Verslag Social Media World forum - Part III

Verslag Social Media World forum - Part III

Vorige week was SocialMedia8 aanwezig op het Social Media World Forum in Londen. Dit is alweer het laatste deel van ons driedelige samenvatting van het grootste Europese social media evenement van het jaar. Deel I enII verschenen hier eerder al op MarketingFacts!. In deel 3 horen we meer over social media van merken als Barclaycard en TalkTalk, bureaus zoals Saint@RKCR/Y&R en publishers als Justin.tv.

Social Media World Forum – Part III

Why the boardroom needs to tweet up and listen: how to navigate a corporate crisis in a Social Media landscape - Paul Charles
Paul Charles, COO of Lewis PR, sprak over de uitdagingen ten tijden van een corporate crisis in social media. Hij gaf aan dat dankzij het internet merken direct beoordeelt kunnen worden, “the age of instant judgement”, zoals hij het zelf noemde. Voorbeelden zoals Eurostar, Virgin Atlantic en die tweet van Vodafone werden als voorbeelden aangehaald.

Charles gaf aan dat het van belang is om te reageren op het platform waarop de klacht is geplaatst en dat dit tijdig gebeurt. Het merk een menselijk gezicht geven werkt volgens Charles uitermate goed, immers “people trust individuals, not organisations”. Plaatst foto’s en video’s van mensen binnen het bedrijf op Twitter, Facebook en andere platformen, met name senior management, en laat zij hun verontschuldigingen aanbieden.

Nog te weinig merken zijn bereid oprecht hun excuses aan te bieden, aldus Charles. De effectiviteit van een snelle en openhartige spijt betuiging mag niet worden onderschat.

The role of PR in developing and monitoring trends in your industry? - Panel Discussion
Kerryn Dinsdale, senior PR manager Barclaycard, Mark Schmid, communications director TalkTalk en Kristin Wadge, director bij Metrica, zaten in een panel met voorzitter Paul Armstrong, director of social media Kindred.

Kerryn liet weten dat Barclaycard social media niet alleen inzet voor customer service en consumer engagement, maar dat het ook communicatie verhoogd en de interne organisatie dichter bij elkaar brengt. Schmid sprak over het belang van het monitoren van een merk in social media. Wadge voegde hier aan toe dat het van belang is om verschillende tools in te zetten: “asses your campaign’s specific needs when choosing the tools to use as they excel in different areas”. Hier voegde zij aan toe dat het vaststellen van goals en meetbare doestellingen noodzakelijk is.

Uiteraard kwam de gevreesde vraag over ROI naar voren – Dinsdale liet de zaal weten dat Barclaycard zich focussed op het communiceren via social media en niet zozeer op directe sales targets, bijvoorbeeld.

The future of newspapers in an online world - Dirk Singer
Vervolgens was het de beurt aan Dirk Singer, head bij The Rabbit Agency, hij besprak de invloed van social media op de ouderwetse krant. Volgens Singer hebben de kranten een aantal problemen: stijgende print kosten, op het moment dat nieuws geprint wordt heeft het zijn nieuwswaarde al verloren en het verlies van een jonger publiek. Recent onderzoek van OfCom dat Singer aanhaalde liet zien dat de jongere generatie (16 – 24 jaar)  internet, computers en de mobiele telefoon als meest essentiele media zien en dus niet de krant. Zijn visie was dus ook somber: “the newspaper industry will never truly recover from the hit of the recession”.

Zijn visie voor de krant van de toekomst was tweeledig – een elitair, hoogwaardig en mooi uitziend product met de focus op features, en een hybride tussen oplossing van papier + internet waar de onderscheiding tussen journalist, blogger en broadcaster verder vergrijzen.

 

The Future of Newspapers in an Online

Future consumption of Social Media content, how will Social Media engage with other delivering platforms? - Evan Solomon

Evan Solomon, VP of Marketing Justin.tv, sprak over het belang van de reacties op media en niet alleen media op zich. Van ‘content is king’ naar ‘conversation is king’, aldus Solomon. Zijn model ziet er als volgt uit

Media = content + response

Volgens Solomon wordt social media nog te vaak gezien al seen ‘add-on’ en wordt het belang van de reactie op media onderschat, “treat response with equal importance”.

The future of Social media and its implications for brands - Adam Graham
Terwijl de meeste deelnemers al aan het wegdromen waren over hun eerste biertje op de networking party mocht Adam Graham, Operations Partner Saint@RKCR/Y&R, de conferentie afsluiten.

Hij sprak over social media en de toekomst voor merken. Hij sprak over het idee ‘brand intimacy’, wat zich richt op engagement met de consument volgens het 4 C model:

  • Culture
  • Conversation
  • Collaboration
  • Compensation

 

Graham verwacht dat alles nog socialer wordt, zoals bijvoorbeeld mobile, televisie en online commerce (iets waar Igor Beuker op Dag 1 ook aan refereerde) – meer aanraders zoals op Amazon bijvoorbeeld, maar dan via je social graph.

De impact hiervan is dat merken zich zullen moeten openstellen, eerlijk en transparant moeten communiceren en dit snel en met toegevoegde waarde doen. Zoals al eerder besproken door onder andere Kevin Eyres van Linkedin liet ook Graham weten dat mensen een meer publiekelijk persona hebben en zich wegbewegen van anonimiteit. Dit biedt uiteraard enorm veel kansen om heel getargeted te werk te gaan en ‘brand intimacy’ op te bouwen.

Hij eindige met de volgende quote:

“Digital age will see the end of anonymity and privacy is the new social currency”.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.