Interview Jason Theodor: Hoe creatief denken tot conversie leidt

Interview Jason Theodor: Hoe creatief denken tot conversie leidt

Er is niets mooiers in het magisch marketingstrategisch landschap dan de essentie van nieuwe online instrumenten te doorgronden om zo de succesfactoren te bepalen. Ook als voor deze doorgronding een abstracte uittreding nodig is om vervolgens zeer concreet te landen. Vaag? In de jaren negentig maakten organisaties massaal de fout door internet te ’integreren’ in de marketingmix met de lancering van een flinke website en zoveel mogelijk naar het web te brengen. Opeens, net na 2000, was het internet niet het wondermiddel want de virtualisatie was kostbaar en genereerde te weinig handel. Dat het niet om de website gaat, maar om de cultuur- en procesverandering binnen je organisatie om de inzet van online tot een succes te maken, is een bewustzijn dat sindsdien is gegroeid.

Ben Tiggelaar gaf in de jaren negentig in zijn boek ‘InternetStrategie’ terecht aan dat je eerst je business- en organisatiemodel dient aan te passen voordat je groots in ‘online’ gaat investeren. Het succesvol inzetten van sociale media vereist opnieuw zo een aanpassing van de organisatie wil het écht succesvol zijn.  Hierbij ook mijn kritiek dat het massa-aanbod van Online Marketingopleidingen niet verder gaat dat het leren kennen van middeltjes anders dan inzichtelijk maken van een nieuwe denkwijze.

Het gaat -bijvoorbeeld- niet om de uiting: ‘social media in uw online marketingmix helpt uw doelstellingen beter behalen’, maar wel om: ‘hoe kan ik mijn organisatie zo sturen dat wij op een creatieve en boeiende wijze langdurige en vruchtbare relaties aan kunnen gaan met onze crowd’. Leer je medewerkers geen boot bouwen, maar laat ze verlangen naar de zee.

Tijdens het FITC raakte ik geboeid door de sessie van de Canadees en Creative Consultant Jason Theodor (zie het video-interview). Hij gebruikt in zijn presentaties de visies van uitgesproken visionairs als Stephen Hawking en Seth Godin om zo overstijgende theorieën op te bouwen. Theodor ziet zichzelf als een ‘brand’ en haalt in de essentie van zijn verhaal terecht een citaat van Godin aan wat wij gemakkelijk tot de succesfactor van het middel Social Media kunnen verwoorden: ‘If I had written a boring book, there’d been no criticism. No conversation. Ask yourself how you can create something that the critics will criticize.’

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.