Platform Affiliate Netwerken: Cookiewet is niet werkbaar

7 mei 2010, 06:35

Vanuit Brussel is een Europese richtlijn opgesteld voor het gebruik van cookies op websites. Dit betekent dat de afzonderlijke landen deze richtlijn op verschillende wijzen kunnen interpreteren. In Nederland is deze richtlijn vorm gegeven in een wetsvoorstel dat in handen is van het Ministerie van Economische Zaken. Dit wetsvoorstel gaat ervan uit dat een opt-in regeling verplicht zal worden gesteld voor het gebruikmaken van cookies op websites. De gedachte hierachter is dat de privacy van burgers beter kan worden gewaarborgd. Naast officiële reacties van de Thuiswinkelorganisatie, IAB en DDMA, komt ook het Platform Affiliate Netwerken (PAN) met een inhoudelijk statement.

De branchevereniging van affiliate netwerken in Nederland, het PAN, heeft als doel om gezamenlijk regels op te stellen om de langetermijnbelangen voorop te stellen. Het PAN bestaat uit de affiliate netwerken Daisycon/Paxz, M4N, TradeDoubler en Zanox en is in 2009 opgericht om de affiliate branche verder te professionaliseren. De leden van het PAN geven aan dat de cookiewet weinig consequenties zal hebben voor het meten van de resultaten, omdat al langere tijd gebruik wordt gemaakt van andere technieken. Ondanks dit, geeft het PAN aan dat de cookiewet in de praktijk niet werkbaar is.

Gebruiksvriendelijkheid versus privacy

Cookies zijn in essentie bedoeld om de gebruiksvriendelijkheid van het internetgebruik van de consument te verhogen. Het PAN heeft de privacy van consumenten hoog in het vaandel staan, maar een verplichte goedkeuring per website om cookies toe te staan zal een averechtse werking hebben. Een dergelijke opt-in regeling kan er zelfs voor zorgen dat consumenten zich zullen gaan storen aan Nederlandse websites en dat zij zich meer zullen gaan oriënteren op Amerikaanse websites. Daarnaast zullen website statistieken die gebaseerd zijn op cookies minder betrouwbaar worden wanneer cookies door de consument worden tegengehouden.

Het PAN stelt voor om de consument zelf meer verantwoordelijk te maken voor de privacy. Dit zou kunnen in de vorm van een browser waarin de consument zelf zijn cookies kan beheren en zo dus controle houdt op de privacy. Hierbij blijven cookies dus wel in gebruik, wat de gebruiksvriendelijkheid en meetbaarheid van websites stimuleert.

Tijdspad

Tot vrijdag 28 mei hebben de belanghebbenden de mogelijkheid om inhoudelijk te reageren op de aankomende wetswijziging. Uiteindelijk zou een nieuwe wet in mei 2011 worden doorgevoerd, wat dus nog voldoende tijd biedt voor discussie en aanpassingen. Bij een wetswijziging is het voor het PAN ook belangrijk wie er bij het verkrijgen van de opt-in uiteindelijk verantwoordelijk dient te zijn.

Leon Gerrits
Principal Consultant bij CACI Digital

Leon is een marketeer met ruime ervaring op alle digitale vlakken, zowel aan adverteerderszijde (T-Mobile) als aan bureauzijde (Tradedoubler, Yieldr). Hij werkt als Principal Consultant voor CACI Digital, een onafhankelijke digital consultancy. Leon is een expert op het gebied van affiliate marketing, zoekmachine-marketing en programmatic display advertising. Leon zet zijn kennis en ervaring in om bedrijven zoals Fox Networks, RTL, Sky, Unive en Vodafone onafhankelijk te adviseren hoe zij hun online omzet kunnen laten groeien.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!