De laatste jaren is het aantal diensten op mobiel internet fors toegenomen. Er gaat haast geen dag voorbij zonder lancering van nieuwe mobiele proposities. Niettemin worden de hoge verwachtingen van m-commerce, met mobiel als verkoopkanaal, nog niet waargemaakt. Deze verwachtingen zijn gebaseerd op het overweldigende succes van e-commerce in combinatie met de sterke groei van het aantal mensen dat inmiddels ook mobiel online is (geschat op 3 à 3,5 miljoen in NL). Bijna 10 miljoen Nederlanders kochten al minstens één keer online en de frequentie neemt ook toe. Het is logisch om dit succes door te trekken naar het mobiele kanaal. Bij nadere beschouwing blijkt dat het achterblijvende aanbod van mobiele winkels mede komt door de beperkte mogelijkheden om mobiel te betalen. Met het whitepaper Mobiel als verkoopkanaal: mobiel betalen (pdf, hieronder op SlideShare) wil OMI² bijdragen aan de kennis op dit gebied.
De focus van dit paper ligt op mobiele remote payments, betalingen op afstand. Dit is een belangrijke schakel in het koopproces. Ook in een mobiele shop willen mensen makkelijk en vertrouwd kunnen betalen. Het whitepaper maakt inzichtelijk wat de wensen van retailers (zoals wehkamp.nl, bol.com, Eredivisie Live) zijn en geeft een overzicht van beschikbare mogelijkheden van betalen. Wie te lang wacht met in actie komen laat ruimte voor de concurrentie.