Social en Branding belangrijkste marketingtrends 2010
Marketeers zoeken naar manieren om op een authentieke manier hun merk en hun innovaties te presenteren in sociale media en op andere ‘nieuwe’ communicatieplatformen. Dat is de belangrjkste conclusie uit het marketingtrendonderzoek dat Berenschot uitvoerde in samenwerking met MarketingTribune, het Platform Innovatieve Marketing (Pim), het Marketing Executive Center (MEC), Stem en Marketingfacts. Aan het onderzoek namen 255 marketeers deel. Aan hen de vraag welke marketingstrategische onderwerpen op dit moment het belangrijkst zijn. Nummer één zijn – net als vorig jaar – social media, verrassend op de voet gevolgd door merkenmanagement (branding). De resultaten zullen tijdens de NMD2010 worden toegelicht door Onno Ponfoort van Berenschot.
De uitgebreide resultaten van het onderzoek staan in de hardcopy editie van MarketingTribune, die vandaag is verschenen.
Communities
Social network marketing is net als in 2009 de toptrend. Meer en meer spelen sites als LinkedIn en als Twitter een expliciete rol in het marketing- en communicatiebeleid van organisaties. Onno Ponfoort van Berenschot:
“Starbucks benut de grote hoeveelheid volgers op Twitter voor continu marktonderzoek. LinkedIn zet steeds meer opties met toegevoegde waarde op zijn platform, waardoor communiceren via LinkedIn voor veel organisaties een valide optie is naast traditionele communicatiekanalen. Uitnodigingen voor seminars, het peilen van interesse en het werven van nieuwe medewerkers zijn voorbeelden. De combinatie van on- en offline wordt optimaal benut om specifieke communities aan te spreken. Marketeers moesten voorgaande jaren nog al eens politici voor laten gaan als het ging om succesvolle benadering van communities via de nieuwe media. Nu maken ook banken, kledingwinkels, drankenconcerns en mediabedrijven volop gebruik van de mogelijkheden die social networking biedt om direct in contact te komen met de leden van de doelgroep.”
Buitenstaanders
Brand management is volgens de odervraagde marketeers net zo belangrijk als het actief omgaan met social networks. Ponfoort: ‘Logisch, wanneer je ziet dat steeds vaker buitenstaanders een rol spelen in de communicatie rond jouw merk. Het managen van het merk houdt ook in dat je, op je eigen site of in je eigen omgeving, anderen toestaat over je merk, product of dienst te communiceren.’
Onderzoek
Er namen dit jaar 255 marketeers deel, afkomstig uit industrie (22%), dienstverlening (65%), maatschappelijke organisaties (7%) en de publieke sector (7%). De verdeling naar bedrijfsomvang: 50% tussen 0 en 50 medewerkers, 32% tussen 50 en 1.000 medewerkers en 18% meer dan 1.000 medewerkers. Van de deelnemende organisaties is 24% exclusief actief in een b-to-c, 57% in b-to-b en 19% in gelijke mate in b-to-c en b-to-b.
Misschien lees ik er overheen, maar hoe is deze lijst tot stand gekomen?
En idd, wat zijn de resultaten en gevolgen?
Matthijs, de blauwe balk van Brand management is langer dan die van Social network marketing. Is dit een weergave-foutje of is hier nog een andere reden voor? Ben benieuwd.
Dank voor het artikel en de stats. Smaakt naar meer.
Ik ben wel erg benieuwd naar hoeveel Nederlanders er nu op social netwerken als Twitter, Foursquare, LinkedIn, Facebook, Hyves, etc. zitten. En ook naar cijfers per locatie. Weet iemand of die cijfers worden bijgehouden en zoja, waar te vinden?
Vast bedankt voor jullie reactie(s)!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!