Nieuwe Heineken commercial: Buizenpost

2 augustus 2010, 10:37

De “nieuwe” van Heineken heet “Buizenpost’‘, is van TBWANeboko en de commercial borduurt verder op waar ze al een hele poos terug mee zijn begonnen: de “Walk-in” en de “Walking Fridge” en ook een beetje op “Men with Talent”. Het gaat dus weer traditioneel om man vs vrouw verhoudingen, om de “ohhhhh” en de “aaaaaah”: om een buizensysteem dwars door het hele huis dat de barbequende heren in de tuin van een ijskoud blikje Heineken voorziet terwijl de dames in de keuken zich vergapen aan het kookeiland. Want zo gaat dat… Nou ja, kijk zelf maar. Hieronder het filmpje, quotes en credits, ben benieuwd of jullie hem er beter op vinden worden:

Beschrijving

“In de commercial volgen we een ingenieus stalen buizensysteem dat dwars door het nieuwe huis van het stel loopt. Terwijl de vrouw vol trots haar gloednieuwe keuken laat zien, kan de man niet wachten om zijn – waarschijnlijk enige – bijdrage aan het interieur te demonstreren. Met een druk op de knop zoeft er een object door het buizensysteem omhoog via de badkamer, dwars door de babykamer en de keuken. Tenslotte eindigt de reis in de tuin bij de barbecue, waar de buis zich opent en er een ijskoud blikje Heineken verschijnt. Het blikje wordt onder luid gejuich ontvangen door zijn vrienden. Het aangelegde buizenstelsel voorziet de man des huizes van een ijskoud blikje Heineken op al zijn favoriete plekken in het huis.”

Passies

“In deze commercial laten we zien dat mannen en vrouwen geheel verschillende passies hebben, maar er wel op dezelfde manier van genieten,” vertelt Ralph Rijks, marketing manager Heineken. “De vrouwen zijn enthousiast over de prachtige nieuwe keuken, terwijl de mannen uit hun dak gaan als ze zien dat je met een simpele druk op de knop door het hele huis voorzien wordt van een koud biertje. De man des huizes gaat hiervoor echter wel erg ver…”

Credits

Creatives: Jorn Kruijsen & Jeroen van de Sande

Agency producer: Kiek Beljaars

Account: Patritia Pahladsingh, Machteld van Woensel Kooy

Client: Hans Böhm, Ralph Rijks, Annelotte Palthe, Sandrine Huijgen

Production Company: Czar.nl

Director: Bart Timmer

Producer: Hein Scheffer

Art Director: Genaro Rosato

Line Producer: Miami Richard Coll (Director’s Film Company)

Edit: Marc Bechtold, The Ambassadors

Sound design: Geert van Gaalen, Studio De Keuken

Music: Lodewijk Pöttker, Massive Music Amsterdam

Post Production: The Ambassadors

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Bart-Jan

    Ge-ni-aal! Weer gelukt! Gefeliciteerd, Heineken!


    2 augustus 2010 om 12:03
    Michel H

    Nee ik geloof niet dat ik deze zo goed begrijp. Bij de vorige commercial was de overeenkomst tussen de twee ‘items’ zo leukk (walk in closet, walk in fridge), maar hier mis ik die. Kookeiland, buizenpost bier? Bovendien is de link tussen mannen en vrouwen nu minder duidelijk omdat de dames pas zo laat in beeld komen.

    Het contrast tussen de buizenpost als ‘waarschijnlijk de enige bijdrage van de man aan het interieur’ en de rest wordt ook niet echt duidelijk. Misschien was het leuker geweest om de dames te volgen tijdens een rondleiding door het huis, waarbij de vrouw steeds een nieuwe kamer laat zien en daar net steeds iets in de buis voorbij zoeft. Terwijl de dames dan in de keuken eindigen (het piece de resistance) pakken de mannen buiten het laatste blikje bier uit de buis.

    Hoewel het idee leuk is, vind ik de uitvoering bij deze commercial echt een stuk minder, helaas.


    2 augustus 2010 om 12:04
    Buzzing Bees

    I like it. De verrassing is er af, dat wel, maar het concept is nog niet versleten en blijft sympathie voor het merk genereren. Axe borduurt toch ook al jaren verder op hetzelfde idee?


    2 augustus 2010 om 12:20
    Persoono

    Ik vind deze wederom grappig, ze gaan wel erg ver in deze (wellicht iets te ver) wat inderdaad de verrassing niet ten goede doet. Ben wel erg benieuwd wie als eerste met een spoof komt?! Wederom Bavaria?


    2 augustus 2010 om 13:35
    Dave Fransz

    De ‘Walk in Closet’ was magistraal. Die kunnen ze nooit meer overtreffen. Dat komt door het verassings effect. De ‘Waking Fridge’ was goed, maar minder. ‘Men with talent’ was eigenlijk ook al een stuk slechter en deze vind ik ook in die categorie vallen. Het verassings element is weg. Je weet dat er een ooh of een aah komt. Het concept is naar mijn mening weg. Je zou er wel een andere wending in kunnen brengen, waardoor het concept een nieuwe boost krijgt. Mannen die juist in de keuken staan, chagerijnig, omdat ze moeten koken. Vrouwen buiten in de zon. Man des huizes doet een ’truukje’ in de keuken en daar staat het biertje. Laat de mannen het stiekum doen oid, dat ze zonder te schreeuwen een vreugde dansje doen, of zoiets. OF helemaal 180 gragen draaien en dat je nu vanuit het perspectief van de vrouw kijkt. Dat de vrouw wat bedenkt om een biertje te krijgen….

    Goed dat ze aan het concept proberen te houden, mindere uitvoerin naar mijn mening.


    3 augustus 2010 om 04:09
    Remi

    Beetje makkelijk. Maar ook weer erg grappig. 😉


    3 augustus 2010 om 04:41
    John Foster

    Slecht, ronduit slecht. Wat ik totaal niet begrijp is de zogenaamde gigantische tegenstelling tussen man en vrouw. de getoonde personen lijken demografisch op early adopters en influencers, terwijl daar al jaren de ontwikkeling van de man in de keuken aan de gang is. Met name vwb kook eilanden, gigantische fornuizen en wijnkoelers. Ga maar eens bij een keuken boer langs op zaterdag en eens horen wie het voor het zeggen heeft bij de aanschaf. De enorme aanwas van mannelijke chefs is verder nog een bevestiging van het feit dat Heineken al jaren een mainstream biertje is in Nederland, enkel Heineken zelf pretendeert nog premium te zijn. Fail.


    3 augustus 2010 om 09:19
    Dre

    De eerste versies waren erg leuk. Maar deze vind ik behoorlijk fout. Kennelijk kunnen vrouwen alleen maar blij worden van een nieuwe keuken – yeah right!

    Verzin wat anders!!!


    9 augustus 2010 om 12:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!