Case: Flabber’s hete zomertoer

20 april 2010, 08:31

Adfactor is exploitant van een aantal grote weblogs (ook Marketingfacts) en door de jaren heen hebben we ervaring opgedaan met uitingsvormen die net iets verder gaan dan een standaardformaat uiting (die overigens ook heel goed kunnen werken). Mij is gevraagd te schrijven over wat wij doen met advertising mogelijkheden rondom videoproducties en gesponsorde content. In onderstaand artikel een korte casebeschrijving over een webserie die we met Adfactor vorig jaar samen met het weblog Flabber hebben gemaakt: de Flabber Zomertoer.

Zomertoer

Tijdens de zomertoer namen twee teams het tegen elkaar op in een roadtrip naar de Spaanse kust. De mannen tegen de vrouwen. Onderweg moest elk team opdrachten uitvoeren, en bij een battle horen natuurlijk verliezers. Wat begon als een mooie roadtrip, eindigde in een bubbelbad: een pikante FHM fotoshoot met Britt en Ancilla als geboden tegenprestatie in de weddenschap tussen de 2 teams. Adfactor heeft ANWB, Sneakers en TomTom aangetrokken als sponsor en de wijze van inscriptsponsoring samen met Flabber bedacht en met deze partijen uitgevoerd.

Sponsoren

De verwerking en inbedding van de sponsoruitingen kreeg op verschillende manieren gestalte. Beide auto’s werden bestickerd met campagnemateriaal van de toen net gelanceerde jongerencampagne van de ANWB. De uitdaging begon met de aankoop van zo goedkoop mogelijke auto’s, behoorlijke barrels eigenlijk om zo’n lange tocht mee te maken (wat zou er nou mis kunnen gaan?). Voor vertrek gingen de auto’s ter controle op de brug bij de ANWB. Daarom begaf waarschijnlijk maar 1 van de auto’s het onderweg (was oorspronkelijk geen onderdeel van het script – echte panne en echte ANWB in actie), waarbij de ANWB ter plaatse hulp heeft verleend.

Sportschoenenwinkel Sneakers leverde 2 kofferbakken vol sneakers, voldoende om elk shot een ander paar sneakers te laten zien. De TomTom gaf richting naar het zuiden. Behalve de verwerking in het script kregen de sponsors additionele exposure met billboarding na afloop van elke aflevering en display advertising op de zomertoer pagina’s.

Cijfers

De 7 afleveringen werden in totaal 255.000 keer bekeken door een zeer selectieve doelgroep. De doelgroep van Flabber bestaat uit mannen van 20-34 jaar (selectiviteitsindex >300, bron: STIR).

De mannen tegen de vrouwen

Bekijk hier de eerste aflevering van de roadtrip en krijg een indruk van hoe de sponsors verwerkt worden in het script.

Bij een battle horen verliezers

Als tegenprestatie bij het verliezen van de zomertoer gaan Britt & Ancilla in de FHM uit de kleren. Het leverde de sponsors van de zomertoer exposure dankzij de reportage in de FHM. Bekijk hier de making of (let op: veel bloot).

Bekijk hier de andere afleveringen.

Phileas Fox
directeur bij Adfactor

Directeur van Adfactor, een bureau gespecialiseerd in contentmarketing en native advertising.

Categorie
Tags

6 Reacties

    mgvandenbroek

    Leuke filmpjes 🙂


    20 april 2010 om 09:15
    Bibi

    Mooie case!


    20 april 2010 om 10:41
    media

    Prachtige case, mooie cijfers maar wat wil je ook met zulke meiden! Kunnen we ze trouwens ook niet vragen om eens voor Marketingfacts PR te doen?


    20 april 2010 om 12:21
    mediagenie

    Hmmm, zagen wij Ancilla en Marco al niet aan een prosecootje nippen tijdens de IAB-borrel in de Arena? Maar on topic: Is adfactor nou de expoitant of de verkoper van ads? Volgens mij het laatste…


    21 april 2010 om 11:26
    Phileas

    @mediagenie, Adfactor is exploitant van de reclamemogelijkheden en daarmee ook de verkopende partij.


    21 april 2010 om 12:33
    media

    @mediagenie scherp! 😉


    21 april 2010 om 19:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!