Botox voor de helft van de prijs met Groupdeal

27 april 2010, 04:33

Met GroupDeal.nl ging er gisteren een nieuwe collective buying website live. Op de website zullen producten en diensten worden aangeboden tegen een sterk gereduceerde prijs, mits genoeg klanten zich aanmelden natuurlijk. Naast landelijke aanbiedingen is er ook plaats voor koopjes op lokaal niveau, te beginnen met Amsterdam. Vandaag een kort interview met commercieel directeur Bas Wijnen, die deze week een botox behandeling in de aanbieding heeft.

Het concept doet denken aan LetsBuyIt.com, dat als vergelijkingssite doorging nadat het collective buying principe niet bleek te werken. Waarom werkt GroupDeal wél?

Wijnen: “Met de komst van social media is de consument tegenwoordig fully connected met het internet. Mensen zijn meerdere malen per dag online en zijn daarom beter te bereiken. Via de social media kunnen acties als deze beter verspreid worden dan ooit tevoren. Wij hebben overigens meer het voorbeeld gevolgd van Groupon.com, dat in een paar jaar tijd 1,35 miljard dollar waard is geworden. Dat het concept nu kan werken, is dus inmiddels al bewezen.”

Nemen jullie zelf actieve stappen om ervoor te zorgen dat dit wordt opgepikt, of moet het via social media vanzelf goed komen?

“Omdat er voor elke aanbieding een minimum aantal klanten benodigd is, zullen mensen elkaar gaan inlichten. Met social media komen we dus hopelijk al een heel eind, maar daar laten we het niet bij. We zijn strategische partnerships aan het aangaan, waarmee we zowel op landelijk als lokaal niveau de nodige aandacht gaan krijgen. Daarnaast komt er een beloningssysteem voor mensen die anderen laten meedoen aan een deal, maar dat is nog niet operationeel.”

Waar verdienen jullie je geld mee?

“Dat is eigenlijk zo eenvoudig als je waarschijnlijk al denkt. Wij faciliteren tussen aanbieder en consument, en krijgen een deel van de opbrengst. We gaan daarbij overigens uit van het no cure, no pay principe, dus ook wij krijgen pas betaald als genoeg klanten zich aanmelden.”

Jullie eerste aanbieding is een botox behandeling, een opvallende keuze. Waarom niet iets minder controversieels?

“We laten hiermee zien dat we ook de drempel kunnen verlagen voor duurdere diensten en producten. Maar we wilden ook vooral zien of we met een opvallende aanbieding de media konden halen. En dat is gelukt: we stonden zaterdag in De Telegraaf!”

Categorie
Tags

6 Reacties

    Frank

    Dit concept is niet nieuw in NL: http://www.mycitydeal.nl is al meer dan een maand live. lijhkt mij dat groupdeal te laat iss in NL….


    27 april 2010 om 09:22
    mikkel118

    Zo te zien werken ze toch net iets anders. Ik ben benieuwd!


    27 april 2010 om 09:52
    Metin

    Frank, nergens staat dat het een nieuw concept in NL is toch? MyCityDeal is een (agressief) Duits bedrijf dat in de UK al wat partijen uit de markt heeft gedrukt. Dat daargelaten zou er in NL wel ruimte moeten zijn voor 2 spelers op dit gebied zou je denken…


    27 april 2010 om 10:39
    Paul Montagne

    GroupDeal is een puur Nederlands bedrijf en al sinds januari achter de schermen bezig. Dat het Duitse bedrijf MCD nu ook in NL actief is, zal GroupDeal alleen maar helpen de markt te creëren / ontwikkelen. Social media marketing in een gefragmentariseerde markt van lokale MKB bedrijven staat nog in de kinderschoenen en het potentieel is enorm.


    27 april 2010 om 11:22
    Jochem Vroom

    Leuk om zo’n concept ook vanuit NL te zien, succes. Moge wel duidelijk zijn dat als je voor de hoofdprijs wilt gaan er ook veel moet in gooien. (net als Groupon (die wellicht ook naar Europa komt) en CityDeal) Gaat Groupdeal overigens ook via affiliate netwerken aan de slag?


    27 april 2010 om 14:02
    paul montagne

    @ Jochem, mbt de affiliate netwerken, GroupDeal is idd druk bezig met aantal affiliate netwerken en een inhouse referral korting systeem (voor elke nieuwe aankoper die een bestaande user aanbrengt krijgt de user een vergoeding). Ik zou zeggen, schrijf je in zodat je volledig op de hoogte kan blijven! 😉


    27 april 2010 om 20:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!