Europese online mediabestedingen ondanks recessie verder gegroeid in 2009

Europese online mediabestedingen ondanks recessie verder gegroeid in 2009

De Europese online advertentiemarkt is in 2009 met 4,5% gegroeid. Dat is een scherpe daling ten opzicht van de 20% groei in 2008, maar online advertising was daarmee het enige advertentieplatform dat groei liet zien in een economisch bijzonder zwaar jaar. In alle 23 onderzochte landen groeiden de online mediabestedingen tot een totaal van € 14,7 miljard. In Nederland bedroeg de groei 1,9%. Dat is in lijn met de ontwikkeling in de meeste volwassen markten. Gemiddeld wordt in de onderzochte Europese landen 18% van het advertentiebudget besteed aan online media. In Nederland was dit in 2009 duidelijk meer: 24%. Dit blijkt uit het jaarlijkse online mediabestedingen onderzoek van IAB Europe en ScreenDigest dat zojuist gepresenteerd is tijdens het Europese IAB Congres in Barcelona.

Voor heel Europa geldt dat search relatief de meeste groei laat zien (10,8% groei) al is het lager dan in 2008 (26%).Display bleef nagenoeg gelijk (+0,3%) en liet in de meeste volwassen markten een daling zien: Frankrijk -6%, UK -5% en Zweden -5%. Het goede nieuws voor display is dat de landen in het IAB netwerk alweer een herstel van de displaybestedingen laten zien in het eerste kwartaal van 2010. Classifieds daalde in 2009 met 1,4%.

Nederland
In Nederland groeiden de online mediabestedingen met 1,9% tot een totaal van 815 miljoen euro. De bestedingen aan traditionele (offline) media daalden in Nederland in 2009 met 18%. Het aandeel online mediabestedingen groeide in Nederland van 18% naar 24% van de totale advertentiemarkt. Dat is duidelijk meer dan het Europese gemiddelde (18%). Spanje (+7,7%) en Italië (+6,5%) groeiden relatief het snelst van de grotere markten, maar dat komt omdat de markt hier nog minder ontwikkeld is. De groei in Spanje is spectaculair mede omdat de bestedingen aan andere advertentievormen sterk daalden.

De omzet per advertentiesoort was in Nederland als volgt:

Search 410 miljoen
Display 205 miljoen
Classifieds 175 miljoen
Overig (e-mail, mobile, in game advertising) 24,5 miljoen

We zien duidelijk dat Nederland een volwassen markt is. Dat remt de groei. Het IAB is blij dat het zware jaar 2009 toch nog een beperkte groei heeft laten zien. We moeten bovendien niet vergeten dat in de cijfers de bestedingen aan affiliate marketing maar beperkt zijn meegenomen. Nederland loopt hierin voorop. Recent rapporteerden wij 97 miljoen omzet aan affiliate marketing in 2009. De totale bestedingen in ons land liggen dus wat hoger dan gerapporteerd.

Emile van den Berg, binnen het IAB-bestuur verantwoordelijk voor de online mediabestedingen: “In Europa loopt Nederland voorop als het gaat om het rapporteren van de bestedingen over de gehele breedte van de markt, IAB Nederland werkt hard om daar nu per categorie meer consistentie in aan te brengen. Zeker in economisch zware tijden is het belangrijk om te kunnen laten zien waar de groei zit.”


Delen



Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Beste Marco,

    Is deze presentatie ook ergens online te vinden of op te vragen via het IAB?

    Tom

    geplaatst op
  • @Tom: presentatie staat niet online, maar ik zal eens informeren of we deze online mogen delen!

    geplaatst op
  • Marco, dat regel jij toch in een handomdraai als je wil, en dan kan kan iedereen via IAB Nederland inzicht krijgen in de cijfers. Daar is een belangenorganisatie toch ook voor, of niet?

    geplaatst op
  • @EJ: de prresentatie van gisteren is van IAB Europa en die kan zelfs ik niet zomaar toestemming online zetten ;-)

    geplaatst op
  • Heeft iemand een idee onder welk kopje social media valt? Is dit overig?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.