• Usability & design
    wordt gesponsord door

Online oriëntatie inboedelverzekering: Potentiële klanten kiezen CentraalBeheer

Online oriëntatie inboedelverzekering: Potentiële klanten kiezen CentraalBeheer

Wanneer respondenten op internet zoeken naar een inboedelverzekering, geven zij de voorkeur aan de website van CentraalBeheer. Dit blijkt uit de Web Performance Scan van WUA! uitgevoerd in november 2009. Gemiddeld scoort CentraalBeheer op alle onderdelen het best en wint hiermee de voorkeur van de respondenten. Een echte uitblinker is de website echter niet, want met een klein verschil volgen de websites van FBTO en ING.

{title}
De 14 best presterende organisaties volgens de Web Performance Scan®

Winst voor CentraalBeheer
Hoewel CentraalBeheer in de onderzoeken naar autoverzekeringen en uitvaartverzekeringen niet hoog wist te eindigen, heeft de website in de Web Performance Scan van inboedelverzekeringen een stuk beter gepresteerd. Dit is onder andere te verklaren doordat ruim 47% van de respondenten de website heeft gevonden en 35% van hen besluit verder te kijken. Het vertrouwen in de website is relatief hoog en behaalt daarmee op dit thema de tweede plaats. De naamsbekendheid en openheid in zaken pakken positief uit en mede hierdoor eindigt CentraalBeheer als winnaar.
De winst is echter relatief want van een dikke voldoende is niet te spreken. Geen van de aanbieders kan met hoge Web Performance Scores pronken. Daarnaast weet ook geen van de aanbieders op meer dan twee onderdelen de beste te zijn. Het geldt dan ook voor allemaal dat qua online profilering nog een hoop vooruitgang is te behalen. 

Concurrentie blijft in de buurt
Nummer twee en drie blijven met slechts enkele tienden niet ver achter. FBTO scoort goed met de gebruiksvriendelijkheid van de site en weet ook tien procent van de respondenten met voorkeur aan zich te binden.  De kwaliteit wordt minder goed beoordeeld en FBTO behaalt hier slechts de tiende plaats. Een van de respondenten wijdt uit en geeft aan de website ‘niet goed leesbaar en te onrustig’ te vinden. De informatie wordt redelijk betrouwbaar geacht en daarmee behaalt FBTO de vijfde plek. Dat laat echter wel ruimte voor verbetering.
Ook ING presteert goed genoeg om in de top-3 gepositioneerd te worden.  De eerste indruk die de website bij de groep respondenten achterlaat is positief. Met een 8 voor deskundigheid komt ING goed over bij de potentiële klanten.

Zoeken begint met vergelijken
Het raadplegen van de vergelijkingssite is een belangrijke stap in het oriëntatieproces van de potentiële klanten blijkt ook uit dit onderzoek. Uit de beoordelingen blijkt dat de vergelijkingssites aan de eisen van de respondenten voldoen, namelijk dat ze snel inzicht geven in de belangrijkste spelers van de markt en een prijs/kwaliteitverhouding weergeven. Verzekeringssite.nl presteert het beste, maar groot nadeel aan de site is dat de namen achter de offertes onbekend blijven.

 

{title}
De websites die het beste presteren op deelthema ‘Eerste indruk’

HEMA goed op weg
De lage positie van Hema is opmerkelijk, aangezien ze op verschillende deelthema’s boven gemiddeld scoren. Qua informatiewaarde, de gebruiksvriendelijkheid, de vormgeving, en het vertrouwen eindigt de site namelijk in de top-3. Alle respondenten die op HEMA.nl terechtkomen besluiten verder te kijken. De eerste indruk die de site bij de bezoekers achterlaat is zo goed dat Hema hierbij op nummer 1 staat. Dat Hema door 90% van de respondenten in dit onderzoek niet wordt gevonden is deel van het probleem. Daarnaast geeft een respondent aan dat de website wat professioneler kan en een ander krijgt het gevoel dat ‘belangrijke zaken qua dekking en clausules’ ontbreken. Hema krijgt bijna geen voorkeur en is mede daardoor niet hoger in de lijst terecht gekomen.

Interpolis irriteert
De site die de meeste ergernis opleverde is die van Interpolis. De site komt niet ‘glashelder’ over en dus niet overeen met het beeld dat de respondenten via advertenties van Interpolis hadden. Een van hen zegt hier letterlijk over dat de televisiereclame beter over komt dan de website. De aanwezigheid van teveel bewegend beeldmateriaal en teveel informatie zorgen ervoor dat de bezoekers snel het overzicht verliezen. Wel straalt de website deskundigheid en professionaliteit uit en krijgt toch van 5% de voorkeur.

Web Performance Scan
In deze Web Performance Scan kregen de respondenten, allen in het bezit van een eigen koop- of huurwoning, de case voorgelegd: ‘Je hebt een eigen woning en wil graag je inboedel verzekeren. Je bent alleenstaand(zonder kinderen) en je woning heeft geen beveiliging.’ De veertig respondenten tussen de 21 en 48 jaar mochten vervolgens zelf bepalen welke elementen doorslaggevend waren in het bepalen van de voorkeur.  In totaal hebben zij 51 websites gevonden, wat heeft geresulteerd in 210 individuele beoordelingen. Aan de hand van het zoekgedrag en de genoteerde indrukken zijn cijfers voor verschillende deelaspecten berekend, om zo tot de Web Performance Score te komen.

Conclusie
Hoewel CentraalBeheer in dit onderzoek als beste naar voren komt, geldt voor deze website hetzelfde als voor alle andere aanbieders: het kan een stuk beter. Geen van hen is in staat om op meer dan twee thema’s de beste te zijn en dus is er geen overgrote winnaar in deze branche. De Web Performance Scan laat zien hoe potentiële klanten zich oriënteren en welke informatiebehoefte zij hebben. Ook toont het aan welke websites volgens potentiële klanten het beste presteren en welke aanbieders op het internet een rol spelen. In mei 2010 wordt een tweede meting gehouden en dan zal blijken of CentraalBeheer deze positie weet te behouden.


Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Vervelend dat we als Interpolis irriteren. Zeker iets om op te letten. Wel opvallend overigens; wij hebben bewegende beelden op de homepage. Hoe zoeken de respondenten dan? Ik neem aan dat als zij zich oriënteren vooral via Google binnenkomen op een landingspagina. De homepagewordt dan veel minder snel gezien.

    Interpolis doet ook veel onderzoek. Samen met onderzoeksbureau Metrixlab. Deze maand loopt er een benchmark voor premieberekening en informatie voor de producten auto en zorg, die wij organiseren samen met FBTO, Zilveren Kruis en Agis. Centraal Beheer doet niet mee overigens...We onderzoeken dan naast de Achmea-websites ook de sites van een aantal concurrenten zoals Ohra, Univé, CZ, VGZ.

    Ik zou hier graag de resultaten tonen. Denk toch wel dat er verschillen zullen zijn tussen het onderzoek van WUA en dat van Metrixlab. Resultaten gaan dan uiteraard gepaard met onderzoeksmethodiek en uitleg over aantal en soort respondenten. Wat deze onderbouwing onderbreekt andermaal in bovenstaand artikel, helaas...

    geplaatst op
  • @Maurice die onderzoeksresultaten zien we graag op Marketingfacts voor een mooie vergelijking. Je kan dan het beste Matthijs contacten (redactie [at] marketingfacts.nl).

    geplaatst op
  • @Bram,

    Harstikke leuk! Ik neem contact op met Mathijs.

    geplaatst op
  • @Maurice
    Je eerste aanname klinkt logisch. Als je in Google 'inboedelverzekering' intoetst krijg je op dit moment een organische link die rechtstreeks naar jullie inboedelverzekering leidt. Dit wil niet zeggen dat men niet op de andere pagina’s van de website rondkijkt. Bovendien is er natuurlijk bij een bekende naam als Interpolis een percentage dat de URL direct intypt in de browser en dus bij jullie homepage belandt (wat in ons onderzoek ook het geval was).

    Het is zeer goed mogelijk dat er bij ons andere resultaten uitkomen dan bij Metrixlab. Er worden verschillende dingen onderzocht: wij onderzoeken het oriëntatieproces, dit is anders dan gericht onderzoek naar bepaalde sites (naar ik begrijp uit je post). Het lijkt me echter interessant om de resultaten te vergelijken en te kijken waar overeenkomsten en verschillen liggen, dus ik hoop net als Bram dat je de resultaten publiceert.

    Wat betreft je laatste zin: Onze onderzoeksopzet is op onze website te vinden. Hier vind je meer info over wegingsfactoren, objectiviteit en andere relevante onderwerpen die met het onderzoek te maken hebben. Daarnaast ben je natuurlijk van harte welkom om een keer mee te kijken tijdens een onderzoek van ons.

    Ik hoop zo meer duidelijkheid in onze manier van onderzoeken en de waarde van ons onderzoek gegeven te hebben.

    geplaatst op
  • Leuk, deze erkenning voor onze oude site. Dat er nog ruimte is voor verbetering, dat delen we in Apeldoorn helemaal. Daarom zijn we extra nieuwsgierig hoe het vernieuwde centraalbeheer.nl in een volgende Perfomance Scan scoort.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.