepsdiscussie gevoerd voor aanvullend kwalitatief inzicht.


Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Felicitaties voor de ING echter kijken we voorbij het onderzoek naar waar het vooral om gaat bij online sparen dan kom je bij de ING bedrogen uit. ING heeft nl de gewoonte om, ondersteund door campagnes, een aantrekkelijke rente te bieden maar deze na de campagne redlijk snel tot een absoluut bodemtarief te reduceren.

    Om die reden heb ik moeite met de zin "en beschikt over een blijvend positief imago". Ik kan mij niet voorstellen dat wanneer mensen een spaarrekeing geopend hebben bij de ING en na verloop van tijd nog eens kijken hoe aantrekelijk de rente nog is dit zullen onderschrijven..

    geplaatst op
  • Opvallend dat spaarinformatie.nl en wijzersparen.nl niet in de lijst voorkomen ?!

    geplaatst op
  • @Max
    Deze kwamen wel voor in de lijst met 46 gevonden websites door de respondenten.

    @Dagobert
    Het fictieve geld zorgt er wellicht voor dat de respondenten niet per se de hoogste spaarrente zoeken maar eerder geneigd zijn om voor betrouwbaarheid te kiezen.

    Een ander puntje is de opdracht, door de hoge inleg van 17.000 euro kan je met een spaarrekening kiezen met voorwaarden. De rente van deze spaarrekeningen zijn bij de grootbanken niet veel lager dan bij de kleinere spaarbanken. Zo krijg je een mooier rijtje met grote aanbieders die best wel eens bereid zijn om een "extra rapportje" aan te vragen. ;)

    In het onderzoek worden ook de vergelijkers beoordeeld zoals mijn eigen website: Sparenvergelijk.nl
    Ik vraag mij of waarom wij hiertussen staan aangezien de spaarrekening bij de aanbieder wordt geopend. Uiteindelijk kiest een respondent niet voor een vergelijker maar voor een bank.

    geplaatst op
  • Ik ben het helemaal eens met Dagobert. Pas dus op! Toen ik het zat te lezen dacht ik bij mezelf: 'Waar gaat dit over'? En hoezo 'winnaar'. Als ex personeelslid weet ik dat er nu ongetwijfeld op zijn minst een vette mail door het bedrijf zal gaan waarbij zij zich zelf hard op de schouders gaan stampen over zoveel succes! Men 'geilt' op naamsbekendheid. Als je echter gaat googelen met als zoekwoord 'spaardersbedrog' dan komt ING ook als overwinnaar uit de bus. Weliswaar gaat het (enige) artikel dan heel ergens anders over en staat het woord in de 'comments' maar ik bedoel maar. Nogmaals 'waar gaat het over?'

    geplaatst op
  • Leuk onderzoek, veel mensen weten ook dat de meeste banken onder het garantiestelsel vallen waardoor je tot 100.000 euro terugkrijgt mocht een bank omvallen.
    Hoogste rente wordt momenteel gegeven door leaseplanbank.nl

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.