Managers twijfelen aan nut online netwerken, wél handig voor controle

5 februari 2010, 06:43

Ruim eenderde van de Nederlandse leidinggevenden zegt dat de aanwezigheid op een online netwerk hem of haar niets heeft opgeleverd. Ook leidinggevend Nederland ontvriendt, zo blijkt uit het onderzoek. Hyves, Twitter en Facebook worden langzaam in de steek gelaten, alleen LinkedIn blijft over. Waarom? Voor één op de drie leidinggevenden heeft de aanwezigheid op een online netwerk niets opgeleverd. Toch zien managers ook voordelen, zo vindt 19,2% online netwerken een goed hulpmiddel om medewerkers te controleren. Het blijkt uit een onderzoek Management Team onder 1.700 managers. Een grote meerderheid van 82,2% is nog wel actief lid van een online netwerk, maar alleen LinkedIn speelt daar een belangrijke rol: 95% is geregeld actief op deze website. Hyves, Facebook, Plaxo en Twitter, lukt het minder goed om de manager vast te houden. Zo heeft 42,2% van de respondenten wel eens een profiel aangemaakt op Hyves, maar maakt slechts 24,4% daar nog maar gebruik van.

Positieve kanten

Maar, de managers zien ook positieve kanten aan social networking. Het persbericht van gisteren:

“Zo heeft 6,3% er een nieuwe baan aan te danken en vond 41,8% er een nieuw zakelijk contact. Daarnaast gebruikt de manager online netwerken om meer te weten te komen van hun medewerkers. Soms gebeurt dat uit interesse, soms is controle de aanleiding. 19,2% vindt online netwerken een goed hulpmiddel om medewerkers te controleren, terwijl 7,9% van de respondenten uit achterdocht wel eens online profielen van medewerkers bekijkt. Ook sollicitanten worden in de gaten gehouden. 71,0% van de managers gebruikt Google om informatie in te winnen over potentiële nieuwe medewerkers, terwijl 19,3% zelfs wel eens iemand heeft afgewezen op basis van zoekresultaten.”

Enkele andere opvallende uitkomsten uit het onderzoek:

  • 59,1% zegt dat medewerkers onder werktijd niet mogen Hyven of Twitteren
  • 33,4% checkt wel eens online profielen van huidige werknemers
  • Bij 11,1% van de respondenten heeft online gedrag van medewerkers positieve gevolgen gehad voor het bedrijf, bij 11,8% wel eens negatieve
  • 62,1% heeft regels opgesteld omtrent online gedrag van medewerkers
  • 24,8% zegt dat het is voorgekomen dat zieke medewerkers gewoon online actief waren
  • 94,6% zegt zelf bewust na te denken wat ze wel en niet online zetten
  • 29,6% schrikt soms van de zaken die medewerkers online delen met anderen

Conclusie

Tja. Éen op de drie managers zegt dat de aanwezigheid op social networks niets heeft opgeleverd. Als 59,1 procent zegt dat werknemers niet mogen Hyven en Twitteren op het werk, en1 9,2% online netwerken een goed hulpmiddel vindt om medewerkers te controleren…. Als je sec naar deze resultaten kijkt, dan zou de moed je zomaar in de schoenen kunnen zakken…. Misschien moesten ze allemaal eens op cursus of een congres bezoeken ;). Of is dat te gemakkelijk?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Remco Bos

    Matthijs, had je niet beter kunnen stellen dat 2/3 van de managers blijkbaar niet twijfelt aan het nut? Of ben ik nou veel te positief en loop jij dan het risico dat niemand het artikel meer leest en komen ze vervolgens niet meer naar dat congres of die cursus :-).


    5 februari 2010 om 11:19
    mgvandenbroek

    @Remco: Ach. Om het zuiver te houden: dDie cursus en dat congres heb ik er pas op het laatst bij gezet, dat was niet de aanleiding voor het artikel. Positief nieuws is geen nieuws: “Gisteren geen vliegtuig neergestort bij Schiphol”, het werkt niet zo….

    En ik vond de rest van de resultaten over controle etc. wel meer in de richting van een negatief geformuleerde kop wijzen dan richting een positieve. Maar amai, hopla.


    5 februari 2010 om 11:30
    Danny Verhoeven

    Ik denk dat veel managers voor de nieuwsgierigheid een kijkje neemt op sociale media en dus zonder kennis van “Hoe het medium te gebruiken” hier geen resultaat mee boekt.

    Ook ongeduldigheid zal een rol spelen in het snel afhaken op social media.


    5 februari 2010 om 12:36
    Lisa

    Resultaten zijn niet schrikbarend. Er zijn veel mogelijkheden met Twitter en Hyves, echter er is ook te veel hype, vooral rondom Twitter.

    Zijn hier marketeers die één of meerdere Nederlandse cases hebben waarbij blijkt dat het inzetten van Twitter een hoog rendement heeft opgeleverd?


    5 februari 2010 om 13:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief