Website Avis favoriet voor online autoverhuur

10 maart 2010, 06:13

De website van Avis wordt het best beoordeeld door respondenten die online op zoek gaan naar een huurauto. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in februari 2010 uitvoerde. Over de uiteindelijke voorkeur blijken de meningen sterk verdeeld, maar Avis blinkt uit in vindbaarheid en beoogde betrouwbaarheid. De respondenten bezochten 53 verschillende websites, en gaven daar in totaal 195 beoordelingen over.

Avis verbetert zich sterk

In tegenstelling tot bij de meeste andere onderzoeken van WUA! blijkt de voorkeur van de respondenten ditmaal verdeeld over een groot aantal verschillende websites. Avis.nl doet het met 10% van de totale voorkeur dan ook relatief goed, en staat wat dit betreft op een gedeelde eerste plaats. Avis blijkt daarnaast het best vindbaar, en weet het vertrouwen van de respondent te winnen. Zes maanden eerder wist Avis met een vergelijkbare vindbaarheid slechts 2,5% van de voorkeur te veroveren. Respondenten geven aan de verhuurder te vertrouwen vanwege de grote naamsbekendheid en de zakelijke schrijfstijl op de website.

Tweede plaats voor Hertz

Hertz.nl stijgt een plaats ten opzichte van het vorige onderzoek in augustus 2009. Het grootste verhuurbedrijf voor voertuigen ter wereld behaalt een nagenoeg gelijke Web Performance Score, en profiteert van het wegvallen van Sunny Cars en EasyTerra. Bij het verbeteren van de vindbaarheid zou Hertz vermoedelijk meer respondenten overtuigen dan de 5% die nu de voorkeur aan de verhuurder geven. “Je krijgt meteen een duidelijk beeld van alle auto’s en prijzen, en je kunt meteen zien hoeveel mensen en bagage er in een auto passen”, aldus een respondent.

Andere stijgers

Auto Europe staat met een Web Performance Score van 5,2 op de derde plaats, na een zevende positie in de vorige meting. De website laat een sterke stijging zien op de deelaspecten gebruiksvriendelijkheid en eerste indruk, en weet ook meer respondenten te overtuigen dan zes maanden eerder. De website van Budget toont zelfs op alle deelaspecten verbetering, Alle respondenten die op Budget.nl terechtkwamen, besloten er ook op door te gaan. De website scoort eerste plaatsen op de deelaspecten eerste indruk, imago en vertrouwen, en maakt ook met de – nog altijd zeer belangrijke – prijzen indruk.

EasyCar valt ten slotte opnieuw op met de beste conversie van alle aanbieders. Met een vindbaarheid van 17,5% weet het merk van de easyGroup toch 10% van de respondenten te overtuigen. Dit is vooral te danken aan hoge waarderingen voor de gebruiksvriendelijkheid en vormgeving van de website.

De bekende namen scoren – weinig verrassend – het best op betrouwbaarheid

Web Performance Scan

Voor het onderzoek nodigde WUA! veertig respondenten uit, allen tussen de 20 en 48 jaar oud en ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. In de casus die hen werd overhandigd werd beschreven dat ze op zoek gingen naar een huurauto voor een gezin met twee kinderen, waarmee vanaf Lissabon voor vier dagen rondgereisd zou worden. Verdere voorwaarden als budget en autotype waren aan de respondenten zelf om te bepalen. Per bezochte website vulden ze een vragenlijst in, waarbij ze oordeelden over deelaspecten als gebruiksvriendelijkheid en informatiewaarde. Met een deel van de respondenten vond na de zoektocht een groepsdiscussie plaats, die op video is vastgelegd. Aan de hand van de verzamelde data berekende WUA! vervolgens de Web Performance Scores die hierboven gepubliceerd zijn.

Conclusie

Na de opvallende prestaties van Sunny Cars en EasyTerra zes maanden eerder, zijn het ditmaal de grote directe aanbieders die de top van het klassement domineren. Avis eindigt met een behoorlijke voorsprong bovenaan, omdat de aanbieder over de beste vindbaarheid beschikt, en deze weet om te zetten in 10% van de totale voorkeur.

EasyCar, de enige andere partij die 10% van de voorkeur verovert, lijkt opnieuw (of nog steeds) de grootste bedreiging voor de koplopers, omdat de aanbieder dit resultaat behaalt met een aanzienlijk lagere vindbaarheid. EasyCar steeg al drie plaatsen ten opzichte van de eerste meting, en zou over zes maanden zomaar in de top 3 terecht kunnen komen.

Henk Kroezen heeft samen met zijn broer Klaas het bedrijf WUA! Web Performance opgericht. WUA! staat voluit voor Web Usability Advice. WUA! geeft bedrijven inzicht in hun prestaties op het internet. Wat WUA! doet is het volgende: voor ieder onderzoek worden groepen mensen uitgenodigd om zich online te oriënteren op een product met behulp van een case. Het onderzoek vindt plaats in een gecontroleerde testomgeving binnen de locatie op de Herengracht. WUA! volgt precies wat de deelnemers doen en stelt continu vragen tijdens het oriëntatieproces. Daarmee worden zaken inzichtelijk zoals: welke aanbieders worden in welke volgorde gevonden? Waar klikt men door en waar haakt men af? En waarom? Wie wordt gezien als de meest betrouwbare aanbieder? Wie wordt gezien als de aanbieder met de beste prijs/kwaliteit verhouding? Wie wordt gezien als het meest sympathiek? Of als de grootste aanbieder? Welke site is het meest aansprekend? Voor welke aanbieders heeft men een voorkeur om bij te kopen? En bij wie wordt uiteindelijk het meest gekocht / afgesloten? Wie is de grootste, de beste, oftewel de heerser op het web?

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief