Zijn de iPhone apps van krantenuitgevers een opmaat naar mobile micropayments?

18 januari 2010, 07:31

Begin dit jaar lanceerde De Volkskrant een betaalde iPhone app voor de volledige krant. De app kost 79 cent om te installeren, en vervolgens kost het 79 cent om de krant volledig op je iPhone binnen te halen. NRC doet hetzelfde en mag zich verheugen op 10.000 gedownloade iPhone-kranten. Zie ook deze review op iPhoneclub. De kranten zijn op de goede weg. Maar er is nog zoveel meer te halen. Dit artikel van Ferdinand Sennema ‘Kranten moeten het papier loslaten’ op Het Nieuwe Uitgeven zette ons tijdens de maandagochtend-07.00-redactievergadering aan het denken. De iPhone apps van de Volkskrant en NRC houden onvoldoende rekening met de publicatievorm en de mogelijkheden die die publicatievorm bieden. Uitgevers moeten het papier loslaten. Anders bied je halve oplossingen…

Pieter Broertjes

Pieter Broertjes zei in het persbericht over de lancering van de nieuwe iPhone app van de Volkskrant het volgende:

“Met deze dienst bieden we onze bestaande abonnees een goede service en kunnen we nieuwe gebruikers aan ons binden. Een goede stap in de verdere multimedialisering van de Volkskrant.”

Goede service

Ferdinand Sennema ziet in zijn stuk op Het Nieuwe Uitgeven de volgende voordelen van deze goede service:

  • Je zit niet vast aan een abonnement
  • De krant is nooit uitverkocht
  • De iPhone krant is goedkoop
  • Ideaal formaat om onderweg te lezen

Dat zijn mooie stappen naar een verdere ‘multimedialisering’. Maar de mogelijkheden van de iPhone worden onvoldoende benut, vindt Sennema. Ok, de laatste headlines van de krant kunnen wel worden binnengehaald, maar die zijn weer web-based en dus niet goed geïntegreerd in de app en het iPhone format. “Het lijkt wel alsof men bewust de papieren krantenwereld scheidt van de online wereld.” Terwijl de mogelijkheden eindeloos zijn.

The Guardian

Bij The Guardian kunnen zowel de Volkskrant en NRC een lesje multimediaal uitgeven op de iPhone krijgen. In de app van deze krant herken je het papieren format niet meer terug, geen gekke gedachte. De onderdelen zijn, aldus Sennema:

  • secties als Top Stories, meest gelezen in de afgelopen 24 uur en Trending Stories
  • het markeren van favoriete artikelen met een bookmark
  • integratie van audio-materiaal (podcasts)
  • foto-galleries
  • het nieuws is verdeeld in secties en sub-secties
  • je stelt zelf je eigen ‘voorpagina’ samen uit de beschikbare secties
  • via trefwoorden bij artikelen vind je andere artikelen met dezelfde trefwoorden
  • je kunt artikelen downloaden om off-line te lezen (bijvoorbeeld in het vliegtuig)
  • je kunt links naar artikelen versturen per e-mail of Facebook
  • auteurs hebben een eigen pagina met een overzicht van geschreven artikelen
  • de vormgeving van de app is fraai en de app gebruikt fraaie userinterface oplossingen; de app levert een goede ‘experience’ op

Deze opsomming bewijst, dat er nog veel meer te halen is via een app van een sterk informatiemerk als De Volkskrant of NRC. ‘Verdere multimedialisering’ is inderdaad geboden. De verdienmodellen van deze nieuwe losse verkoop strategie is bijzonder interessant, maar het mag nog een stap verder.

Een stapje verder

Want waarom kun je (nog) geen losse artikelen kopen voor, laten we zeggen, 5 of 10 eurocent? Of zit die functionaliteit er al in? Het zou een prachtige opmaat zijn naar nog een nieuw verdienmodel van de krant, waarin afzonderlijke artikelen via een paar clicks terecht komen bij geïnteresseerden. Regel een laagdrempelige betaalmogelijkheid. Bied geïnteresseerden misschien voordelen in een abonnementsvorm. Maar moeten ze dan ook, zoals bij NRC, de papieren editie afnemen, of zelfs de webeditie? Nee, toch?

Komt er dus een iPhone abonnement met schaalvoordelen, strippenkaarten, kortingen op dossiers en whitepapers? Hoe kun je dit uitgeven op de iPhone verder trekken richting printactiviteiten, en zou je dat eigenlijk wel moeten doen? Hoe integreer je video, en zou dat ook iets zijn om on-demand een betaalsysteem voor in te richten?

En de opmars van de e-readers, wat gaat dat brengen? Als die gangbaar worden en allemaal over wifi beschikken wordt het binnenhalen van nieuwe content een peulenschil. Moeten ze wel kleur en videomogelijkheden hebben; ook hier zal Apple wel weer de weg plaveien voor de rest….

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jorrit

    De Telegraaf iPhone applicatie (die trouwens gratis is) is in mijn ogen best geschikt als ‘ontbijt-krantje’, ik vind het gebruik van iPhone achtige interface en mogelijkheden best goed gelukt daar. Vinden jullie de Telegraaf niet kwaliteitskrant genoeg om tenminste mee te nemen in de vergelijking?

    Ik denk dat je met een gratis applicatie misschien wel een betere bodem bouwt voor microtransacties. Op het moment dat iemand al betaald heeft voor een applicatie en dan ook in de toekomst moet gaan betalen per artikel kan ik me frustratie voorstellen. Hij heeft immers al betaald. Van gratis naar pay per article (misschien alleen voor grote achtergrond artikelen en/of video) lijkt me een logischer stap.

    Eén puntje van kritiek op de telegraaf: de filmpjes zijn de helft van de keren niet af te spelen.


    18 januari 2010 om 09:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!