Stemr: Peilingen volgens sociale media

26 mei 2010, 05:30

We zijn trots! Jordy van Gelder heeft zijn (nog lopende) afstudeerproject gelanceerd, waar hij de afgelopen maanden bij ons aan heeft gewerkt. Stemr kan peilingen trekken uit sociale media, momenteel is dit nog op basis van Twitter. Van Gelder: “Om het meten zo zorgvuldig te kunnen doen heb ik het systeem getraind om emoties te herkennen. Stemr baseert zijn peilingen op de positiviteit én de activiteit van een partij op het sociale netwerk.” Interessant, blijkt ook uit de (voorpagina-)aandacht die onder andere Volkskrant, Nu.nl, Telegraaf, Parool, AD en de papieren nrc.next afgelopen weekend aan zijn afstudeerproject gaven.

Is de politieke voorkeur op Twitter gelijk?

Stemr brengt interessante vragen teweeg. Zijn actieve Twitteraars overwegend links of juist rechts? Houden sommige Twitteraars zich liever stil over hun politieke voorkeur? Of is sociale media inmiddels zo groot dat deze peilingen straks het meeste overeenkomen met de uiteindelijke resultaten?

Van Gelder meet al enkele maanden de activiteit op Twitter. Op de live-pagina is het gedrag over een langere periode terug te zien. Bijzonder: veel trends in peilingen van onderzoekbureaus zijn ook te herkennen in de resultaten uit Twitter. Zoals de terugval van de SP en de opkomst van de VVD. Het lijkt er wél op dat GroenLinks op Twitter aanzienlijk veel groter is dan in de landelijke peilingen. “Uiteraard zitten er aan deze methode haken en ogen en vanuit de wetenschap zal er vast wel terechte kritiek op zijn”, vermoedt Van Gelder. “Maar de toekomst zal uitwijzen of mijn voorspelling enige waarde heeft. Ik kijk uit naar 9 juni.”

Afstudeerproject

Hij gaat hiermee de laatste fase van zijn studie Media Technologie aan de Hogeschool Rotterdam in. Door (of beter gezegd, dankzij) de val van het kabinet kan Van Gelder gelijk meten of zijn peilingen zijn door te trekken naar daadwerkelijk stemgedrag.

Op de website beantwoord hij alvast veel vragen, maar reacties op Marketingfacts en tweets naar @stemr zijn uiteraard ook welkom. Kan hij zich alvast voorbereiden op zijn eindpresentatie! 😉

Mangrove
Internetbureau bij mangrove.com

Artikelen geschreven door internetbureau Mangrove (nu: We Are You). Verantwoordelijk voor de realisatie van de huidige Marketingfacts website (2012).

Categorie
Tags

2 Reacties

    Oli4b

    Erg strak afstudeerproject en valt mooi met zijn neus in de boter. Ik zeg geslaagd met vlag en wimpel 🙂


    26 mei 2010 om 07:11
    carmen

    Ook Hogeschool Rotterdam is trots op Jordy. Mooi project!! De afdeling Communicatie nodigt je uit om verder uitleg te geven over hoe het werkt. Carmen


    27 mei 2010 om 06:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!