DM Barometer 2010

DM Barometer 2010

Uit de resultaten van de eerste DM Barometer van 2010 blijkt dat gemiddeld 36 procent van het totale marketingbudget voor dialoog-marketing wordt ingezet. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2009 betekent dit een daling van 5,3 procent, en in vergelijking met het 3e kwartaal van 2009 is een daling van 16,3 procent te zien. Tijdschrift voor Marketing zet de belangrijkste bevindingen uit de DM Barometer op een rijtje:

  • 61 procent van de bedrijven heeft in 2010 een dialoogmarketingbudget van minder dan €25.000. 8 procent heeft meer dan €500.000 aan dialoogmarketing te besteden.
  • Het dialoogmarketingbudget wordt voornamelijk besteed aan de kanalen 1) eigen website 20 procent, 2) e-mail marketing 16 procent en 3) geadresseerd drukwerk 14 procent.
  • Een bedrijf verdeelt het dialoogmarketingbudget over gemiddeld 4 verschillende kanalen.
  • De marketeers achten de kanalen e-mailmarketing, eigen website, geadresseerd drukwerk en social media marketing het meest effectief bij het benaderen van klanten. Bij het benaderen van prospects zijn de kanalen eigen website, e-mailmarketing, geadresseerd drukwerk en search engine marketing het meest effectief.
  • Van de (nieuwe) marketingkanalen passen de marketeers vooral online communities (47 procent) toe in de marketingstrategieën, gevolgd door word-of-mouth (40 procent) en twitter (33 procent).
  • 45 procent van de bedrijven geeft aan dat in 2010 de bestedingen aan dialoogmarketing gelijk zijn aan het afgelopen jaar. Daarentegen zegt 42 procent dat de bestedingen hoger zijn en 13 procent stelt dat deze lager zijn.
  • De terugval qua bestedingen aan thema bureaus is volgens 67 procent van de marketeers een definitieve verschuiving. 33 procent is echter van mening dat het om een tijdelijke krimp gaat.
  • De meerderheid van de marketeers (70 procent) vindt dat de investeringen in social media geen zin hebben zonder goede meetmethodes en tools.
  • Men is verdeeld bij de stelling “De banner is niet dood, hij leeft!”. 55 procent van de marketeers is het hiermee eens, terwijl 45 procent de banner als dood ziet.
  • In 2010 gaan e-mail marketing en social media hand in hand volgens 65 procent van de marketeers.

De DM Barometer is een onderzoek van DDMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing naar de bestedingen en trends in de dialoogmarketing (directe en interactieve marketing). Dialoogmarketing omvat alle vormen van marketing waarbij de dialoog tussen twee mensen het uitgangspunt is voor communicatie: van folder tot e-mail, van telefoon tot social marketing. Bij dialoogmarketing is geen sprake van éénrichtingsverkeer maar wordt zowel de zender als de ontvanger in beweging gezet.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.