Telfort beste website voor sim only abonnement

23 juli 2010, 05:37

Hoewel de reacties op de nieuwe huisstijl en website van Telfort niet allemaal even positief zijn, lijkt de nieuwe koers de organisatie geen windeieren te leggen. Uit onderzoek van WUA! naar het oriëntatiegedrag van consumenten die op zoek zijn naar een sim only abonnement, blijkt dat de website van Telfort het best presteert. De website is beter vindbaar en komt betrouwbaarder over, en laat daarom concurrenten als Ben en Vodafone achter zich. De respondenten gaven in totaal 255 beoordelingen over 51 verschillende websites.

Hogere waarderingen

Telfort ging op 1 april van dit jaar aan de slag met de nieuwe huisstijl en merkcampagne. Meer kleuren, een aangepast logo en een nieuwe slogan moesten bestaande en potentiële klanten een waar thuisgevoel geven, aldus de organisatie. Uit de beoordelingen van de respondenten in het onderzoek van WUA! blijkt niet direct dat dit gevoel is overgekomen, maar negatief zijn de eerste indrukken allerminst. Bovendien krijgt de organisatie significant hogere waarderingen voor de deelaspecten imago en vertrouwen dan bij de vorige meting, zes maanden eerder. Haalde Telfort in het vorige onderzoek nog gemiddeld een 6,0 voor de twee deelaspecten, ditmaal wordt maar liefst een 7,4 gescoord. ‘Dit bedrijf heeft de website duidelijk gemaakt met de klant in het achterhoofd en niet met dollartekens in de ogen’, noteerde een respondent.

Onttroond

T-Mobile mocht zich zes maanden eerder nog winnaar van het onderzoek noemen, maar wordt nu onttroond door Telfort. De voormalig winnaar zet een prestatie neer die vergelijkbaar is met die van de vorige meting, maar ziet zich gepasseerd door drie websites die zich wisten te verbeteren. Het gevolg is dat hoewel niet gesproken kan worden van een verslechterde prestatie in absolute zin, de voorkeur voor T-Mobile wel degelijk daalt. Werd T-Mobile tijdens de vorige meting nog door 15% van de respondenten als favoriet aangewezen, ditmaal zou 10% van de deelnemers op basis van de online oriëntatie voor T-Mobile kiezen.

Met de nieuwe website scoort Telfort beter dan zes maanden eerder

Ben en Vodafone

Ben scoort hoger dan bij de tweede meting, en eindigt daardoor op de tweede plaats in de ranglijst. Ben toont verbetering op vrijwel elk onderzocht deelaspect, en scoort daarbij het hoogst op gebruiksvriendelijkheid en informatiewaarde. ‘Alles wat er staat is duidelijk uitgelegd en de kosten gespecificeerd. Ook is er een duidelijke link naar de actievoorwaarden, zodat je weet dat het een actie betreft’, aldus een respondent. Uiteindelijk zou 20% van de respondenten op basis van de online oriëntatie voor een sim only abonnement van Ben kiezen. Een beperkte vindbaarheid staat vooralsnog in de weg van een koppositie.

Vodafone kent juist een sterk verbeterde vindbaarheid. De Web Performance Score van Vodafone ligt mede hierdoor precies een punt hoger dan zes maanden eerder, wat de organisatie een derde plaats oplevert. 70% van de respondenten weet de weg naar Vodafone.nl te vinden, waarmee het de best vindbare website van de branche is. Vodafone krijgt de voorkeur van 10% van de respondenten, die vooral aangeven vertrouwen te hebben in de aanbieder.

De 14 best presterende organisaties volgens de Web Performance Scan

Conclusie

De nieuwe website van Telfort scoort constant op alle door WUA! onderzochte deelaspecten, en eindigt daarmee verdiend op de eerste plaats in de algemene ranglijst. Het is echter Ben dat het grootste deel van de voorkeur krijgt van de respondenten en bij een verbeterde vindbaarheid een goede kans maakt om, net als bij de eerste meting een jaar geleden, de koppositie over te nemen. Bij T-Mobile zullen ze ongetwijfeld niet stil hebben gezeten, maar zal toch opnieuw nagedacht moeten worden over de beste manier om de online oriënterende consument te overtuigen. Over zes maanden doen we een nieuwe meting naar deze branche en zullen we zien welke nieuwe ontwikkelingen zich hebben voorgedaan.

Onderzoeksopzet

WUA! nodigde voor het onderzoek veertig respondenten uit, allen tussen de 20 en 47 jaar oud en ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. Ze kregen de opdracht om online op zoek te gaan naar een sim only abonnement voor een mobiele telefoon. Criteria als belbundel en prijs waren aan de respondenten om te bepalen. Over de gevonden websites werden uitgebreide vragenlijsten ingevuld, waarbij werd geoordeeld over een groot aantal deelaspecten als vormgeving, gebruiksvriendelijkheid en informatiewaarde. Aan de hand van alle verzamelde data berekende WUA! vervolgens de verschillende Web Performance Scores. Na afloop van de online oriëntatie is met een deel van de respondenten een groepsdiscussie gevoerd voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Ben wordt het vaakst als favoriet aangewezen, maar niet vaak genoeg gevonden

Henk Kroezen heeft samen met zijn broer Klaas het bedrijf WUA! Web Performance opgericht. WUA! staat voluit voor Web Usability Advice. WUA! geeft bedrijven inzicht in hun prestaties op het internet. Wat WUA! doet is het volgende: voor ieder onderzoek worden groepen mensen uitgenodigd om zich online te oriënteren op een product met behulp van een case. Het onderzoek vindt plaats in een gecontroleerde testomgeving binnen de locatie op de Herengracht. WUA! volgt precies wat de deelnemers doen en stelt continu vragen tijdens het oriëntatieproces. Daarmee worden zaken inzichtelijk zoals: welke aanbieders worden in welke volgorde gevonden? Waar klikt men door en waar haakt men af? En waarom? Wie wordt gezien als de meest betrouwbare aanbieder? Wie wordt gezien als de aanbieder met de beste prijs/kwaliteit verhouding? Wie wordt gezien als het meest sympathiek? Of als de grootste aanbieder? Welke site is het meest aansprekend? Voor welke aanbieders heeft men een voorkeur om bij te kopen? En bij wie wordt uiteindelijk het meest gekocht / afgesloten? Wie is de grootste, de beste, oftewel de heerser op het web?

Categorie
Tags

2 Reacties

    Sim Only

    Grappig om te zien dat Ben toch populair blijft, maar Telfort het qua vindbaarheid zo veel beter doet. Ben benieuwd of ze het dan qua SEO, SEA of allebei zoveel beter doen.


    26 juli 2010 om 16:18
    Hermen

    Zelf zou ik de site van T-Mobile momenteel veel hoger inschatten als je kijkt naar de seo aspecten. Sinds de nieuwe site is de structuur erg sterk verbeterd.


    16 januari 2012 om 11:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!