ReclameReview: Ben strijdt met KesselsKramer tegen bannerformaten

ReclameReview: Ben strijdt met KesselsKramer tegen bannerformaten

In een online campagne van KesselsKramer voor telecomaanbieder Ben zitten abonnees vast in de kleine advertentieruimtes op internet. Ze zijn duidelijk niet op hun gemak, omdat ze in de ongelukkige verhoudingen van een banner vast zitten. Gelukkig zitten ze niet met een contract van 1 of 2 jaar vast aan Ben. Opvallend details: KesselsKramer vraagt met deze campagne aandacht voor de inhumane formaten van banners.  Terwijl er tegelijkertijd ook een klantboodschap wordt gecommuniceerd. Ben is dus weer eens opvallend ‘anders’.

 

Bekijk hier alle banners

Credits:
Bureau: KesselsKramer
Art-director: Gijs van den Berg
Copywriter: Niek Eijsbouts
Strategie: Olaf Kampman
Productie: Noor van Geloven
Verantwoordelijk bij Ben: Noortje Bakker, Lisette Brederode, Jaco Hamel
Fotografie: Thomas Mailaender
Bouw levensgrote banners: Frank Visser
Technische realisatie: Noise
Geluid: The Park Studio

De doelstelling:
Communiceren dat je bij Ben nooit vast zit aan een contract van 1 of 2 jaar. En tegelijkertijd aandacht vragen voor de inhumane formaten van banners.

De uitwerking:
In een online campagne van KesselsKramer voor telecomaanbieder Ben zitten abonnees vast in de kleine advertentieruimtes op internet. Ze zijn duidelijk niet op hun gemak, omdat ze in de ongelukkige verhoudingen van een banner vast zitten. Gelukkig zitten ze niet vast aan Ben waardoor er een grote grijns op hun gezichten komt. De campagne laat hiermee zien dat je bij Ben nooit vast zit aan een contract van 1 of 2 jaar.

KesselsKramer vraagt met deze campagne aandacht voor de inhumane formaten van banners. Om de mensen nog enigszins menselijk in de vreemde verhoudingen te kunnen fotograferen moesten de advertentieruimtes op ware grootte nagebouwd worden. Voor het kleinste formaat was echter nog steeds een slangenmens nodig.

De campagne is ook op de radio te horen. In een van de radiospots schreeuwt een man om hulp omdat hij vast zit in een diepe put en in een andere spot zit een man vast in zichzelf. In een aantal landelijke dagbladen verschijnen ook mensen opgesloten in advertentieruimtes.

Het oordeel:
Campagnes van KesselsKramer zijn vaak geniaal en soms ook onbegrepen. Hoe dan ook, ze zijn altijd ‘anders’. Een bekende campagne uit hun stal is die van telecomprovider Ben die ze in 1999 lanceerden. Het merk Ben is even weggeweest, maar kwam in 2008 terug. Uiteraard met een toepasselijke campagne van KesselsKramer. Ook de bannercampagne die het bureau nu lanceert is ‘anders’. De makers schoppen namelijk tegen het medium dat ze inzetten. Hun pleidooi is logisch: ze willen meer creatieve ruimte om hun ideeën in kwijt te kunnen. Denk ook aan de actie “Ik wil meer kb’s” van enkele jaren geleden. Wat wel opvallend is, is dat er nu actie wordt gevoerd terwijl er ook een klantboodschap wordt gecommuniceerd. De gebruikte modellen/Ben-abonnees zitten immers vast in de bannerformaten, maar ze zitten niet vast aan Ben. Vergezocht of creatief? Jullie mogen het zeggen. Ik vind het in ieder geval erg gaaf dat Ben zijn goedkeuring geeft aan een dergelijke campagne. En van KesselsKramer zijn we eigenlijk wel gewend dat ze sterk en verrassend uit de hoek komen. Zij maken hun reputatie dus nog maar weer eens waar.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Ik moest meteen denken aan de campagne van Boondoggle 'Banner Concerts'. Deze gingen zelfs nog een stap verder door video te gebruiken. Banner Concerts

    geplaatst op
  • Inderdaad Mike. Daarbij zit er verder ook geen enkele slimmigheid in; het is heel plat een gedachte uitgewerkt.

    geplaatst op
  • KesselsKramer gebruikt vaak sterke beelden, ook al zijn die soms inderdaad een platte uitwerking van een gedachte. De slimmigheid hier is natuurlijk de dubbele boodschap van de campagne.

    geplaatst op
  • Dit concept lijkt ontzettend veel op de (veel bekroonde) Belgische campagne van Boondoggle voor Axion, het jongerenmerk van bank Dexia.
    http://theinspirationroom.com/daily/2009/axion-banner-concerts-in-belgium/

    geplaatst op
  • Leuk gedaan, ookal is het wellicht eerder bedacht de banner als kleine ruimte te zien. Zou zelfs leuk zijn als meer afgeleidden rond dit concept komen. Ik denk dat het effect er wel is en daarmee doeltreffend.

    geplaatst op
  • Ben het niet met je eens David. Blijft slappe hap. De Axion campagne gebruikte banners om beginnende bandjes een platform te bieden, de Ben Campagne is louter een gimmick. Waar blijft de authenticiteit? Nog belangrijker: wat is de relevantie? Boodschap: mensen die met Ben bellen kruipen in (te) kleine hokjes en zijn dus eigenlijk niet goed bij hun hoofd, laat staan dat ze zo lekker kunnen bellen. Fijn dat ze niet aan Ben vastzitten, kunnen ze gelukkig uit die benauwde ruimte weg, lekker naar KPN of Vodafone. Detail: Truus zit niet in een banner, ze zit in een nis. Dus de exucutie zuigt ook nog eens.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.