Interview Dave August (OOO ii): ‘Augmented Reality creates new life’

14 december 2009, 07:51

Dave August –mede-eigenaar van het Amerikaanse bureau OOO ii- was even in Nederland. Een bliksembezoek met effect. De Adobe User Group XL wist August te vangen voor een sessie over zijn spraakmakende werkzaamheden in Hollywood genaamd ‘Interactive Hollywood’. OOO ii is de voortrekker van het visualiseren van complexe kostbare filmische virtuele ervaringen. Mooi gezegd: ‘de virtualisatie van intelligentie datagestuurde omgevingen’. Concreet: OOO ii visualiseert (360 graden) omgevingen, interfaces en virtuele werelden zoals die van films als Star Trek.

Waar hun virtualisatie veelal in films wordt toegepast ziet August steeds meer op applicatie- en gebruikersniveau toegepast worden in bijvoorbeeld de interfaces van mobiele telefoons en de touchbedieningen van de nieuwe HP-desktops. Ook het populaire Layar -gebruikmakend van Augmented Reality-technieken- is een voorbeeld van een gemixte realiteit met hoog virtualisatiegehalte.

Waar we wellicht wel aan het begin staan van een Augmented Reality-hype is de hype niets meer dan een aanzet tot het vergaand virtualiseren van onze fysieke wereld. We komen terecht in een gemixde realiteit. August en partners creëren het mixen van de realiteit implementeren in blockbusters als Minority Report, Star Trek, The Island, Déjà Vu en de nog te verschijnen Salt en Unstoppable.

We spreken de virtuele ervaringskunstenaar August over de scheidslijn tussen al die ervaringen die wij vergaand willen virtualiseren. Denk aan bijvoorbeeld het nabootsen van een koopervaring in een webshop en andere 3D-omgeving omgevingen. Wat is de toekomst van het virtualiseren van experiences?

Patrick Petersen
Senior Online Marketeer en transitie, multi-trainer, auteur, spreker bij AtMost(TV) en @Onlinemarketeer

Vreemde eend Adriaan Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, internationaal spreker en trainer-docent (Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in een focus op pragmatische inspiratie. Senior online strateeg, crossmediaal transitie marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht. Petersen voltooide recentelijk masterstudies aan de London School of Business and Finance en de Geneva Business School, die hem brachten tot de integratiemodellen van doel-gerichte digitale engagement, de inzet van augmented en virtual reality en de moderne contentstrategie. Deze inzichten hebben hem tevens tot bestseller auteur gemaakt. Hij deelt graag zijn inzichten op gebied van groeien en innoveren van de marketingmix van de toekomst. Petersen is door Bureau Meltwater getipt als nummer 1 contentmarketeer en top 10 marketinginfluencer. De excentrieke Petersen komt uit een ondernemers- en acteursfamilie en is een ver verleden actief geweest als acteur in onder andere Flodder, ZwartBoek en Jackie Chan’s Who am I.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!