Culios in de media: Heeft het effect?

2 maart 2010, 07:45

Vorig jaar september is Culios.nl gelanceerd, een site die zich richt op bewust- en op maat koken. Bezoekers, die zich aanmelden op deze site, kunnen recepten en bijpassende boodschappenlijsten downloaden en winkeltips ontdekken. Daarbij kun je gerichte receptsuggesties ontvangen, op basis van het eigen persoonlijke profiel. Voor de gebruiker (de zogenoemde Culie) zijn de recepten en het gebruiksgemak een belangrijk onderdeel van de site. De achterliggende gedachte van al dit gemak is het terugdringen van de voedselverspilling. Culios biedt de helpende hand om op maat te kopen en te koken. De hoeveelheden die in de recepten worden gegeven, zijn precies aangepast aan de gezinssamenstelling, rekening houdend met geslacht en leeftijd. Hoe staat Culios er nu voor en waar lopen we tegen aan?

We zijn vijf maanden verder en het aantal aanmeldingen kent een stijgende lijn. Goed nieuws dus. Tijdens en na de lancering hebben we veel media-aandacht gehad. Dit varieerde van regionale bladen, tot aan nationale televisie. Omdat ons promotiebudget niet van elastiek is hebben we ons de vraag gesteld wat wel en niet werkt. Over de inhoud van de berichtgeving in de diverse media zijn we zeer tevreden en heeft een positieve invloed op onze naamsbekendheid. Maar de media-uitingen hebben ook tot doel om leden aan te trekken.

De ledengroei na aanleiding van de media-aandacht vind je terug in onderstaande grafiek. Het radio programma van Edwin Evers op 538 scoort hierbij heel erg goed. Het item werd op maandagochtend om 8.15 uur uitgezonden en op zaterdagochtend herhaald. Daarnaast had de website van Evers Staat Op een duidelijke doorlink naar Culios.

Hoewel we van de aandacht op het RTL 4 nieuws meer verwacht hadden, zorgde deze slechts voor vier procent van de ledenwerving. In een tijdbestek van 15 minuten na de uitzending, kwamen de aanmeldingen binnen, daarna stopte het. Dit terwijl het bij Edwin Evers meer dan een dag aanhield. De site kwam tijdens de uitzending volop in beeld, maar op de website van RTL 4 was niets te lezen over het item. Hoewel veel mensen de uitzending gezien hadden, blijkt het medium TV zonder ondersteuning van de website te vluchtig.

Een artikel geschreven door de gemeenschappelijke persdienst heeft heel goed gewerkt. Dit artikel is in nagenoeg alle regionale dagbladen verschenen. Opmerkelijk is dat het Limburgsdagblad het beste scoorde. Zijn Limburgers toch meer culinair ingesteld dan andere Nederlanders? Tot slot hebben we ook nog een advertentie geplaatst die ca. 1 miljoen keer is gedrukt. Effect nul.

Onze conclusie is dat oude media helpt voor naamsbekendheid maar voor een goede conversie vooral de acties werken binnen het medium. Kortom, de vraag: moet Culios haar aandacht nu volledig richten op bekendheid binnen het medium, zoals Twitter, Hyves, Google, en wat nog meer?”

Dit artikel is geschreven door Culie Katrin (@culios).

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jasper

    Interessante informatie. Leuk om dit een vervolg te geven na inspanningen in social. Wat doen jullie hierin al?


    2 maart 2010 om 08:13
    Katrin

    Jasper, Momenteel is alle activiteit gericht op de site zelf, de nieuwsbrief en enkele andere kanalen daarom heen, zoals twitter. Via deze weg geeft Culios het dagrecept en houdt volgelingen op de hoogte van de ontwikkelingen. Daarnaast hebben we nog wat artikelen geschreven die gebubliceerd zijn op anders sites.

    …maar als je zelf nog suggesties hebt, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom


    2 maart 2010 om 13:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!