Nieuwe Volkswagen campagne: Tem de Tank

6 april 2010, 07:28

Nu eens geen racegame waarbij de snelste wint. In de nieuwe online campagne voor Volkswagen die net live is gegaan is het niet de bedoeling zo snel mogelijk te finishen, maar juist zo efficiënt mogelijk te rijden: degene met het minste brandstof in de tank wint. De drie winnaars van de game mogen in het echt van Amsterdam naar Milaan rijden en strijden om het nieuwe zuinige model van Volkswagen, de Polo BlueMotion. Doel van de campagne is dat men zich bewust wordt van de eigen invloed op zuinig rijden. De game werd bedacht en ontworpen door Tribal DDB Amsterdam, techniek werd gedaan door Flavour.

Bij het starten van de game kunnen naast koffers ook meereizende vrienden via Hyves ingeladen worden. Het gewicht bepaalt gedeeltelijk het verbruik, en zal dus van invloed zijn op het feit of je Milaan haalt en hoeveel brandstof je over houdt in de tank. Het is een behendigheidsspel op een landkaart (qua illustraties gebaseerd op oude wegenkaarten van oliemaatschappij Esso uit de jaren 50) door Nederland, Duitsland, Zwitserland en Italië. Onderweg kan op verschillende manieren brandstof bespaard of verspild worden.

Besparen door bijvoorbeeld je vrienden uit de auto te zetten en dus met minder gewicht verder te rijden. Verspillen door juist de airco aan te zetten en met de ramen open te rijden. Ook krijgt iedere speler gedurende het spel vier vragen, die invloed hebben op het verbruik. Het is dus niet eenvoudig om zo min mogelijk brandstof over te houden.

Naast de game zijn er banners, een radiocommercial en natuurlijk het live gedeelte van de wedstrijd. Tijdens dit laatste onderdeel rijden de drie beste spelers van Amsterdam naar Milaan, en degene die datt in het echt ook het beste doet, wint de Polo BlueMotion.

Bert Hagendoorn
Specialist in positionering en groeistrategie bij BertHagendoorn.nl

Als specialist in positionering en groeistrategie heeft Bert de afgelopen 10 jaar talloze creatieve bedrijven en ondernemers in de business to business markt geholpen. Hij brengt ze naar de volgende fase met zijn zes-stappen plan voor positionering, groeistrategie en communicatiestrategie. Dat geeft ze focus, richting, strategie, een scherper verhaal, zichtbaarheid - en uiteindelijk een succesvollere business. Daarnaast is Bert oprichter en voorzitter van Dutch Digital Design: het allerbeste digitale werk van Nederlandse ontwerpers en bureaus heeft daarmee een podium in binnen- en buitenland. Zij delen het beste werk via social media, pers en events - en vertellen over de designmentaliteit daarachter. Bij de stichting zijn 30 digitale bureaus aangesloten als partners.

COMMUNITY
Categorie
Tags

10 Reacties

    Dennis

    Wat ik in het stuk een beetje mis, is jullie mening. Of nemen jullie deze game ter kennisgeving aan? Vinden jullie ‘m goed? Zelf heb ik ‘m gespeeld en ik vond ‘m uitgesproken saai. Er zit geen moeilijkheid in; je haalt het eind altijd. Er is nauwelijks variatie, alleen maar een paar koffertjes die geen of nauwelijks effect hebben en een paar weersveranderingen die geen effect hebben. Kortom: een niet al te spannende game waarvan je je kunt afvragen wat de marketingwaarde is….


    6 april 2010 om 13:53
    Bert

    Hi Dennis, ikzelf vindt het een design van de game mooi, maar wat vooral opvalt is de creatieve invalshoek: grappig om nu eens niet de snelste te moeten zijn, zo efficient mogelijk de finish te moeten halen + dat de winnaars ook in het echt gaan rijden. Qua racen in de game misschien niet superspannend, maar het communiceert wel dat het spannend is voor je portemonnee (zuinige Polo). En ook spannend als je de auto zelf wint, right? : )


    7 april 2010 om 03:26
    Ralf

    Hallo Dennis en Bert, het spel is ontwikkeld vanuit de (marketing)gedachte dat de Polo BlueMotion zó zuinig is dat je Milaan makkelijk haalt. En dat blijkt ook wel merk ik aan je feedback Dennis 😉

    Het idee is om dus zo weinig mogelijk brandstof over te houden. Dit om mensen bewust te maken van de invloed die ze zelf hebben op het verbruik van de auto. Want Bluemotion is handig, maar pas echt effectief als je als bestuurder meewerkt. Maar goed, je geeft aan dat het effect van de koffertjes en omstandigheden wat jij betreft te minimaal is, dat is wel relevante feedback. Bedankt daarvoor.


    7 april 2010 om 07:31
    Dennis

    Het was me duidelijk dat er om gaat om zoveel mogelijk brandstof over te houden en dat is natuurlijk wel grappig om in een game te verwerken. Misschien dat dat dan nog iets meer benadrukt had kunnen worden of iets spannender gemaakt had kunnen worden in mijn optiek. Buiten dat is het een behendigheidsgame die voor de wat meer ervaren gamer (ik vermoed dat vooral mannen deze game interessant vinden en die zijn wellicht behoorlijk wat gewend) misschien wat te makkelijk is. Verder prima game hoor. En misschien is het kritische beroepsdeformatie van mijn kant. Werk namelijk in dezelfde branche (bij Mindgame) :-). Benieuwd naar de resultaten uiteindelijk.


    7 april 2010 om 18:15
    Kees

    Dennis snapt het niet helemaal geloof ik!


    13 april 2010 om 03:15
    Dennis

    @Kees: Leg mij “het” dan eens uit….? Of bedoel je het feit dat ik het hierboven heb over “zoveel mogelijk brandstof overhouden” waar het gaat om “leeg aankomen”? Dat gamedoel maakt de game in mijn optiek alleen maar minder relevant; Het punt van die auto’s is dat ze zuinig zijn immers.


    14 april 2010 om 14:26
    chris

    Het zal wel aan mij liggen maar hoe kan ik nu meedoen aan die “tem de tank, win een polo” wedstrijd?? Heb me net aangemeld op hyves, maar ik kan nergens vinden hoe je kan meedoen. Wie helpt me??


    22 april 2010 om 16:38
    Predator

    Nou ik eerste gestaan en ik heb het 30 april om 13:00 uur gecontroleerd toen stond ik eerste.

    Dus ik blij koninginne dag gaan vieren kom ik thuis kijk ik en ja hoor wat ik al dacht natuurlijk ik sta ineens 6de.

    Nu vraag ik me dus het volgende af:

    Ongeveer 20 dagen worden er bijna geen top 3 highscores verbeterd.

    Maar heel toevallig de laatste dag op het allerlaatste moment worden er 5 nieuwe scores gepost.

    Is dit oplichting van VW of zijn het hackers??

    Ik hoop toch dat VW dit goed gaat controleren, want er klopt geen ene moer van die eerste 5 scores met een paar simpele berekeningen is dit technisch onhaalbaar zonder vals te spelen in zo een korte tijd die scores te plaatsen!


    1 mei 2010 om 15:09
    Suleyman

    Hey Predator,

    ik heb tot 22:00 gecontroleerd en niemand die mij of jou in heeft gehaald ( ik sta 3e ) en ja hoorr wat een toeval!!

    2 uur voor dat het 30 april was hebben er 5 mensen ons ingehaald.

    ik ben benieuwd of dit echt een oplichting van VW is en ik ga ook daarom contact opnemen met ze.


    3 mei 2010 om 12:35
    predator

    Hey Suleyman,

    Goed man dat je reageerd.

    Ik had al het gevoel dat ik er alleen voor zou staan.

    Heb zelf al een aantal keer gemaild naar bepaalde figuren.

    Je stond inderdaad nog 3de, want ik heb namelijk een screenshot gemaakt op 30 april om 12:30 uur ;).

    Zou jij me ook eventueel op de hoogte kunnen houden?

    Met zijn 2en staan we sterker he ;).

    Als ze hier niks aan doen is het zeker oplichting!


    5 mei 2010 om 06:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!