Boekrecensie: Customer Media in de praktijk (Van den Boom)

18 januari 2010, 09:02

De uitgever van Customer Media in de praktijk is een kenniscentrum voor customer media (cm) en definieert cm als relatiemedia, brievenbusreclame, events en alle media die worden ingezet om klanten en medewerkers te vinden en binden. Auteur Sak van den Boom, van customermedia.nl, heeft in dit boek een state of the art gemaakt van een indrukwekkende industrie. In de inleiding laat hij zien hoe de verschuiving van traditionele advertising naar contentmarketing ook in cm heeft geleid tot veranderingen. Daarna laat hij een aantal deskundigen (onder meer Edith Smit van de leerstoel customer media van de UvA) aan het woord. Onderwerpen zijn dan bijvoorbeeld internal branding, merken bouwen en trends. Dit wordt gevolgd door 122 zorgvuldig samengestelde, prachtig geïllustreerde en onderbouwde cases van onder andere AH, Heineken en Karwei.

Het bewijst dat relatiemagazines geen ‘bedrijfsblaadjes’ meer zijn en niet onderdoen voor publieksbladen. Kosten nog moeite worden gespaard om loyaliteit te creëren, zonder dat de lezer zich een weg hoeft te banen door lang niet altijd relevante reclames waaruit bladen af en toe lijken te bestaan. Dat print dood zou zijn blijkt niet uit Customer Media in de praktijk. Gratis content en internet hebben ervoor gezorgd dat consumenten hechten aan content die met zorg voor hen is samengesteld en dat ze graag iets tastbaars hebben. Collecter’s items, bijzonder papier, drukken met geur en gepersonaliseerde covers zijn slechts een paar voorbeelden uit dit overzicht. (MP)

Customer Media in de praktijk

Sak van den Boom

Customer Media Council 2009

335 pagina’s

ISBN 9789081475617

Mijke Post (35) is docent aan de Haagse Hogeschool bij de opleiding Communicatie. Daar geeft ze vakken als monitoring, PR, kennismanagement en communicatieplanning. Ze begeleidt studenten in hun studie, bij stages, projecten en afstuderen. Haar studenten wonnen de publieksprijs bij de PR Talentenjacht van Van Hulzen in 2008. Daarnaast doet ze de opleiding Competentiegericht Coachen als onderdeel van de Master Organisatiecoach. Naast haar functie als docent schrijft ze recensies voor MarketingTribune over vakliteratuur. Namens de redactie zit ze in de jury van de PIM-marketingliteratuurprijs. Vóór het onderwijs werkte zij bij interactief reclamebureau Qi.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!