Micro-payments met Flattr

12 februari 2010, 06:07

Peter Sunde, een van de oprichters van de bittorrent site The PirateBay heeft een nieuw project opgezet: Flattr (hier op BoingBoing). Het doel van dit project is : “to revolutionize how people pay and get paid for content on the internet.” De naam Flattr is een samenvoeging van twee woorden: “flatter” and “flat rate”. Met Flattr is het mogelijk om de makers van content te belonen met een klein bedrag. Aan het begin van de maand leg ik als gebruiker / bewonderaar van andermans content een bepaald bedrag (minimaal 2 euro) neer. Iedere maker van content heeft de mogelijkheid om een Flattr button op zijn website te zetten. Ik kan vervolgens als een teken van dank (=beloning) op de button klikken. Dit kan voor ieder stuk content dat ik interessant genoeg acht herhalen. Aan het eind van de maand wordt de balans opgemaakt en wordt mijn ingelegde bedrag overgemaakt aan de makers van de content. Klik ik slechts 2 keer dan wordt het bedrag door 2 gedeeld, klik ik 100 keer, dan wordt het bedrag door 100 verdeeld. “Many large streams will form a river”.

Nu lijkt het bedrag dat uiteindelijk wordt overgemaakt aan de makers heel klein, maar als iedereen op het web dit gaat doen kunnen de bedragen al snel oplopen. Soort van Long Tail voor micro-payments dus. . Eerlijk gezegd vind ik het nogal een briljant idee. Ik heb mij in ieder geval al opgegeven via de site.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    Het is dus meer een soortgelijk initiatief als TipIt? Een leuk idee vind ik het feit dat je een bepaald budget ter beschikking kunt stellen als gebruiker en dan hoe meer interessante content je vindt hoe meer je budget gedeeld wordt. Maar TipIt is er al een hele tijd en ook Paypal heeft een soortgelijk systeem. Toch zien we deze mogelijkheden nog lang niet op alle websites.

    Hoe zou dit komen? Zou het gezien worden als schooien? Zou een soortgelijk initiatief werken als deze op Marketingfacts geïntegreerd zouden worden?


    12 februari 2010 om 06:27
    Lisanne Simon

    Een geweldig initiatief naar mijn idee. Het lijkt een beetje op Sellaband. De talenten krijgen hierdoor een kans zichzelf te ontplooïen. Ik denk niet dat we dit moeten zien als schooien, integendeel. Het moet gezien worden als het creëren van kansen voor jezelf. Je gelooft in jezelf en als anderen mensen dat ook doen is dat mooi meegenomen en heb je nu de kans om daar iets mee te doen.


    12 februari 2010 om 10:30
    Jamie Konincks

    Op internet moet het wiel wel vaker meerdere keren worden uitgevonden voor het aanslaat. Het is vooral de manier waarop het wordt vorm gegeven en hoe het product in de markt gezet wordt wat bepaald of iets aanslaat of niet. Ik denk dat dit een prima concept is, had er nog niet eerder van gehoord en dat zegt ook wat over die andere 2 eerder genoemde diensten.

    Ik denk ook dat mits het zich goed door ontwikkeld en het aan slaat, het een stimulans zal worden voor artiesten en creatievelingen hun producties online te zetten. Met internet heb je een immens groot wereldwijk publiek dus ook voor kleine substromingen ontstaan er budgetten om zich verder te ontwikkelen.


    12 februari 2010 om 10:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!