An evening with ... Deirdre Breakenridge

An evening with ... Deirdre Breakenridge

{title} Op uitnodiging van Coopr, de online dochter van pr-adviesbureau Bijl, bracht Deirdre Breakenridge afgelopen week een bliksembezoek aan Nederland. Deirdre who? Breakenridge, President of PFS Marketwyse, een marcom-adviesbureau in Totowa, NJ is in Nederland nog niet zo bekend, maar heeft in de Verenigde Staten een track record als het op online PR aankomt. “Social media is about sociology. Not technology.”??

Met boeken als Putting the Public Back in Public Relations (2009 met co-auteur Brian Solis) en PR 2.0: New Media, New Tools, New Audiences (2008) maakte Deirdre Breakenridge wereldwijd naam als PR2.0-goeroe. Donderdag 10 december stond ze op het podium van De Unie in Rotterdam voor een groep van circa 100 Nederlandse collega’s die hunkerden naar nieuwe kennis en inspiratie.

Vooraf was ik in de gelegenheid via Twitter Deirdre enkele vragen te stellen, waarop vlot response volgde.

@AmazingPR: Welke trends zie je op het gebied van online PR in 2010?
@dbreakenridge: social networks die meer en meer met elkaar in verbinding staan, betere collaboration via Open ID & shared social experience, Google Wave.

@AmazingPR: Welke afdeling zou verantwoordelijk moeten zijn voor social media?
@dbreakenridge: Social media zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid. PR is echter instrumenteel voor strategische communicatie ‘in the social sphere’.

@AmazingPR: Zullen CEO’s op tijd de kracht van social media begrijpen?
@dbreakenridge: Absoluut. CEO’s leren het nu. Management buy-in zal makkelijker worden als we het succes van social media meetbaar maken.

Trends
Niet gehinderd door de beperking van 140 tekens per tweet ging Breakenridge ‘s avonds vanaf het podium nog wat uitgebreider in op deze (en andere) vragen. Zo schetste ze vier actuele trends:

- real-time collaboration (bv. Google Wave)
- real-time search (bv. Google Search, ook Google Goggle)
- real-time analytics (bv. Waze)
- real-time e-commerce (bv. Apnoti)

Gemeenschap
Over de verantwoordelijkheid voor social media was ze helder: “Niemand kan eigenaar zijn van social media. Vergelijk het met e-mail binnen een bedrijf. Van wie is e-mail? Van niemand. Het is er en iedereen kan er gebruik van maken. ” Breakenridge trok de parallel tussen social media en een kleine gemeenschap. “Je hebt een bakker, een slager en wellicht een chirurg. En iedereen speelt zijn eigen rol. Gezamenlijk ben je echter de gemeenschap.”

Rem
Over social media-savvy CEO’s dacht Breakenridge tenslotte genuanceerd: “Het is geen kwestie van leeftijd. Iedere bedrijfstak heeft zo zijn eigen tempo waarin de bedrijven zich bewust worden van de kracht van social media. Zo lang je maar een voorsprong hebt op je directe concurrenten.” Tussen neus en lippen door waarschuwde Breakenridge Nederlandse executives: “Het is prima als je je zelf niet prettig voelt bij het gebruik van social media. Maar rem in ieder geval de ontwikkeling van je bedrijf niet af.”

De presentatie van Deirdre Breakenridge staat inmiddels op SlideShare:


Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • @dbreakenridge: Social media zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid.


    social media is een gezamenlijke verantwoordelijkheid? ;)

    geplaatst op
  • @Jelle: "Media" is meervoud. ;)

    geplaatst op
  • Leuk verslag Ronald.

    geplaatst op
  • @Matthijs van den Broek
    Shit, jah. Je hebt gelijk. nevermind :).

    geplaatst op
  • @Jelle: hehe, maandag! ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.