Kijkje in de keuken van de Rabosport iPhone app tijdens de Olympische Spelen in Vancouver
Terwijl tijdens de Olympische Spelen de grote wintersponsors hele blokken bij de STER hadden afgekocht en er voor het eerst werd gesproken over serieuze aantallen streams op internet, vond er bij de Rabobank een kleine mobiele revolutie plaats. Daarbij denk ik niet alleen de introductie van de mobiel bankieren app voor de iPhone, maar aan Rabosport Vancouver app. Deze laatste app bouwt voort op een “traditie” inmiddels met een wielren app tijdens de Tour de France in 2009 en één tijdens de Vuelta en een recent gelanceerde hockey app. Zelf ben ik vanuit Rabobank Sponsoring bij al deze apps betrokken geweest. Hierbij een korte kijk in de keuken van de Olympische app.
Rabobank en NOC*NSF
De Rabobank is al jaren supplier van het Nederlandse Olympische Team. In de zomer een logische keuze, dan zijn alle Rabo sporten in beeld: wielrennen, hockey en de paardensport. Bij de winterspelen was de Rabobank al actief met het cashless maken van het Holland House. Voor de rest was de Rabobank nauwelijks actief tijdens de Winterspelen. Totdat vanuit sponsoring het idee ontstond om het succes van de Rabo iTour app ook voor de Olympische Spelen in te zetten. Daarmee ontstond de mogelijkheid om de samenwerking met NOC*NSF beter zichtbaar te maken voor een breder publiek en om de claim “bank van de Nederlandse sport” ook in de winter invulling te geven.
Rabobank brengt de door haar gesponsorde sporten dichtbij op een betrokken manier met haar platform Rabosport. De iPhone apps zijn hier een aanvulling op. Voor de mensen zonder iPhone is er de mobiele website.
Keep it simple
Coding Dutchmen maakte een heel simpele iPhone app, die alleen maar gericht was op de Nederlandse sporters en sporten (schaatsen, bobslee, shorttrack en snowboard). Daarnaast was er een overzicht van de door Nederland gewonnen medailles. Infostrada leverde de sportdata (bijna) real time. Hierdoor was het mogelijk om push notifications te sturen met tussenstanden en uitslagen.
Resultaten
Met eigen Rabo kanalen, social media en PR werd de Rabo Vancouver app in de markt gezet. Het resultaat was erg mooi: ruim 18.500 gebruikers hebben de app 255.000 keer opgestart. Dat betekent dat de gebruikers gemiddeld ruim 14 keer de app geopend hebben. Daarmee zijn dus 18.000 mensen 2 weken druk bezig geweest met de Olympische Spelen in een Rabo branded omgeving en door de Rabobank gefaciliteerd. De banners werden ook goed geklikt (meer dan 1.500 keer in totaal) maar dat was bij deze kortstondige actie minder belangrijk. De toegevoegde waarde die aan 18.000 Olympische Spelen fans is geboden, dat is de waarde die de Rabobank voor een relatief kleine investering heeft kunnen realiseren.
Pieken in het bezoek waren het eerste weekend (goud van Sven Kramer op de 5 kilometer), 21 februari (Mark Tuitert wint goud op de 1.500 meter) en de laatste vrijdag (Nicolien Sauerbreij wint goud bij snowboard). Verder verbaast het niet dat bijna alle gebruikers de Nederlandse versie gebruikten (er was ook een versie in het Engels). Opvallend wel was dat relatief weinig iPods Touch gebruikt werden. Meer dan 90% van de gebruikers van de app deed dit met een iPhone.
Learnings
Een gesloten test vooraf met een aantal via Twitter geworven testers werkt prima voor concrete feedback en verbeterpunten. Twitter en de iPhoneclub als launching platform van een iPhone app is een topcombinatie, maar je krijgt direct de meest kritische groep van gebruikers die de app gaan gebruiken. Zeker als er dan nieuwe functionaliteiten gebruikt worden (push notifications naar ruim 18.000 mensen tegelijk) en het gaat mis (zoals in het eerste weekend), dan krijg je veel reacties. Het push probleem was snel verholpen door niet alle push notifications in één batch te sturen, maar in batches van 100 notificaties erg kort achter elkaar. Continu monitoren van blogs (vooral iPhoneclub), van de reacties in de iTunes app store en van Twitter en reageren met één duidelijke boodschap zijn noodzakelijk.
Wie was er verantwoordelijk voor de conent? Dit soort apps hebben volgens mij alleen bestaansrecht als de content goed verzorgd is. Ik miste bijvoorbeeld de ritten, wie moest tegen wie schaatsen? Verder kreeg ik geen push bericht over de wissel van Sven Kramer, HET moment van de spelen. Bob de Jong wint brons…. Dat was ook waar, maar met alle respect, toch minder nieuws dan die wissel. Ik kreeg ook een bericht toen een shorttracker een troostfinale won, dat is ook geen medaille, maar toch het pushen van een bericht waard kennelijk.
@springh
Zoals in het artikel vermeld: Infostrada leverde de uitslagen. Ik ben het met je eens dat Svens baanwissel belangrijk nieuws was, maar de app was een uitslagenapp, geen nieuwsapp. Dus altijd een push notification met het beste resultaat van een Nederlander en geen push notification bij andere zaken.
Bij de apps voor wielrennen en hockey van de Rabobank zit ook het Rabosport nieuws geïntegreerd, wellicht dat in de toekomst hier ook een push notification gekoppeld wordt.
Ik heb de app ook veelvuldig gebruikt, echter met name om van tevoren te kijken wat het schema was. Tijdens de ritten miste ik net als @springh de rit indelingen en starttijden waardoor ik ‘m niet “real-time” gebruikt. Daarnaast (wellicht zat ik in de laatste batch van push berichten) kwamen de pushberichten heel laat binnen bij mij. Voor de doelgroep (ik denk erg actieve mobiele gebruikers en fanatieke OS volgelingen) erg jammer want een push bericht 15 minuten later mist een beetje z’n uitwerking. Voor een volgende versie wellicht ofwel de techniek upgraden zodat grote aantallen push notificaties (nagenoeg) realtime gepushed kunnen worden, ofwel het geen push notificatie noemen. Push wordt mijns inziens door de iPhone gebruikers toch geassocieerd met real-time.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!