Waar gaat de Search markt heen volgens Forrester?

Waar gaat de Search markt heen volgens Forrester?

Google heeft onlangs aangekondigd dat de bestedingen in zoekmachine marketing minder hard groeien dan voorheen. Dat heeft te maken met het feit dat mensen tegenwoordig steeds meer via andere manieren zoeken dan via Google alleen. Er zijn specialistische sites die zoekdiensten aanbieden (OV info, vliegtickets, etc.) die beter zijn dan Google. Er zijn communities die veel specialistische info hebben: forums en Twitter. Daarnaast kan die data via allerlei manieren zoals bijvoorbeeld een iPhone app benaderd worden. Het begrip ‘search’ slaat dus niet meer alleen op SEO, SEA en SEM, maar ook op al die andere plaatsen waar mensen informatie of diensten zoeken. Er komen ook steeds meer en meer vormen van content online die niet meer alleen simpelweg door tekstuele resultaten te presenteren zijn. Bing, Yahoo en Google laten daarom ook steeds meer non-tekst informatie zien in de resultaten. Hierdoor worden allerlei vormen van content (images, video) samengebracht in het resultatenscherm.

Het vindbaar zijn online betekent dus tegenwoordig niet dat je op de gangbare zoekmachines te vinden bent. Maar dat hetgeen je te bieden hebt op alle plaatsen te vinden is waar mensen die gaan zoeken. Bied je bijvoorbeeld OV informatie, dan zou je die aan kunnen bieden op de hotelkamer-detail-pagina’s en bedanktpagina van een hotelboekingssite. Op die plekken zijn mensen op zoek naar dat soort info. Heb je gespecialiseerde diensten in een niche markt? Zorg dan dat je op de fora die daar over gaan aanwezig / vindbaar bent.

3 adviezen die Forrester geeft over het aanpassen van je “search” strategie zijn als volgt:

  • Zorg dat je weet op welke plekken, apparaten, enz mensen je zouden kunnen zoeken
  • Analyseer de behoefte van de zoekers
  • Optimaliseer alle kanalen die een persoon aandoet voor de conversie.

Meer informatie over deze uitspraken zijn te lezen in het naar buiten gebracht onderzoek van Forrester. De meest opvallende ontwikkelingen zijn als volgt:

  • Meer content en manieren om te zoeken
  • Informatierijkere zoekmachineschermen en advertenties
  • Overlap tussen social en mobiel
  • Meer automatisering
  • Verbeterde Analytics

Zoekmachine marketeers worden meer en meer gedwongen om anders na te denken over hoe hun product/dienst/etc vindbaar zou moeten zijn.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Biedt je?

    Verder interessant artikel. SEO wordt steeds minder belangrijk.
    Waar ik me vaak aan erger zijn de landingspagina's die niet kloppen met de advertentie.
    Als ik al een keer op een advertentie klik.

    geplaatst op
  • De kwaliteit van Google is echt slecht aan het worden. Ads die niet aansluiten, alleen geautomatiseerde landingspagina's of tonnen vergelijkingsites als je iets zoekt....Google is niet meer dan een platte navigatietool wat Startpagina 8 jaar geleden was...de geschiedenis leert dat als je de kwaliteit niet hoog kunt houden, mensen gaan shoppen of hun gedrag gaan aanpassen... bye bye Google (hoop ik ;-)

    geplaatst op
  • Nou nou Peter, erg kort door de bocht hoor :). Google biedt van alle zoekmachines nog steeds de meest relevante informatie. Als je zoekt, zoek je via Google. Ook als je zoekt naar specifieke communities begint de zoektocht daarnaar toch bijna altijd bij Google. Ik ben met je eens dat landingspagina's erg irritant kunnen zijn. Hier zou Google iets aan moeten doen.

    Op dit moment is Google alweer op overnamepad om bepaalde technologieën voor nichemarkten in handen te krijgen. Zie bijvoorbeeld; Google stapt in reisbranche

    Btw; als je specifieker wilt zoeken, kan je ook je eigen zoekopdracht optimaliseren. Lees de 'Google Code' van Henk van Es maar eens.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.