Meer merkbeleving bij je klanten en potentiële doelgroep (Deel 1)

12 juli 2010, 09:01

Het lijkt tegenwoordig wel alsof ieder bedrijf zich ineens druk maakt om merkbeleving. Sinds de opkomst van internet is het overbrengen van de waarden van een merk nog belangrijker geworden dan daarvoor. De ‘influencers’ zijn op internet ook aanwezig en krijgen hun boodschap nog sneller bij het grote publiek. Dat kan het verschil maken tussen een succesvolle lancering van een merk en het keihard falen daarvan. Om een fijne merkbeleving te creëren die een grote doelgroep aanspreekt moet je voorzichtig te werk gaan. De grote vraag voor mij is dan ook “hoe krijg je de waarden van je merk nou over op je doelgroep?” Die vraag houdt mij vooral bezig sinds ik met Fonq.nl bezig ben met iets nieuws.

Van veel naar één

Fonq.nl is geen onbekende op de e-commerce- en webwinkelmarkt, tenminste, daar ga ik vanuit. Onder de naam Mailorder Solutions doen we al acht jaar goede zaken, met inmiddels al meer dan 60 webwinkels. Toch vonden wij dat er iets ontbrak. De naam doet denken aan een soort postorderbedrijf en dat is precies wat we allang niet meer zijn. Wat we wel zijn is een groot webwarenhuis, op het gebied van wonen, koken, tuin, design en cadeaus. We zien ons graag als een soort Bijenkorf, maar dan zonder kleding. Bovendien kennen veel mensen de webshops wel afzonderlijk, maar het bedrijf wat erachter zit, kent bijna niemand. We willen een totaalmerk worden en vanuit één website onze klanten bedienen. Via het portaal op fonq.nl kunnen klanten direct spullen bestellen van topmerken. Sommige merken en sommige producten hebben tevens hun eigen webshops. Op het portaal kunnen klanten direct doorklikken naar die shops als ze willen.

Fysieke winkel

Nieuw is ook dat we echte winkel met showroom hebben geopend in Utrecht, naast het hoofdkantoor. Daarmee worden we eigenlijk een soort Kijkshop. De producten worden seizoensgericht in de showroom getoond. De top 100 van die producten zal de boventoon voeren. De winkel fungeert tevens als ophaalpunt van online bestellingen en je kunt er terecht voor service. Behalve de producten in de showroom kan er ook uit de rest van assortiment besteld worden. Binnen 15 minuten kunnen we dan ook die producten leveren, omdat het magazijn vlakbij ligt.

Nieuwe merkbeleving

Op dit moment krijgen klanten na een bestelling een fysieke shopping gids. Verder zijn we actief op Facebook, Hyves, Twitter en YouTube, maar nog niet heel actief. Ook kunnen belangstellenden een nieuwsbrief ontvangen, één keer in de twee weken. Om dit te ondersteunen hebben we besloten commercials te gaan maken. Een grote stap voor ons, want een commercial doe je niet zomaar even. Het geeft aan dat we ons willen gaan meten met de grote jongens. Wehkamp, Bol.com en ook de Bijenkorf, enorme organisaties en ze hebben leuke commercials, die perfect laten zien wat ze uit willen stralen. Kent u ze nog? De verkopers in de videotheken van Bol.com die trailers van films naspelen? Bol.com laat daarmee uitermate goed zien wat het voordeel is van online shoppen.

Ook Wehkamp springt in op het voordeel van online shoppen: kortingen en betalen en bezorgen wanneer het jou uitkomt.

Uitstraling in een commercial

Maar nu fonq.nl…Wat we willen is dat een commercial uitstraalt hoe breed ons assortiment is, hoe goed onze klantenservice is en wat het gemak is van bestellen bij ons, ten opzichte van traditionele kanalen en concurrenten. Daarbij hopen we vooral op veel Word of Mouth, wat al sinds jaar en dag het beste werkt om trouwe klanten te krijgen. Als je vrienden tevreden zijn over een winkel, is de kans immers groter dat jij er zelf ook eens heen gaat. Maar hoe pakken we nou die commercial aan? Het moet zoveel uitstralen, ons merk, het assortiment. Voor een commercial heb je maar 30 seconden. En welk gevoel moet het precies uitstralen en hoe breng je dat nou in beeld?

Allemaal vragen waar we heel lang over nagedacht hebben. In een volgend artikel bespreek ik de uitkomsten van ons nadenkwerk, maar ik ben eigenlijk ook heel benieuwd naar jullie ervaringen en zou graag weten wat jullie ideeën zijn over merkbeleving creëren. Wat heb je zelf gedaan om een je merkbeleving positief te beïnvloeden?

Categorie
Tags

6 Reacties

    Ward

    Is dit nu een artikel of is dit gewoon reclame voor fonq.nl???

    Toen ik doorhad dat het het 2e was, was mijn zin om verder te lezen toch snel over.

    hopelijk niet te veel meer van dat…


    12 juli 2010 om 11:08
    Annelies Verhelst

    Desalniettemin ben ik heel benieuwd hoe ze die merkbeleving gaan regelen. Commercials blijven natuurlijk een grote impact hebben als ze goed zijn uitgevoerd, maar ze worden wel een stuk leuker als ze online verder gaan. En Marketingfacts is er ook voor om een beetje crowdsourcing te doen, dus als iemand nou begint met te vertellen hoe hij/zij denkt over merkbeleving, dan geeft dat wellicht goede input voor het volgende deel.


    12 juli 2010 om 12:02
    Annelies Verhelst

    Oja en trouwens, ik neem aan dat deze post nodig is om het plaatje te schetsen voor fonq.nl, anders snapt toch niemand wat de overwegingen zijn om een bepaalde strategie ten uitvoer te brengen?


    12 juli 2010 om 12:03
    mgvandenbroek

    @Ward: Bloggers mogen op Marketingfacts ook over het bedrijf schrijven waar ze verantwoordelijk voor zijn. Graag zelfs, mits het inhoudelijk is. Ik kijk uit naar de komende verhalen. Reclame kun je op Marketingfacts herkennen aan de woorden VAC en ADV.

    @Annelis: Tuuk legt dit de basis voor de komende verhalen!


    12 juli 2010 om 15:40
    Chris Hanselaar

    Het overbrengen van merkwaarden op je doelgroep komt me nogal jaren 90 over. Ja, je kunt een merk nog laden, en ja, daar is online erg geschikt voor. Maar een merk alleen is echt niet voldoende. Laten zien wat je echt bent en echt kan des te meer. Om die reden vond ik BOL.com’s reclame eerder irritant en irrelevant, omdat de vriendelijke verkoper van de videotheek waar ik altijd kom mijn smaak kent en me dus beter kan adviseren dan ikzelf op basis van een enkel suf voorvertoningsfilmpje op Bol. M.a.w. Bol.com slaat de plank erg erg mis. Laat ze bij Bol.com focussen op de excellente logistiek, de brede keus, het gemak van thuis snel shoppen, klanttevredenheid etc. Maar niet leuk proberen te zijn met commercials waarin je anderen afkat.


    12 juli 2010 om 16:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!