Affiliatenetwerk Cleafs vaart in 2010 een eigen koers
Ze groeien met 300 procent naar een omzet van 1,2 miljoen euro in 2009. Volgend jaar hopen ze dat bedrag te verdubbelen. 80 procent van de omzet komt uit Nederland, maar het aandeel dat afkomstig is uit het buitenland is groeiende. Cleafs is een beetje dat andere affiliate netwerk, en wordt niet al te vaak (n=1) genoemd in een adem met Daisycon, TradeDoubler, M4N en Zanox.
Hieronder een interview met Henk Jan Bijmolt van Cleafs. Over wat 2010 gaat brengen voor de affiliate marketing branche, over het versterken van de marktpositie van Cleafs, over vernieuwende tools en over webvernieuwingen die dicht aan zitten tegen affiliate marketing. Bijmolt: “We zullen in 2010 ook weer onze eigen koers varen.”
Wat zijn de verwachtingen voor 2010 van Cleafs?
Henk Jan Bijmolt: “Merchants worden steeds kritischer op hun resellers. Ze focussen zich steeds meer op publishers die echt volume en additionele sales kunnen bieden. De keywordpolicy wordt eerder aangescherpt en kortingscode- en cashbacksites moeten een duidelijke toegevoegde waarde laten zien. Ook verwacht ik dat de vijver met webwinkels komend jaar leeg zal raken. Er zwemmen nog enkele grote vissen en een aantal kleine vissen rond. Ook worden een aantal vissen met uitsterven bedreigd, ik bedoel dat grote webwinkels steeds groter worden en kleine spelers de prijzen, lage verzendkosten, snelle logistiek etc niet meer kunnen bijbenen.”
Nog leuke dingen te melden, any news?
“Afgelopen jaar hadden we een primeur met een mobiele affiliatecampagne. We zijn ook nu met 2 vernieuwende tools bezig die het publishers en merchants nog gemakkelijker moet maken. In het tweede kwartaal verwacht ik dit live te hebben.’‘
We hebben hier laatst de Andora campagne van Zanox behandeld op Marketingfacts. Wat vind jij van dat soort concepten en hoe kijk jij aan tegen de slagingskans?
“Webvernieuwingen zitten altijd heel dicht tegen affiliatemarketing aan. Zo zie je enkele slimme affiliates geld verdienen met Twitter en Facebook. Wij experimenteren ook veel met nieuwe mogelijkheden zoals de genoemde mobiele affiliatecampagne voor een aanbieder van parkeren rond Schiphol. Wel kijken we kritisch of nieuwe mogelijkheden niet in de la belanden maar ook op korte termijn meerwaarde hebben.”
Cleafs is sinds deze week officieel Thuiswinkel Business Partner en hoofdsponsor van de Affiliatedag 2010 op 27 mei. Mooie stap, wat betekent dit voor jullie ontwikkeling?
“De Thuiswinkel organisatie past prima in onze strategie om te focussen op hoogwaardige klanten. Ook steunen wij hun initiatief voor brancheregels. De Affiliatedag is voor ons een belangrijk evenement om naast het persoonlijke contact allerlei wensen en ontwikkelingen van publishers en merchants te volgen. Voor 2010 willen we onze marktpositie voor een aantal onderdelen binnen de vrijetijdssector verder versterken. Thuiswinkel en de Affiliatedag moeten hier aan bijdragen.”
Cleafs wordt niet altijd genoemd als het gaat om affiliate marketing partijen in Nederland. Wat hebben jullie aan omzet gedaan in 2009, hoe zie jij de concurrentiestrijd?
“We zullen in 2010 ook weer onze eigen koers varen. Ik weet dat er geen netwerk is die zoveel uren in campagnemanagent stopt als wij. Een webwinkel goed promoten gaat niet vanzelf. Op het gebied va reizen, evenementen, wonen en mode hebben we dan ook een groot publisherbereik opgebouwd. Dat we de allersnelste zijn in uitbetalen van publishers door een verplicht prepaidsaldo voor alle merchants heeft daar zeker ook aan bijgedragen in deze rare crisistijd. De branches verzekeringen, GSM en electronica doen we overigens bewust niet omdat we hier geen contacten en kennis van hebben. We onderscheiden ons tot slot ook in onze 100% No Cure No Pay formule zonder maandelijkse kosten en geen opstartkosten voor adverteerders. Voor 2009 komt de omzet uit op zo’n 1,2 miljoen euro, dat betekent meer dan 300% groei. Hier zijn we erg blij mee. We verwachten dit bedrag komend jaar te verdubbelen. Ruim 80% van de omzet komt uit Nederland en een groeiend deel uit de rest van Europa.”
En uit interesse: is die 1,2 miljoen dan bruto omzet, of netto omzet na afdracht aan de affilates?
Geen slechte groeicijfers, wij groeien graag als affiliate met jullie mee!
Succes in 2010.
Keep up the good work!
Cleafs heb ik geen ervaring mee. Onze switch van Tradetracker (traagtrekker zou een betere naam zijn…) naar ander netwerk heeft voor ons in ieder geval wel bewezen dat campagnemanagement inderdaad noodzakelijk voor affiliatesucces is.
Ik ben benieuwd of 2010 nog meer brengt uit deze hoek.
Charles
@Melanie, ik zie ik het onderzoek van TNS/Nipo alleen de top 5, waar Zanox en M4N niet instaan, wat volgens mij wel wat zegt over het onderzoek. Heb je die top 10 zelf aangevuld, of zie ik het nou over het hoofd?
@melanie
Zonder meer info over de onderzoeksmethode van Emerce en de respondenten vindt ik de uitkomt erg twijfelachtig. Zelf denk ik dat affiliate vrijwel niet tot helemaal niet in het onderzoek zijn betrokken terwijl een affiliate/lead netwerk bestaat door de affiliates. Geen (goede) affiliates is geen business..dus zulke onderzoeken als die van Emerce zeggen mij 0,0
Over Cleafs: In redelijk korte tijd een mooie groei gehaald. In het begin wel teveel op eigen/interne concepten geleund, maar daar ook open in. Laatste maanden zie ik steeds meer interessante en exclusieve campagnes voorbij komen. Feeds, communicatie-snelheid en uitbetalingen zijn keurig in orde en dat zie ik zat anders. Voor ons als affiliate is Cleafs een prima partij om mee te werken. Succes in 2010!
Die Emerce top 10 mbt affiliate marketing & online leadwerving is echt één grote grap en ik hoop dat iedereen die zich bezig houdt met affiliate marketing (zowel aan adverteerders als publisher zijde) zich niet laat lijden door dit “onderzoek”.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!