Bas Vroonland van KPN naar NebokoFlow

26 juli 2010, 05:26

Hij was senior online specialist bij KPN en hij is er nu weg (‘Tijd voor wat anders.’). Bas Vroonland is recent overgestapt naar NebokoFlow, om daar strategie te gaan doen. Misschien kennen de meeste mensen in de online branche Vroonland wel van die ronkende cover van Emerce (‘De man van zes miljoen’). Dat was toen, dit is nu. Ronnie Overgoor interviewde Vroonland in het nieuwe TBWA gebouw in Amsterdam Zuid. Over zijn volgende stap, het verschil tussen klantzijde en bureauzijde, creativiteit, online only bureaus (‘Als je je puur op internet richt, kun je je kwijt raken in de techniek’), zijn learnings en zijn toekomst aan creatieve zijde.

Kennisoverdracht, creatie en media

“De creativiteit van het werk aan bureauzijde, het constant bezig zijn met vernieuwing, dat vind ik nu heel erg spannend. Als adverteerder moet je heel vaak over creatief werk oordelen. Dat is op een gegeven moment wel iets dat je gedaan hebt. Dan is het tijd voor iets anders.”

Waarom eigenlijk niet naar een communicatiebureau of mediabureau? Daar is nog wel wat kennisoverdracht nodig, denkt Overgoor. Vroonland: “Ik heb de afgelopen jaren wel gemerkt dat ik niet echt een rekenwonder ben. Bij media moet je het leuk vinden om met cijfers bezig te zijn. Mijn kracht zit hem meer in het helpen van het ontwikkelen van concepten en het vinden van haakjes, in het interpreteren van marketingproblemen naar communicatieoplossingen. Ik haal meer uit het verhaal, het idee, de boodschap. Vandaar een creatief bureau.”

Stand alone en uberspecialisten

Waarom NebokoFlow? Vroonland: “De thematische doorvertaling en activatie komen hier goed samen. Je werkt hier voor topadverteerders, er zitten hier mooie merken.” Overgoor wil weten waarom Vroonland niet koos voor een meer online only bureau. ‘Traditionele bureaus hebben geen verstand van internet,’ is de stelling.

Vroonland: “Ik heb het idee dat te veel van die stand alone online bureaus teveel een dingetje doen en te weinig bijdragen aan de totale merkbeleving en de marktpositie van een merk. Het blijft schipperen tussen de uberspecialisten en het geïntegreerde denken. Ik vind zelf de geïntegreerde gedachte uitdagender. Als je je puur op internet richt, kun je je kwijt raken in de techniek. Ik denk dat het voor de branche beter is als de grote merken, de grote bureaus dit [internet, Mvdb] kunnen omarmen.”

Toevoegen

Wat ga je toevoegen, bij TBWA? Vroonland: “Deels media-ervaring en media learnings . Ik ga concrete benchmarks ontwikkelen. Ik heb veel ervaring vanuit adverteerderszijde. Kennis van de klantzijde, dus. Daarnaast heb ik affiniteit met online en ben ik tegelijkertijd een geïntegreerde denker. Dat spanningsveld zorgt ervoor dat ik altijd zal zoeken naar hoe online kan toevoegen aan het geheel.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Michel H

    Toch best een opvallende overstap! Ik zal de video vanavond eens rustig bekijken. En Bas, succes gewenst natuurlijk, en veel plezier bij NebokoFlow!


    26 juli 2010 om 11:45
    remco1973

    Bas gefeliciteerd!


    27 juli 2010 om 20:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!