Interview Dave August (OOO ii): ‘Augmented Reality creates new life’
Dave August –mede-eigenaar van het Amerikaanse bureau OOO ii- was even in Nederland. Een bliksembezoek met effect. De Adobe User Group XL wist August te vangen voor een sessie over zijn spraakmakende werkzaamheden in Hollywood genaamd ‘Interactive Hollywood’. OOO ii is de voortrekker van het visualiseren van complexe kostbare filmische virtuele ervaringen. Mooi gezegd: ‘de virtualisatie van intelligentie datagestuurde omgevingen’. Concreet: OOO ii visualiseert (360 graden) omgevingen, interfaces en virtuele werelden zoals die van films als Star Trek.
Waar hun virtualisatie veelal in films wordt toegepast ziet August steeds meer op applicatie- en gebruikersniveau toegepast worden in bijvoorbeeld de interfaces van mobiele telefoons en de touchbedieningen van de nieuwe HP-desktops. Ook het populaire Layar -gebruikmakend van Augmented Reality-technieken- is een voorbeeld van een gemixte realiteit met hoog virtualisatiegehalte.
Waar we wellicht wel aan het begin staan van een Augmented Reality-hype is de hype niets meer dan een aanzet tot het vergaand virtualiseren van onze fysieke wereld. We komen terecht in een gemixde realiteit. August en partners creëren het mixen van de realiteit implementeren in blockbusters als Minority Report, Star Trek, The Island, Déjà Vu en de nog te verschijnen Salt en Unstoppable.
We spreken de virtuele ervaringskunstenaar August over de scheidslijn tussen al die ervaringen die wij vergaand willen virtualiseren. Denk aan bijvoorbeeld het nabootsen van een koopervaring in een webshop en andere 3D-omgeving omgevingen. Wat is de toekomst van het virtualiseren van experiences?