Energize SparkCast 29: Interview Tim Leberecht (frog design)
Heeft jou organisatie al een CMO? Als het aan Tim Leberecht, vice president of Marketing and Communications bij Design and Innovation Consultancy frog design ligt, zal deze titel aankomende tijd zijn opmars maken. De CMO, oftewel Chief Meaning Officer, is een titel die hij opperde om ‘meaningful marketing’ een plaats te geven binnen de organisatie. Een functie die ‘real change’ moet veroorzaken. Maar wat doet deze man/vrouw nu precies? En wat maakt marketing ‘meaningful’? Reden genoeg voor Rogier Bikker, speciale host, om Tim Leberecht uit te nodigen voor de SparkCast! Wij spraken Leberecht na afloop van zijn workshop ‘The Seven Rules of the Chief Meaning Officer’ in Shanghai: de zeven regels om deze nieuwe functie succesvol te kunnen vervullen. Alle 7 regels beluister je in de – Engelstalige – SparkCast, hierbij een voorproefje van ‘Rule 7’ van Leberecht:
‘The seventh rule is Disrupt. Disrupt, in contrast to interrupt, which has been the traditional paradigm of advertising. Disrupting means, both in terms of developing products and services and bringing them to market, to consciously violate cognitive schemata. Taking things out of context and putting them in a new context. […] All of that creates meaning, because you create a moment that is worth talking about. A moment that makes you think, that disrupts your usual routine and that makes you reflect on things. A moment that you want to talk about, that you want to share with others.’
Volgens Leberecht is ‘meaningful marketing, marketing without marketing’. Zonder te vrezen voor je baan als marketer, sluit het interview of met het advies hoe ook jij een Chief Meaning Officer binnen jou organisatie kunt worden. Download of beluister de Sparkcast.
In het interview komen de volgende onderwerpen aan bod.
1. Wat is ‘meaningful marketing’?
2. De zeven regels van de Chief Meaning Officer
3. De definitie van ‘meaningful’
4. Advies voor marketers
Inspirerend interview! Merken moeten inderdaad betekenis en meerwaarde gaan bieden, anders laat de consument ze links liggen. Mij valt het wel haast religieuze element op in dit hele verhaal. Bedrijven en merken die een soort evangelie van alles delen en zoveel mogelijk goed doen verkondigen. Wie had dat 10 jaar geleden kunnen bedenken.
@Michiel helemaal eens. Maar een mooi gegeven toch? Fijn dat er in de commerciele wereld van marketing en advertising meer bewustzijn komt over de impact en relevantie van reclameboodschappen en productaanbod. Uiteindelijk worden we daar allemaal beter van.