• Mobile
    wordt gesponsord door

Mobiel als verkoopkanaal: mobiel betalen

Mobiel als verkoopkanaal: mobiel betalen

De laatste jaren is het aantal diensten op mobiel internet fors toegenomen. Er gaat haast geen dag voorbij zonder lancering van nieuwe mobiele proposities. Niettemin worden de hoge verwachtingen van m-commerce, met mobiel als verkoopkanaal, nog niet waargemaakt. Deze verwachtingen zijn gebaseerd op het overweldigende succes van e-commerce in combinatie met de sterke groei van het aantal mensen dat inmiddels ook mobiel online is (geschat op 3 à 3,5 miljoen in NL). Bijna 10 miljoen Nederlanders kochten al minstens één keer online en de frequentie neemt ook toe. Het is logisch om dit succes door te trekken naar het mobiele kanaal. Bij nadere beschouwing blijkt dat het achterblijvende aanbod van mobiele winkels mede komt door de beperkte mogelijkheden om mobiel te betalen. Met het whitepaper Mobiel als verkoopkanaal: mobiel betalen (pdf, hieronder op SlideShare) wil OMI² bijdragen aan de kennis op dit gebied.

De focus van dit paper ligt op mobiele remote payments, betalingen op afstand. Dit is een belangrijke schakel in het koopproces. Ook in een mobiele shop willen mensen makkelijk en vertrouwd kunnen betalen. Het whitepaper maakt inzichtelijk wat de wensen van retailers (zoals wehkamp.nl, bol.com, Eredivisie Live) zijn en geeft een overzicht van beschikbare mogelijkheden van betalen. Wie te lang wacht met in actie komen laat ruimte voor de concurrentie.


Delen

0
0


Er zijn 18 reacties op dit artikel

  • Ik vind het een zwakke paper, het is weer hetzelfde blahblah ICT verhaal zoals zo vaak. Wij ICT ers zijn van mening dat u mobiel betalen moet invoeren, dat levert ons techneuten veel geld op (en kost u dus geld). Of het iets oplevert weten we niet, want we hebben geen benul wat klanten willen. We maken u alleen 'bang' met verhalen over concurrenten en zogenaamd achterblijven.

    Als de opsomming iets oplevert is het dat de bal eerder bij banken ligt en zo lang er geen standaardisatie is (en een hint van benul of klanten zitten te wachten op mobiel betalen) en een goed idee van het soort product of dienst wat zich leent voor 'een stukje m-commerce' je als (r)e tailer beter het geld in de zak kunt houden.

    geplaatst op
  • Het ontwikkelen van een nieuwe mobiele vertical (betalen in dit geval) gaat voorbij aan de horizontale behoefte (het landschap, de consument en de gebruiksmotieven). Ik zie (nog) geen fulfilment. Maw waar zit de winst voor de consument. Ik zou beginnen met pre-paid functionaliteit ( ChipKnip). Veel goedkoper en daarmee kan je de consument langzaam rijp maken voor mobiele transacties met ingewikkelde (dure) veiligheids issues.

    geplaatst op
  • Ik had liever punten uit de whitepaper als artikel gelezen, met een link naar de whitepaper als link voor mensen die alle details willen weten. Dit is gewoon een inleiding met het whitepaper erin geplakt, iets te goedkope promotie ind ik. Maar los daarvan:

    "Bij nadere beschouwing blijkt dat het achterblijvende aanbod van mobiele winkels mede komt door de beperkte mogelijkheden om mobiel te betalen."

    Onzin!

    Er zijn meer dan genoeg manieren om mobiel te betalen, de nieuwe app van Pathe bewijst het, bol.com bewijst het... Hoewel het op dat gebied heus nog een stuk beter kan, is dat niet het grote probleem. We hebben hier simpelweg te maken met een nieuw kanaal, en zolang er geen 'killer apps' zijn, ofwel dingen waarvoor het superbriljantgeweldig is dat je er mobiel voor kunt betalen, zal het gewoon nog even duren voordat we met z'n allen mobiel gaan betalen.

    geplaatst op
  • @Michel H. Wat is nu het punt dat je in het eerste deel van je reactie probeert te maken? Je krijgt hier een whitepaper voor je neus geschoteld dat je kunt downloaden (de pdf link in de body), op je gemak door kunt scrollen op SlideShare.... En dan wil je alsnog dat de auteur punten eruit gaat halen? Dat begrijp ik niet.

    Verder, over nieuwe kanaal: dat volg ik. Duurt nog even, maar het komt, sneller en sneller.

    geplaatst op
  • @Matthijs: simpel gezegd verwacht ik op MF meer dan een veredelde link naar een whitepaper (of het nu in een linkvorm is of embedded).

    geplaatst op
  • @Michel H: Tja, verwachtingen. Ik denk dat we er af en toe voor kiezen om take-outs te doen (vooral bij US onderzoek heb ik wel die neiging), en af en toe whitepapers op deze manier te delen. Als je het onderwerp interessant vindt, heb je aan een inleiding genoeg om te gaan downloaden of te gaan scrollen. Ik denk dat dit whitepaper van 23 pag's zich prima leent voor de tweede aanpak. Eerlijk gezegd verwacht ik, op mijn beurt, dat de lezers dat wel aankunnen ;)

    geplaatst op
  • Ik begrijp de reacties wel, want in mijn tekst wordt niet veel gezegd over de inhoud van het whitepaper. Aan de andere kant heeft een whitepaper tot doel een nieuw probleemgebied te analyseren en is het, volgens Wikipedia, bedoeld 'om lezers voor te lichten en te helpen met keuzes te maken'. Helaas, het is niet anders: het speelveld van Remote Payments is nogal complex en leent zich niet om 23 pagina's in een half A4i-tje samen te vatten.

    geplaatst op
  • De white paper laat zien dat grote bedrijven als HEMA, Bol.com, Wehkamp, etc. de luxe hebben om te experimenteren met mobiele handel en hoe ze dat doen. Wat in mijn optiek ontbreekt is een blik op de klasse daaronder. Wat doen en, vooral, kúnnen middelgrote en kleine webwinkels op dit front?

    Voor zover ik kan inschatten leeft daar de concrete vraag naar mobiel verkopen (waaronder betalen) amper tot niet. Die ondernemingen hebben geen mobiele sites en dus geen behoefte aan een mobiel afrekensysteem. Of omgekeerd. Waarom zouden ze daar in investeren als je er toch geen handel uit kunt halen.

    geplaatst op
  • @Erwin: Das een interessante vraag, zeker voor een volgend verhaal maar misschien kan Paul nu al zijn licht daarover laten schijnen.

    geplaatst op
  • De vraag die Erwin stelt is vergelijkbaar met de vraag in 1950 waarom gaat Rijkswaterstaat investeren in aanleg van snelwegen die om de grote steden heen lopen, in 1990 wat is het nut investeren in de 'electronic superhighway' (later Internet genaamd) en in 2010 waarom gaan we die handige strippenkaart in hemelsnaam vervangen door een OV chipkaart.

    Anders gezegd: wie hep (sic) deze nieuwe technologie eigenlijk nodig ?

    Het antwoord zit verborgen in de steeds luider hoorbare constatering dat de grenzen tussen verschillende ons omringende devices vervagen. PC, mobiel, TV, autonavigatie, e-readers en tablets zullen vroeger of later aan internet gehangen worden en daarmee gaat men (het ene device eerder dan andere) surfen, op de een of andere manier iets kopen en daarvoor zijn betaaloplossingen nodig. Voorbeelden: afrekenen van een film op je TV, een toeristische route voor je navigatie apparaat, de toegang tot Efteling / biosxoop od vakantieverzekering via het device dat je dan bij je draagt (waarschijnlijk mobiel), de hamburgers bij McDrive, een tijdschrijft voor je tablet, enz.

    Het gaat deels om fysieke goederen als ook digitale content, maar telkens om een impuls aankoop die je op DAT MOMENT WAAR JE OOK BENT wil afwerken. Laat je fantasie maar lopen. Er is veel ruimte voor innovatie.

    In nieuwe reacties zullen commentaren komen zoals 'maar je weet toch Paul, dat abc nu al kan en . . . . . daarom niet nodig is', en 'afrekenen van . . . . zal niet met device B maar met device A gebeuren en dat werkt nu al', enz komen.

    Ik heb slechts geprobeerd een lijn uit te zetten. De toekomst exact voorspellen blijft heel moeilijk.

    Succes er mee.

    geplaatst op
  • Nee, dat is niet de vraag die Erwin stelt.

    Hij constatéért dat voor de samenstelling van de white paper enkel de grootste etailers naar hun ervaringen zijn gevraagd en dat niet het perspectief van de middelgrote en kleine ondernemer wordt gegeven.

    geplaatst op
  • @Erwin Je hebt gelijk dat de grote retailers eerder kunnen bewegen. Daarom zijn we daar ook begonnen. Je hebt ook gelijk als je stelt dat het voor kleinere partijen een stuk lastiger ligt.

    Hema, bol.com etc. waren een paar maanden geleden echter nog niet actief en het paper stelt in de samenvatting ook dat er op het punt van de mobiele webshop veel gebeurd is in enkele maanden tijd. Er zijn ook sites en apps toegevoegd door de partijen waar mee gesproken is. Dat zegt iets over hoe snel het gaat, zelfs bij het huidige beperkte aanbod wat betreft betaaloplossingen. Dat betekent wat ons betreft dat er ook bij de middelgrote partijen snelle ontwikkeling mogelijk is. Maar dat is inderdaad iets wat we ls OMI2 op een later moment misschien nog eens moeten oppakken

    Ik (als medeauteur) kan daar weinig over zeggen behalve dat het inderdaad een interessant gebied is om in een ver

    geplaatst op
  • Grappig; de discussie gaat hier om hoe principalen (hema, bol etc.) dit mogelijk oppakken maar daar ligt het issue helemaal niet Technisch kan inderdaad vrijwel alles al. Het gaat echter om een gebruiksmotief en verandering in het aankoopgedrag. Dus begin je met iets begrijpelijks en eenvoudigs bijvoorbeeld hoe kan ik kleine betaal transacties (kleine 200 miljoen chip acties per jaar ) mogelijk maken via mobiele devices. Bijvoorbeeld met een RFID chip of blue tooth. Daarmee bedien je dus ook 'kleine' partijen...

    geplaatst op
  • Rolf, dank voor je reactie. Dat is al wat duidelijker. Heb je, buiten het rapport om, zelf zicht op de bewegingen bij kleinere en middelgrote webwinkels (mobiele sites, in app payments, hoe promotie plegen voor mobiele kanalen, etc.)?

    Albert, ik geloof niet dat ik begrijp wat je bedoelt te vertellen. Kun je uitweiden?

    geplaatst op
  • Excuus voor die halve zin op het eind van mijn vorige reactie.

    @Erwin: Ik kan aangeven wat ik denk dat ik waarneem. Dat is dat middelgrote webshops vooralsnog focussen op de (verdere) groei van die webshop. Mobiel online is voor hen nog te onzeker om die focus voor te verleggen. Kleine webshops zullen pas naar mobiel bewegen als hun webwinkel applicatie daar een standaard module voor biedt. Tegen die tijd zal het voor iedereen duidelijk zijn dat de mobiel ook een verkoopkanaal is.

    @Albert: Als ik goed begrijp wat je voorstelt dan ben ik bang dat dat helaas niet begrijpelijke en eenvoudig genoeg is om snel de massa te genereren die nodig is.

    geplaatst op
  • @ Rolf: als je mij kan uitleggen wat je hiermee wil zeggen kom ik wellicht ook wat verder. "Als ik goed begrijp wat je voorstelt dan ben ik bang dat dat helaas niet begrijpelijke en eenvoudig genoeg is om snel de massa te genereren die nodig is."

    @erwin ik bedoel dat "de oplossiing" zit in generieke diensten die de consument A wil en B begrijpt. bijna 200 mio chipknip acties bijvoorbeeld... denk vanuit de consument en niet vanuit techniek.

    geplaatst op
  • Albert, bedoel je zoiets als dit, dat ik net in de WSJ lees? "Founded in June 2009, Shopkick is building applications for the iPhone and devices powered by Google Inc. software that will offer product information or coupons when users check into a store with their cellphones"

    http://www.shopkick.com/

    geplaatst op
  • Erwin, als voorbeeld wellicht. Ik denk toch meer aan de koppeling van loyalty programma's en dergelijke om uit additionele en vooral makkelijk toegangkelijke geldstromen via de mobiele telefoon nieuwe business modellen te generenen. Door bijvoorbeeld kleine pinloze geldtransacties mogelijk te maken.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.