Nieuwe Centraal Beheer campagne in brede mediamix door DDB

11 december 2009, 11:33

{title}DDB Amsterdam lanceert vandaag een nieuwe geïntegreerde campagne voor Centraal Beheer Achmea. Van advertenties die vandaag te vinden zijn in landelijke dagbladen, tot aan een nieuwe tv commercial die sinds gisteravond uitgezonden wordt, een campagnesite met sociale media, live events in 9 grote steden en zelfs augmented reality. Er zijn maar weinig campagnes in Nederland waarbij zo’n breed scala mediamiddelen wordt ingezet. We vroegen naar de ins en out van deze campagne bij Tribal DDB, dat werd ingeschakeld voor het online deel van de campagne.

Als de printadvertentie voor de webcam gehouden wordt, verschijnt er een mannetje op een ladder op het scherm. Het omhoog klimmende mannetje, dat je tijdens zijn gang omhoog kan laten wiebelen en zelfs kan laten vallen, tekent de boodschap van Centraal Beheer Achmea op een billboard. Dat is volgens DDB een primeur in Nederland: ‘Dit is de eerste landelijke in print aangekondigde gepersonaliseerde augmented reality campagne’. Maar het is vooral een campagne met een opvallend brede hoeveelheid mediamiddelen.

Van print tot aan tv, web en events

Van de print advertenties met augmented reality effect tot aan een tv commercial, een campagnewebsite, banners en een live-op-locatie onderdeel: vrijwel alle beschikbare media zijn wel voor deze campagne ingezet. In 9 steden worden gedurende 2 weekenden echte ‘Even Apeldoorn bellen’-situaties op straat in scene gezet, die de link leggen met bepaalde verzekeringen, waar het publiek bij op de foto mag. Die foto’s en wellicht zelfs live streams zijn op de campagnesite te bekijken. De beste foto’s worden begin volgend jaar zelfs ingezet op de posters van Centraal Beheer Achmea. Hoe kwam deze campagne tot stand?

Het concept en de stategie

Ralf van Lieshout, account director bij Tribal DDB: ‘De klant wilde met ‘Even Apeldoorn Bellen’ terug in het nieuws. Maar wel op een andere manier dan het publiek gewend is. DDB heeft het concept bedacht van ‘Even Apeldoorn bellen’-LIVE. Waarbij het publiek zelf kan deelnemen aan de campagne het zelf kan beleven. Zo was het idee ontstaan om de specteculaire situaties op 9 verschillende locaties door Nederland neer te zetten, waar dan materiaal uit gehaald kan worden dat ingezet kan worden voor posters. Daar kun je dan een product aan koppelen: bijvoorbeeld een woon- of een autoverzekering. Vervolgens zijn we gaan kijken hoe we hier online iets mee konden doen: wat zou er immers mooier zijn dan dat iedereen die niet op die locaties aanwezig kan zijn, zelf achter je computer ook zo’n ‘Even Apeldoorn bellen’- beleving kan hebben? Dan kun je veel meer mensen met die boodschap bereiken. De klant was zo enthousiast over het geheel dat ze besloten de campagne breed in de media uit te zetten.’

De beste partijen bij elkaar

Er zijn maar weinig campagnes in Nederland waarbij zo’n breed scala mediamiddelen wordt ingezet. Hoe is Tribal DDB tot de inzet van augmented reality gekomen? Ralf van Lieshout: ‘Centraal Beheer loopt graag voorop, kijk maar naar eerdere campagnes als Calucci the Game en de Skydiver commercial op Hyves. Nu wilden ze graag weer iets innovatiefs inzetten, en wij zijn met dit concept gekomen. Voor de uitvoering van het online stuk hebben we MediaMonks ingeschakeld. Zij hebben alle online onderdelen zoals banners, de website en augmented reality voor ons gemaakt.’ Wesley ter Haar van MediaMonks: ‘De samenwerking was goed ingesteld op een complex online traject. Korte lijnen en regelmatige tussenopleveringen met hier en daar een goede late night sessie.’ Ralf van Lieshout: ‘Bij zulke campagnes komen wij dus met het online concept, het plan- de-campagne en het creatief werk.. En daar zoeken we dan de beste partijen bij. Die combinatie werkt het beste: we zoeken echt per campagne naar de beste combinatie van partijen. Dat was bij Carousel voor Philips zo, en dat geldt ook weer voor deze campagne.’ Carousel sleept de laatste tijd prijs na prijs binnen en ook met Philips vs. en Cornetto – Cornetto viel Tribal DDB recent in de prijzen. Wat zal deze campagne opleveren?

Op deze plek is de campagnesite te bekijken.

Bert Hagendoorn
Specialist in positionering en groeistrategie bij BertHagendoorn.nl

Als specialist in positionering en groeistrategie heeft Bert de afgelopen 10 jaar talloze creatieve bedrijven en ondernemers in de business to business markt geholpen. Hij brengt ze naar de volgende fase met zijn zes-stappen plan voor positionering, groeistrategie en communicatiestrategie. Dat geeft ze focus, richting, strategie, een scherper verhaal, zichtbaarheid - en uiteindelijk een succesvollere business. Daarnaast is Bert oprichter en voorzitter van Dutch Digital Design: het allerbeste digitale werk van Nederlandse ontwerpers en bureaus heeft daarmee een podium in binnen- en buitenland. Zij delen het beste werk via social media, pers en events - en vertellen over de designmentaliteit daarachter. Bij de stichting zijn 30 digitale bureaus aangesloten als partners.

COMMUNITY
Categorie
Tags

3 Reacties

    oscar

    Jongens, doe waar je goed in bent, maak toch een leuk filmpje..


    11 december 2009 om 18:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!