Energize SparkCast 26 – Interview Yme Bosma (Hyves)

28 april 2010, 07:47

Vraag je je ook wel eens af of er wel toekomst zit in reclame op sociale netwerken? Stel jezelf dan 2 extra vragen: Waarom gebruikt mijn doelgroep sociale netwerken? En hoe kan ik met mijn merk daar waarde toevoegen? Social media puur inzetten als advertentiemedium werkt namelijk niet. Yme Bosma, Manager Business Development & Partnerships bij Hyves, deelt in deze SparkCast in sneltreinvaart zijn de toekomstplannen met Nederlands snelst groeiende sociaal netwerk. In dit kader is Yme’s laatste blogpost over de laatste social media cijfers in Nederland interessant.

BELUISTER de SparkCast (mp3).

‘Nederland is nog lang niet klaar met social media’, zegt Yme. Hoe ziet de toekomst van social media er dan uit? Volgens Yme wordt mobiel leidend. ‘Binnenkort reken je je biertje in de kroeg af via je mobiele Hyves applicatie’. Hyves domineert in Nederland. Maar Facebook is relatief nieuw, en dus gewild. ‘We proberen niet te concurreren, maar ons te onderscheiden. En sneller dan je denkt gaan netwerken als Hyves, Facebook en Twitter toch echt integreren.’

In het -Engelstalige- gesprek o.a. de volgende onderwerpen:

1. Het verhaal achter het snelst groeiende netwerk.

2. De toekomst van Hyves: strategie & mobiel.

3. Effectiviteit van social media meten.

4. Hyves versus Facebook

5. Wat gebeurt er met je profiel als je overlijdt?

Alle SparkCast zijn ook te downloaden via iTunes. Je kunt je gratis abonneren voor de podcast feed.

Klaas Weima
Founder & Managing Director bij Energize + CMOtalk

Klaas (1976) is ondernemer, schrijver, spreker en podcastmaker. Hij schreef de boeken Aandachtsmarketing, Verdiende aandacht en Webvertising. De eerste twee boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketingliteratuurprijs. Verder is hij oprichter van Energize, een merkactivatiebureau dat ambitieuze merken helpt bij het genereren van verdiende aandacht. Hij adviseerde meer dan 100 merken op het gebied van marketingstrategie, branding, digitale marketing en merkactivatie. Hij maakt sinds 2008 podcasts en is host van de bekroonde podcast CMOtalk, waarin hij maandelijks Chief Marketing Officers aan de tand voelt over actuele marketingthema’s. Klaas is als vaste gastdocent verbonden aan NIMA, Nyenrode Business Universiteit en bestuurslid bij SWOCC en de Entrepreneurs Organization. Hij studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en is NIMA Register Marketeer.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Michel H

    ‘Binnenkort reken je je biertje in de kroeg af via je mobiele Hyves applicatie’

    Je kunt het zo vaak zeggen als je wilt, en alle respect voor Yme, maar no way dat dit binnenkort gaat gebeuren. Of Yme’s definitie van binnenkort moet heel wat ruimer zijn dan die van mij.


    29 april 2010 om 05:59
    Yme Bosma

    Michel, het werkt sinds afgelopen dinsdag;-)


    29 april 2010 om 06:08
    Jeroen van de Breem

    Waarom is dit in tenenkrommend slecht steenkolen Engels?


    12 mei 2010 om 05:42
    mgvandenbroek

    @Jeroen van de Beem: Dat valt toch wel mee….. Wat vond je verder van de podcast? Nog inhoudelijke opmerkingen?


    12 mei 2010 om 05:44
    klaas@energize.nl

    @Jeroen van de Beem Dank voor je inhoudelijke feedback en toevoeging aan de discussie ;-(

    Maar toch een antwoord op je vraag waarom ik de interviews in het Engels publiceer. De reden is dat ik internationaal ook veel interviews opneem en ook veel luisteraars heb in China, UK en de VS. En Oud Hollandsch verstaan ze daar niet. Engels is de wereldtaal en vergroot het bereik van de podcasts.


    12 mei 2010 om 06:40
    Jeroen van de Breem

    Ok, tenenkrommend slecht is misschien wat overdreven, maar goed taalgebruik versterkt de boodschap en dus inhoud, laten we dat niet onderschatten. Maar je antwoord is duidelijk.

    Verder vond ik de podcast inhoudelijk weinig nieuws bieden; Yme Bosma die zoals gewoonlijk heel hard roept dat Hyves hardstikke groeit (dat het bereik terugloopt meldt hij niet). De oorlog met Facebook ga je echter niet winnen door met Hyves in de kroeg te kunnen betalen (geld, pinnen en chippen werkt op zich wel aardig ;-).


    12 mei 2010 om 21:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!