Weekoverzicht Webanalisten (74): Email optimalisatie, Websnelheid en Google Maps meten

8 december 2009, 09:00

Webanalisten zoeken websiteBij Google ligt de focus de afgelopen maanden op het sneller maken van het internet, waarbij het helder lijkt dat snelle websites ook beter zullen scoren in de zoekresultaten. Om zelf niet de bottle neck te zijn in snelheid stelde Google afgelopen week voor Google Analytics een asynchrone tellercode beschikbaar. Op webanalisten werd ruim aandacht gegeven aan de voordelen hiervan.

In de weeksamenvatting vind je meer over Google Analytics, namelijk het meten van zoekgedrag van bezoekers die je website vonden via Google Maps. Daarnaast leverde Vincent van Scherpenzeel zijn 2e artikel af in de serie over email marketing optimalisatie. Dit maal aandacht voor het verbeteren van de deliverability.

Wat is het voordeel van de asynchrone tracker van Google Analytics?

Vorige week heeft Google een nieuwe asynchrone tracking code (natuurlijk in bèta) voor Google Analytics aangekondigd. Daniel Schrijver probeert uit te leggen waarom dit een interessante ontwikkeling is. “Met deze nieuwe asynchrone tracker van Google Analytics wordt het javascript door een aparte ‘http thread’ afgehandeld, of zoals Google het zelf noemt, het gebruikt een andere rijbaan op de snelweg, waardoor het laden (van de gehele pagina) veel sneller gaat”. Lees en bekijk de gehele uitleg en discussie over de asynchrone Google Analytics teller op webanalisten.nl

Meet Google Maps met Google Analytics

Zelf zie ik bij SNS Bank een steeds grotere toestroom van bezoekers die Google Maps gebruikten om te zoeken naar geografisch gebonden informatie. Dit vraagt om (via Google Bedrijvencentrum) optimalisatie van je eigen resultaten in Google Maps. Om dit goed te kunnen uitvoeren wil je goed kunnen meten wat de bezoeker die jouw pagina bezicht daarvoor bij Google Maps deed. Ik heb voor Google Analytics een filter gemaakt om de informatie die Google hier zelf over meegeeft uit te lezen en terug te halen in rapporten. Lees op webanalisten.nl hoe je het Google Maps filter kunt instellen in Google Analytics.

E-mail Marketing deel 2: deliverability

In het eerste deel van deze artikelenreeks over e-mail marketing gaf Vincent van Scherpenzeel een introductie in dit boeiende medium. Nu bekend is wat open-, klik- en conversieratio’s zijn duikt hij deze keer in één van de grootste uitdagingen van e-mail marketing: het bereiken van de inbox. Zoals wellicht bekend wordt e-mail via SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) verstuurd. Wanneer een e-mail verzonden wordt maakt de mailserver van de afzender een verbinding met de mailserver van de ontvanger en vraagt of de e-mail afgeleverd mag worden. Waarop dit wordt bepaald en hoe je kunt zorgen dat jouw afleverpercenage maximaal is lees je in het email deliverability artikel op webanalisten.nl

Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!