Waarom zoekmachine optimalisatie soms niks oplevert

Waarom zoekmachine optimalisatie soms niks oplevert

Nu mijn nieuwe boek over online marketing is verschenen, sta ik voor de uitdaging om zelf online marketing te gebruiken teneinde het boek nog hoger in de top 100 te krijgen. Natuurlijk heb ik daarover nagedacht en zelfs een klein plan opgesteld. Er zijn veel acties mogelijk. Toch denk ik dat het vooral verstandig is om potentiële kopers een indruk te geven van hetgeen ze van het boek kunnen verwachten. Daarom de keuze om de komende periode een reeks artikelen te publiceren die (deels) gebaseerd zijn op de inhoud van het boek.

Hoog scoren

In mijn boek beschrijf ik voor twintig vormen van online marketing de belangrijkste tips en trucs. In dit artikel sta ik stil bij zoekmachine optimalisatie. Het valt mij al jaren op dat er een grote nadruk ligt op het hoog scoren in zoekmachines. Dat is logisch, want op het eerste gezicht is dat precies waar het om draait. Zo hoog mogelijk scoren op relevante zoekwoorden. Een noodzakelijke voorwaarde. Maar is het ook een voldoende voorwaarde om het uiteindelijke doel – bezoek genereren - te realiseren?

Nee. Helaas niet. En dit is precies waar veel sites de mist in gaan. Ze scoren betrekkelijk goed in zoekmachines, maar niemand klikt op de resultaten. Jammer. Soms wordt er middels volstrekt onzinnige titels een hoge score gerealiseerd in zoekmachines – bijvoorbeeld door een opsomming van keywords die samen geen zin vormen. Maar juist doordat de titels onzinnig zijn, klikt niemand erop.

Controle

Het komt doordat er nog wel eens te weinig focus bestaat op de wijze waarop een site in de zoekmachine verschijnt. Zie het als volgt: een zoekresultaat – ook organisch – is in feite een soort advertentie die een zoeker moet overhalen om op dat resultaat te klikken. Als de verschijning in de zoekmachine niet uitnodigend of onduidelijk is, zal de zoeker het resultaat overslaan. Bekijk het eens vanuit het perspectief van een zoeker. Die wil een resultaat dat precies past bij hetgeen hij zoekt. Alles moet kloppen: de titel, de “snippet” en zelfs de url. En: de titel moet onderscheidend zijn van andere resultaten. En aantrekkelijker.

Doe bijvoorbeeld een test voor de eigen site. Typ bij Google “site:uwwebsite.nl” in. Google toont nu alle pagina’s die de zoekmachine heeft gevonden op de eigen website. Controleer nu de resultaten op (onder meer) de volgende zaken:

  • Titels: zijn de titels uitdagend genoeg om door zoekers te worden aangeklikt? Geven de titels de inhoud van de pagina’s goed weer? Verschillen de titels voldoende van elkaar?
  • Ranking: staan de belangrijkste pagina’s bovenaan, of staan juist oninteressante pagina’s hoog? Het komt nogal eens voor dat een privacy statement van een website bovenaan staat. Of bijvoorbeeld de algemene voorwaarden. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
  • Snippet: dit is de samenvatting van de pagina waarnaar het resultaat verwijst. Deze bestaat meestal uit twee regels. Klopt de tekst met de inhoud van de pagina? Is de tekst aantrekkelijk genoeg? Verschilt de tekst voldoende per zoekresultaat?
  • Volledigheid: zijn alle pagina’s geïndexeerd, of missen belangrijke pagina’s?
  • Actualiteit: zijn de geïndexeerde pagina’s allemaal actueel, of staan er nog allerlei oude pagina’s in de zoekindex van Google met onjuiste informatie?
  • Duplicate content: worden er veel pagina’s op de website gevonden die vrijwel exact dezelfde inhoud hebben?

Ik herinner me dat Joost de Valk van OrangeValley tijdens de laatste Emerce eDay een voorbeeld gaf voor de website van Emerce. De score was voor verbetering vatbaar. Natuurlijk heb ik de test ook voor marketingfacts.nl gedaan. De score is redelijk goed. Alhoewel op plaats 4 een artikel staat uit 2003 over veilingsite Ricardo. Echt actueel is dat natuurlijk niet meer.

Het gaat erom dat zoekmachine optimalisatie veel meer is dan hoog scoren in zoekmachines. Uiteindelijk is de conversie naar echte, kwalitatief hoogwaardige bezoekers bepalend voor het succes van SEO. Daartoe dient direct vanaf het begin slim nagedacht te worden over de titels, ranking, snippets en actualiteit van de pagina’s in de ranking. Hoe je dat doet? Dat staat, natuurlijk, allemaal in mijn boek. Maar, ik zal ook in een volgend artikel hier op terugkomen.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Een paar open deuren maar wel je linkje met goede linktekst op een populaire site. Is dat tip 1 uit je boek? Probeer relevante links te krijgen op populaire websites? Kan iemand van de redaktie hier 'Advertorial" boven zetten en alle linkjes op nofollow? Af en toe lijkt Marketingfacts meer een marketingtool dan een informatieve site over marketing.

    geplaatst op
  • Je begint het artikel met het belang en waar het vaak fout gaat, een mooie opbouw om daarna op een goede manier een aantal punten mee te geven waar men kan verbeteren, maar daar meld je dan dat we het boek moeten kopen of wachten op een volgende post van je...

    Weet niet wat je met dit stuk wilde bereiken, maar waar SEO een kunst is, is conversatie en conversie behalen dat ook... een kans die je mijns inziens hier laat liggen

    geplaatst op
  • Interessante titel. Daar had een interessant artikel bij gekund want het is inderdaad zo dat er situaties zijn waarin SEO minder oplevert dan zou moeten. Vaak heeft dat te maken met organisatiepolitiek, met technische problemen, met verkeerd gekozen doelen met problemen bij de implementatie van de strategie in een organisatie. Daar zit best een interessant artikel in!

    Maar dit voelt wel een beetje als een artikel uit 2004 ofzo. In werkelijkheid ligt de nadruk al jaren niet meer op het halen van hoge posities. Uiteraard zijn posities een middel om verkeer te krijgen en is verkeer een middel om conversies te krijgen, maar het beeld dat je hier schetst slaat de plank behoorlijk mis.

    Ik heb je boek niet gelezen en weet niet wat je doelgroep is. Ik kan me voorstellen dat mensen die nog geen of nauwelijks ervaring hebben met online marketing nog wel in posities denken. Dus wat dat betreft kan je insteek goed zijn, maar dat is over het algemeen niet het publiek dat hier op marketingfacts leest.

    geplaatst op
  • Ik begrijp de reacties en neem ze ook ter harte. Misschien onderschat ik het niveau van de MF lezer. Toch zie ik in de praktijk dat bedrijven juist wel de simpele fouten maken die ik in dit artikel beschrijf. Het is nog altijd iets van nu.

    Het spreekt voor zich dat ik in mijn boek een stuk dieper in ga op ook de “nieuwe” aspecten van zoekmachine optimalisatie (en zoekmachine marketing). Maar: mijn boek is een overzicht van 20 vormen van online marketing die de lezer een indruk geven van de belangrijkste tips en trucs die snel resultaat opleveren. Omdat het relatief breed is, zal ik zeker niet claimen dat ik expert ben op alle vlakken. Verre van dat.

    Natuurlijk weet ik dat online marketing tegenwoordig vooral om relevante conversatie met (potentiele) klanten en groepen gaat. Maar de basics moeten op orde zijn. En daar gaat het toch vaak mis.

    geplaatst op
  • @Jeroen: Ik ben met je eens dat het vaak in de basis mis gaat en dat dit eerst goed moet zijn. Ik bedoelde met conversatie en conversie ook meer jouw geval.

    In essentie had je hier een heel leuk en interessant stuk van kunnen maken, maar uiteindelijk lijkt het een soort teaser te zijn die eigenlijk net niks bijdraagt.

    Ik denk dat je meer van je boeken verkoopt door hier gewoon echte tips en trucs te geven, ook al staan die in je boek. Als je 5% weggeeft, is de kans groter dat lezer voor die overige 95% je boek kopen, dan met een stuk zoals je dat nu geplaatst hebt...

    geplaatst op
  • De anno 2010 werkende SEO tips over serieuze contentstrategieen, het SEO-effect van sociale media, micrositepolicy, inlinks en meer is te belezen in het succesvolle http://www.handboekonlinemarketing.nl , op de site tevens authentieke reacties van lezers cq gebruikers van het boek

    geplaatst op
  • @Jeroen en @Patrick, ik vind het nooit zo sterk overkomen als iemand zelf zijn boek moet promoten, het doet me meer als anderen dat spontaan doen...

    geplaatst op
  • @andrescholten

    Ik verwijs naar de blog http://www.handboekonlinemarketing.nl waar je veel kunt lezen over de juiste moderne mix van social media, contentstrategie, mcirositepolicy wat tot hernieuwde SEO leidt. Het blog geeft veel inzichten, informatie, video's met SEO specialisten en interviews. Of je daarna het boek wilt kopen is aan de kritische bloglezers zelf.

    geplaatst op
  • @Patrick misschien kan je dan uitleggen waarom een search op jouw blog naar 'seo' totaal geen relevante artikelen oplevert. Oh wacht, doe toch maar niet. Een inhoudelijke reactie hier op m! is meer dan welkom, succes! :-)

    geplaatst op
  • @bramfasseur

    Daar raak je mij op een punt waar ik graag over praat, boeken over schrijf, over spreek en consultancy bedrjf.. Krijgen we deze ‘discussie’ toch nog op niveau ;)
    Zal ik -als auteur, consultant en docent zoekmachinemarketing, allen sinds 1998- dan maar de tips en trucs geven voor SEO / zoekmachinemarketing ?
    Excuses er staat ‘reclame’ in deze reply, aangezien het voor de meelezers een relevantie kan hebben. Shoot me als je het er niet mee eens bent.

    HET ABSTRACTE VOORBEELD
    Een arts praat tegen een arts in snelle medische ‘incrowd’ taal. Die manier van snel communiceren begrijpt een patient niet. Die patient raakt zelfs geirriteerd als een arts zo tegen hem praat want de arts wil geen vertaalslag voor hem maken opdat hij het begrijpt. Zodra hij een patient spreekt gaat dit veelal in andere bewoordingen maar heeft een zelfde bedoeling. Feit is wel: beiden manieren van communicatie zijn juiste in de relevante omgeving.

    DUS?
    Een relevante gestructureerde contentomgeving creëer je door onder andere een mix van uitingen in de social media, contentstrategie en webredactie, de opbouw van je site en usability vormen het hart van je SEO inbouw. Wat een Google graag ziey is dat de site in al zijn facetten authentiek en gericht is.
    En waar kennen wij die term authentiek van..?
    In de twee jaar voorbereiding voor het Handboek Online Marketing zijn deze factoren bewust meegenomen aangezien ze deze jaren vitaal gaan worden en de SEO een gevolg is van het op orde hebben van de genoemde middelen.

    JA, DUS?
    Zoek dus op de blog van Handboek Online Marketing op de term ‘zoekmachinemarkeing’, je mag ook op de categorie Hoofdstuk 10 Zoekmachinemarketing klikken of via diverse queries in de zoekmachines.

    SLIMME TITEL
    Zo ook de slimme titel van het best verkochte Nederlandse boek over SEO genaamd: Handboek Zoekmachinemarketing van MF!-collega en collega SEO-docent KeesJan Deelstra.
    Indien je als specialist op blogs en andere uitingen in sociale omgeving maar in ‘incrowd’-taal blijft praten, bloggen, tweeten en whatsoever…. dan.. wordt je minder gevonden door een groep nieuwe klanten of andere nieuwe relaties die iets aan jouw kennis hebben. Die groep zoekt vaak op een andere manier om bij jou te komen.
    En dat heet., collega marketeers, een contentstrategie (hoofdstuk 8). Een onderwerp dat we gelukkig steeds vaker tegenkomen op seminars.
    Ikzelf haal uit het vindbaar zijn met ‘docent zoekmachinemarketing’ veel meer conversie dan de vindbaarheid onder ‘docent SEO’. Wees vindbaar, maar wees vooral vindbaar voor je doelgroep.

    EEN CONCRETE VOORBEELD
    Wij bouwen met AtMost veel verkoopportals voor grote bouwondernemingen in Nederland. Daar bieden wij huizen en appartementen op aan.

    Guess what?
    De klant bedoelt ‘huis’ of ‘appartement’ maar zoekt in Google op .. ‘woning’. Afschieten die SEO-specialisten die neurotisch op ‘huis’ en ‘huizen’ blijven ‘taggen’ omdat daar toch wel heel veel zoekresultaten over zijn…. * zucht *

    En dan nog als auteur en consultant.. practise what you preach, het Handboek Online Marketing is zijn eigen case op gebied van SEO en zoekmachinemarketing; zie
    http://www.handboekonlinemarketing.nl/marketing_boek/online_marketing/management/leerboek/handboek/?p=117

    We zouden eens in kaart brengen welke online (SEO) specliasten niet vindbaar zijn in de zoekmachines .. * zucht *
    Inhoudelijk genoeg?

    geplaatst op
  • @Patrick: Al een stuk meer inhoudelijk, dank daarvoor! Je begrijpt mijn punt volgens mij, niet alleen je boek pluggen maar vooral kennis delen. Een niet nader te noemen persoon zei ooit: "Als je 5% weggeeft, is de kans groter dat lezers voor die overige 95% je boek kopen..." I rest my case.

    geplaatst op
  • @Bram en de resst

    Mooi antwoord Bram. Moet die 95% natuurlijk wel de moeite waard zijn.
    Kennis delen op dit vlak (met trouwens een boek erbij) doe ik hier: http://www.educator.nl/opleiding_training_cursus_workshop/cursus_workshop_training_opleiding.php?titel=Online Marketing basis inclusief Handboek Online Marketing

    Over inhoudelijk gesproken; zoveel 'SEO-specialisten' maar zo weinig die blijkbaar de inhoudelijke discussie aandurven..

    geplaatst op
  • @Andre: wellicht was het promotiegehalte te hoog in dit artikel, al moet ik het toch echt afleggen tegen de reacties van Patrick Petersen wat dit betreft. Maar goed, weer van geleerd. Ben al zeer tevreden met de huidige verkoop en de 3e positie bij de marketingboeken top 100. En jouw punt dat anderen (en dan met name mensen die geen relatie hebben met de schrijver) een boek dienen aan te prijzen, is terecht. Daarover binnenkort meer.

    geplaatst op
  • @Patrick: Is het echt nodig, al die linkjes naar je trainingen, je boek, en het copy pasten van hele lappen tekst? Het aanprijzen van jezelf, het borstkloppen, onder een posting over een boek van iemand anders. Is dat social, is dat pull, is dat de nieuwe manier? Valt dat samen met ideeën over online sharing/co-creatie? Dacht het niet. Ik zag het hier ook al.

    En je doet het vaker. Please. Stop it. Dit is keihard pushen. Niet goed voor je geloofwaardigheid. Hoe haal je het in je hoofd om onderstaand over je eigen boek te schrijven? Ik snap daar helemaal niets van. Dit neigt naar spam:

    "De anno 2010 werkende SEO tips over serieuze contentstrategieen, het SEO-effect van sociale media, micrositepolicy, inlinks en meer is te belezen in het succesvolle http://www.handboekonlinemarketing.nl , op de site tevens authentieke reacties van lezers cq gebruikers van het boek"

    Graag, inhoudelijke verhalen en video-interviews! Laat je expertise maar zien. Maar dit gedram werkt averechts en is, met alle respect, niet leuk om te lezen.

    Ontopic:

    Ik vind een groot deel van de opmerkingen wel terecht (die van André en PB iig). Wat niet wegneemt, dat je niet met een goed verhaal over een goed verhaal (boek) zou mogen aankomen op Marketingfacts. Het "practice what you preach" principe is hier wel toepasbaar. We schrijven over online marketing, maar doen er ook zelf aan. Dat vond ik wel een mooie. Maar dan moet de inhoud wél goed zijn, de disclosure volledig, en daarvan heeft Jeroen dacht ik al gezegd dat het beter kan en beter zal. Ik ben benieuwd naar de volgende posting.

    geplaatst op
  • Anonieme reacties verwijderd en deze discussie gesloten (omdat het niets meer met de inhoud te maken had).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.