Hoe schrijf je goede headlines voor social media

19 januari 2010, 06:45

Hoe schrijf je ‘sticky headlines’ voor social media en social newssites, koppen die blijven plakken in je hoofd en zorgen dat je klikt en dat leuke artikel doorstuurt aan je vrienden? Adam Singer vindt dat hij er goed in is, en belangrijker: ‘In fact, crafting headlines is equally if not more challenging than leads and even content itself.’ Singer schreef daarom op ToprankBlog dit verhaal met daarin 5 social ‘headline writing tips’ voor veel traffic naar je blog vanuit social media. Hieronder de vijf tips:

1 Werk achterstevoren: Eerst de content, daarna pas de headline

Maak altijd eerst een werktitel aan en herschrijf die later. Maak hem passend voor je publiek. “Having great content in front of you, then selling it through a sticky headline is always easier than writing it staring at a blank screen.”

2 Maak ‘formules’ aan in je headlines

Het is geen slecht idee om formules aan te leggen (eigenlijk doen we dat al met de SlideShare Reviews, hoewel ik niet zeker weet of dat hier bedoeld wordt). Dat kan dus beter en zorgt ervoor dat mensen het graag doorsturen. Lijstjes en nummers doen het altijd goed,

3 Je kop moet ‘outrageous, engaging, emotional, useful, counter-intuitive or remarkable’ zijn voor je community

Een headline hoeft niet voor de hele wereld te begrijpen te zijn (dat ga je niet redden, er is niet genoeg ruimte), als het maar betekenisvol is voor de leden van je community en het liefst de influencers binnen die community. ‘To achieve this you must first understand your community – ideally by being a member yourself and able to empathize with them.’

4 Creëer niet alleen maar content, maak echt gebruik van social news sites

Onderstaande alinea is raker dan raak:

You can’t understand social communities at the level necessary to permeate them consistently with your content/headlines without being a member of those communities. This is not optional, and if you’re a blogger or marketer who merely creates content but doesn’t participate you’re missing half the picture. Learn the hot buttons of the popular, macro communities and you’ll get a general sense of how to craft headlines for social news. Then, drill down and become a member of more targeted communities relevant to your niche to learn what resonates with specific groups.

5 SEO: Vaak vergeten, altijd belangrijk

‘Social news success’ kan iets zijn voor de lang termijn. Je nieuwsberichten die het social goed doen krijgen veel links waarmee je scoort in Google rankings. Maak dust twee headlines, zegt Singer: een voor de zoekmachines (title tag) en een voor de gebruikers (page title). Doen we, hier op Marketingfacts. 😉

Goed verhaal

Ok, headlines zijn belangrijk. Maar het achterliggende verhaal ook, anders wordt het ‘een keer maar nooit weer’. Dus goede headlines, rekening houdend met bovenstaande technieken: ja. Maar een goed verhaal: nog beter ;).

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Luc van Poelje – NewMarCom.com

    Meer tips……………

    Tips voor Bloggers – Hoe kom ik in Google News?

    1. Gebruik unieke permanente URLs met minimaal 3 cijfers

    2. Geef het artikel in zijn geheel weer

    3. Plaats de publicatiedatum tussen de titel en de inhoud van het artikel

    4. Gebruik een relevante titel

    5. Plaats de orginele content apart van die van het persbericht

    6. Publiceer informatieve en unieke content

    De 6 belangrijkste aandachtspunten om je nieuwsbericht terug te laten komen in Google Nieuws:

    1. Gebruik unieke permanente URLs met minimaal 3 cijfers

    Google gebruikt de cijfers om te herkennen of het bericht dat op de pagina wordt weergegeven een nieuwsbericht is. Wanneer de URLs geen cijfers bevatten adviseert Google om de URLs in te dienen via de Google Nieuws Sitemap.

    2. Geef het artikel in zijn geheel weer

    Zorg dat de verschillende paragrafen van het artikel achtereenvolgend worden weergegeven en niet worden onderbroken met quotes of links naar andere pagina’s.

    3. Plaats de publicatiedatum tussen de titel en de inhoud van het artikel

    Door de publicatiedatum tussen de titel en het artikel te plaatsen kan Google gemakkelijk achterhalen wat de datum van publiceren is.

    4. Gebruik een relevante titel

    Hieronder wordt zowel een juiste HTML titel als de titel van het artikel zelf mee bedoeld. Zorg dat hierbij de titel aansluit bij het onderwerp van het artikel.

    5. Plaats de orginele content apart van die van het persbericht

    Door een logische directory structuur op te zetten kan Google herkennen wat een nieuwsartikel is of een satire/opinie stuk is.

    6. Publiceer informatieve en unieke content

    Zorg ervoor dat je artikelen interessant, informatief en uniek zijn. Dergelijke artikelen genereren meer verkeer naar je website dan het simpel kopiëren van bestaande artikelen.


    19 januari 2010 om 14:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!