Betere AdWords rapportage Google Analytics en Apps Gallery gelanceerd

Betere AdWords rapportage Google Analytics en Apps Gallery gelanceerd

Binnen 3 dagen 3 posts op het Google Analytics blog, dat vraagt om een toelichting. Allemaal hebben ze iets met Google Analytics te maken maar steeds op een ander vlak:

  • Rebranding partnernetwerk
  • Sterk verbeterde AdWords rapportages
  • Een Google Analytics Apps gallery

Rebranding partnernetwerk

Om meer duidelijkheid en uniformiteit te creëren in de partner programma’s van Google in het algemeen zijn ook de GA en WO (Website Optimizer) programma’s aangepast. De oude Google Analytics Authorized Consultants (GAAC) en Website Optimizer Authorized Consultants (WOAC) programma’s worden hernoemd naar Google Analytics Certified Partners (GACP) en Website Optimizer Certified Partners (WOCP). Tegelijkertijd worden de bijbehorende logo’s aangepast naar een nieuwe frissere variant:

Het GCP programma wordt vooralsnog niet aangepast. Hierin vallen de partners die naast Google Analytics en de Website Optimizer een breder spectrum van programma’s en diensten verlenen in het aanpakken van de conversie.

Een quote van Google zelf:

Your friendly neighborhood Google Analytics Authorized Consultant program is getting a new costume and superhero name, though their powers will remain the same. (Read: we are renaming the program and with that comes a shiny new logo - we think of our partners as superpowered).

Ook moeten de partners middels een link achter de nieuwe logo’s naar de GACP partnerpagina en WOCP partnerpagina aan kunnen tonen daadwerkelijk een partner te zijn.

Verbeterde AdWords rapportages

Een video (of was het nou een plaatje) zegt meer dan 1000 woorden:

Er komen dus een hoop nieuwe rapporten bij die het mogelijk maken om te zien of er “breed” of “exact” op een woord geadverteerd werd. Welke uiting hierbij gebruikt is, en welk woord men nou echt in de zoekmachines ingegeven had. Tot op heden zag je (mits je geen speciale filters had) alleen de woorden waarop je adverteerde en niet waarop echt gezocht werd.

De mooiste feature hierbij is dat al deze data nu ook via de Google Analytics API beschikbaar wordt. Bidmanagers die gebruikt maken van deze API om analytics data naast zoekwoorden te leggen kunnen nu efficiënter de juiste data naast het juiste zoekwoord leggen. Voorheen konden er onduidelijkheden ontstaan door het gebruik van dezelfde woorden in meerdere campagnes, of een woord waarop zowel “breed” als “exact” geadverteerd werd. Google Analytics kon geen onderscheid maken en zag maar 1 woord met de bijbehorende metrics.

Google Analytics Apps gallery

En in navolging van een andere bekende fabrikant heeft Google ook een Apps Gallery geopend. Hierin worden alle inspanningen van de ontwikkelaars centraal tentoongespreid. Er staan op dit moment 38 applicaties in die op een handige manier gebruik maken van de Google Analytics API om bijvoorbeeld data beter te visualiseren of eenvoudig geautomatiseerd naar Excel te halen. Er is zelfs al een Google Analytics iPad applicatie aanwezig.

Oh ja, in een voetnoot wordt het asynchrone meetscript uit de bèta fase gehaald. Dat kan voor velen het signaal zijn om hem te gaan implementeren, mijn tip: doen.


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.