• Usability & design
    wordt gesponsord door

T-Mobile favoriet voor sim only abonnement

T-Mobile favoriet voor sim only abonnement

Respondenten die online op zoek gaan naar een sim only telefoonabonnement, wijzen T-Mobile aan als favoriete aanbieder. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in januari uitvoerde. T-Mobile passeert daarmee haar eigen dochter Ben, een half jaar geleden nog de winnaar van hetzelfde onderzoek. Ook KPN staat met een tweede plaats nu boven Ben. Tijdens het onderzoek werden in totaal 41 verschillende websites bezocht, waarover 198 individuele beoordelingen werden gegeven.

De winnaar

T-Mobile heeft vermoedelijk geleerd van de eigen dochter, want het is nu het moederbedrijf dat op veel van de onderzochte deelaspecten het best presteert. De website van de winnaar scoort eerste plaatsen op informatiewaarde, vertrouwen en eerste indruk. De website van Ben presteert op vrijwel alle gebieden nog steeds bovengemiddeld, maar komt ditmaal niet verder dan een derde plaats. Ben krijgt echter wel de uiteindelijke voorkeur van 15% van de respondenten, waarmee het de prestatie van T-Mobile evenaart. De onderlinge verschillen in de top van het klassement blijven daarmee klein.

KPN.com stijgt

Met een Web Performance Score die bijna een punt hoger ligt dan bij de eerste meting, verzekert KPN zich van een tweede plaats op de ranglijst. De website scoort op alle deelaspecten hoger dan bij het vorige onderzoek. KPN heeft volgens de respondenten de meest gebruiksvriendelijke website, en doet wat informatiewaarde en vertrouwen betreft maar net onder voor T-Mobile. Uiteindelijk zou 7,5% van de respondenten een abonnement bij KPN willen afsluiten. Omdat de overige merknamen van KPN echter minder goed presteren dan bij de eerste meting, weet het concern als geheel ditmaal een kleiner deel van de respondenten te overtuigen.


De verschillen bovenin het klassement zijn erg klein

Telfort en Vodafone van het podium

De opmars van T-Mobile en KPN heeft in Telfort en Vodafone twee slachtoffers gemaakt. De voormalige nummers twee en drie van het klassement krijgen beide hogere waarderingen voor de vormgeving van de website, maar scoren op veel andere deelaspecten lager dan een half jaar geleden. Ook wat vindbaarheid betreft moeten beide websites inleveren, al blijven ze op dit onderdeel bovenaan staan. Telfort weet toch 10% van de respondenten te overtuigen, terwijl Vodafone door 5% als favoriet wordt aangewezen. Zowel Telfort als Vodafone zou volgens de respondenten beter presteren wanneer er meer aandacht besteed zou worden aan het overzichtelijk maken van de verschillende abonnementen en kosten.

Onderzoeksopzet

Voor het onderzoek nodigde WUA! veertig respondenten uit, allen tussen de 20 en 48 jaar oud. De respondenten werden gevraagd op het internet op zoek te gaan naar een aanbieder van sim only telefoonabonnementen. Welke voorkeuren doorslaggevend waren bij de uiteindelijke keuze voor een aanbieder, was geheel aan de respondenten. WUA! legde het zoekgedrag en de opgedane indrukken vast, en berekende aan de hand daarvan de verschillende Web Performance Scores. Hierdoor wordt het voor een aanbieder inzichtelijk wat cruciale beslismomenten van consumenten zijn op hun website. Wanneer en waarom haken consumenten af? Waarom hebben ze juist de voorkeur voor een aanbieder?

Conclusie

Waar de twee nieuwe koplopers beide significant hoger scoren dan een half jaar geleden, behalen Ben, Telfort en Vodafone allen lagere Web Performance Scores dan bij de eerste meting. De onderlinge verschillen blijven echter klein, dus we zijn benieuwd of de volgende meting weer aanzienlijke veranderingen laat zien. Wel ziet het ernaar uit dat KPN het gewicht van het eigen concern in toenemende mate zelf moet dragen. Bij het eerste onderzoek stond KPN nog met vijf merknamen in het klassement, maar nu weet naast KPN zelf alleen Telfort een aantal respondenten te overtuigen. T-Mobile en Ben genieten momenteel met 30% van de respondenten de meeste voorkeur. We vragen ons af hoe Ben reageert op haar verlies van de nummer één positie. Zou het kunnen zijn: ‘Ben zo weer terug!’?


Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Grappig om te zien dat grote broer T-Mobile zusje Ben van de eerste plaats heeft gestoten. Wel complimenten voor KPN dat ze zo goed naar voren komen in dit onderzoek. Vraag me overig wel af of dat zich ook uit in de daadwerkelijke conversie, want op Vergelijk Sim Only converteert KPN nog altijd veel minder dan de goedkopere alternatieven. Maar dan kan ook aan de aard van traffic bij een vergelijker liggen.

    geplaatst op
  • Begin dit jaar is de site van tmobile flink aangepast zag ik. Stuk duidelijker vind ik, blijkbaar ook zijn vruchten afgeworpen. Wat jammer is dat hun affiliate feed link naar oude paginas linken ;)

    geplaatst op
  • Gaaf dat dit onderzoek zich periodiek voortzet. Wat ik me afvraag, en niet naar voren komt "worden er ook steeds andere mensen hiervoor uitgenodigd, of zit er ook een deel oude bekende tussen?"
    Wellicht kun je met de oude bekenden toetsen of het niet aan de doelgroep ligt, maar echt aan de vooruitgang van de sim only aanbieder.
    Daarbij, kopers van een sim only abonnement kunnen zich binden aan een merk, en minder open staan voor een nieuwe/andere aanbieder. Hoe kunnen we deze conservatieven uitsluiten van het onderzoek?

    Maar dat allemaal terzijde, is het mogelijk deze cijfers ook tegen de verkoopcijfers/marktaandeel van de aanbieders aan te houden, zodat we deze cijfers beter kunnen
    interpreteren?

    Mijn kritiek/reactie is niet bedoeld om dit onderzoek onderuit te halen, maar meer om het artikel scherper te maken. Ik vind het nl. een buitengewoon interessant onderzoek.

    geplaatst op
  • Geweldig onderzoek.
    De uitkomst is verrassend, mede omdat dit onderzoek een moment opname is, is de kans groot dat de nieuwe actie van t-mobile relax hier zijn effect op heeft. Het onbeperkt geldig beltegoed spreekt veel (t-mobile) sim only kopers aan, vooral als je een wisselende beller bent.

    T-mobile als winnaar lijkt een beetje broekzak vestzak verhaal voor de verkopen van sim only abonnementen, of het nu ben of t-mobile is dat maakt dan ook niet meer uit. Hiermee lijkt Ben wel als proeftuin gebruikt te zijn voor een t-mobile website optimalisatie.

    Keep up the good work

    geplaatst op
  • Goed om te weten. Ben echter ook benieuwd naar de populariteit van Sim Only abonnementen ten opzichte van sim + mobiel abonnementen.

    geplaatst op
  • Dit onderzoek bewijst maar eens weer dat een flitsende sim only website met toeters en bellen niet automatisch een goede site is en zelfs de bezoeker kan afschrikken. De bezoeker wil graag een overzicht zodat hij of zij het beste sim only abonnement kan vinden. Dit overzicht bereik je door niet al te veel abonnementen in eens weer te geven want dan neemt het faalrisico voor de bezoeker toe. Aan de andere kant moet je site ook niet te leeg lijken, met veel witte plekken, want anders neemt de succceskans weer af. De bezoeker denkt dan: ik kan op andere plekken ook sim only abonnementen vinden. Het is natuurlijk de balans die hierin moet vinden.

    geplaatst op
  • Het is inderdaad goed om te zien dat de top wisselt, hierdoor blijven andere providers scherp. Het is goed om te zien dat TMobile de populairste sim only abonnementen heeft, dit komt waarschijnlijk ook door de vele bundels die erop mogelijk zijn. Zo kun je ook prima sim only abonnementen afsluiten voor je Blackberry en dat die je maar weinig.

    geplaatst op
  • Zo te zien wordt deze test jaarlijks gedaan zodat je inderdaad kunt zien dat het stuivertje elk jaar gewisseld wordt. En dat het niet alleen belangrijk is je sim only abonnement scherp in de markt te zetten, maar dat men ook gemakkelijk een abonnement moet kunnen afsluiten, en daarbij alle gegevens ter beschikking is die men ook nodig heeft om sim only aanbiedingen [hyperlink verwijderd door de M! Redactie] van de betreffende sim only aanbieder te kunnen aanschaffen. Gezien de sim only markt aanzienlijk in mate toeneemt is zo'n dergelijk onderzoek bijzonder interessant en waardevol voor de sim only aanbieders. Zouden we ook zon dergelijk onderzoek kunnen doen bij de klanten service van sim only aanbieders, verkopen is 1 ding, klanten bedienen en behouden is een andere tak van sport.

    geplaatst op
  • Wat ons opvalt bij de sim only aanbieder lijst van hierboven is dat er ook vergelijking websites zoals de onze tussen staan, maar dat deze juist erg onderaan staan. Veel bezoekers kiezen dus voor een provider die ze al kennen en gaan niet eerst een onafhankelijke vergelijking doen op een vergelijking site.

    Zijn er al nieuwe resultaten binnen van vervolg onderzoeken? Want wij zijn erg benieuwd of bezoekers voor toestel specifieke zoekopdrachten zoals 'sim only blackberry' ook eerst naar een provider gaan of juist toch de voorkeur geven aan een vergelijking website.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.