Pupilverwijding voorspelt koopintentie
Door middel van eyetracking apparatuur heeft Olivia Carter, een neuro-wetenschapper aan de universiteit van Melbourne, in een onderzoek aangetoond dat een beslissing die iemand gaat maken valt te voorspellen. Dit komt door de verwijding van de pupillen van je ogen. Eyetracking apparatuur neemt namelijk niet alleen de oogbeweging op maar meet ook de pupilverwijding.
Carter confronteerde proefpersonen met een aantal cijfers. Aan de proefpersonen werd gevraagd of zij een van de cijfers wilden kiezen die voorbij kwamen. Het cijfer dat op dat moment aan de proefpersoon werd getoond, bleek na de test ook vaak het getal te zijn dat hij of zij zou kiezen. Hiermee heeft Carter aangetoond dat een verwijdende pupil een voorspeller is wanneer een persoon in een beslissingsproces zit. Het onderzoek werd vervolgens ook uitgevoerd met andere stimuli en dezelfde resultaten vielen haar ten deel. Dit is vooral goed nieuws voor eyetracking onderzoeken bij webwinkels.
Bij webwinkels kan het koopproces nogal weerbarstig zijn. Inzicht in de oogbeweging is nu al een zeer welkome aanvulling als het gaat om usabilityonderzoeken. Wanneer we dan ook nog via de pupilverwijding inzicht krijgen in de ‘triggers’ bij de potentiële koper, komen we weer een stap dichter bij het ontrafelen van beslissingsprocessen bij consumenten. Het duurt overigens nog wel even voordat het meten van de pupilverwijding praktijkrijp is.
Dit weten de Egyptenaren (en vele anderen) al honderden jaren op de markt. Ze letten dan op de pupillen of ze vergroten dan zetten de de onderhandelingen scherper en harder in.
Dus onderhandel altijd met een zonnebril op!
@Rob gelukkig werkt het ‘zogenaamd’ bellen ook goed in Egypte 🙂
write essay independence day
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!