Boekrecensie: Vloeken als Gordon Ramsay

9 december 2009, 09:55

{title}Achteloos plukte ik het boek met de titel ‘Vloeken als Gordon Ramsay’, (wat adviseurs, managers en ondernemers kunnen leren van een chef-kok)van het bureau van mijn collega. Niet dat ik iets heb met koken, integendeel en de titel office manager is mij ook min of meer in de schoot geworpen, maar mijn nieuwsgierigheid was gewekt.

Voor het eerst in mijn leven heb ik een boek dat onder de noemer “vakliteratuur” zou kunnen vallen in mijn handen en, nog verbazingwekkender, in een ruk uitgelezen. Akkoord, het was rotweer en ik had toch niets anders te doen, maar het was ook beslist geen straf. Naar aanleiding van fragmenten uit de tv serie Kitchen Nightmares laat de schrijver zien hoe de aanpak van Ramsay, om binnen een week een verliesgevende zaak weer om te toveren naar een goed lopend bedrijf, vertaald kan worden naar elke andere organisatie. De ander helpen, zodanig dat hij er ook werkelijk iets mee kan en doet, is een vak.

Elk hoofdstuk behandelt een ander basisingrediënt van succesvol ondernemen en sluit af met enkele belangrijke punten die je als ondernemer, manager of adviseur niet uit het oog mag verliezen.

Voorbeeld

Chef: ‘Het wordt me niet toegestaan om om negen uur te beginnen’ (De eigenaar wil hem niet betalen)

Gordon: ‘Hoe zorg je dan dat je klaarstaat voor de opening van je restaurant?’

Chef: ‘Ik kom om 4 uur binnen en het is een kwestie van alles bij elkaar gooien.’

Gordon: ‘Zelfs ik kan niet alles gereed krijgen als ik om 4 uur start…Als we thuis gasten te eten krijgen,zouden we niet pas om 4 uur inkopen doen. Laat staan voor een restaurant.’

De voorbereiding in een keuken is cruciaal voor een restaurant en toch wordt die vaak veronachtzaamd. Net als bij adviseren. De start van een adviestraject is het allereerste gesprek met de klant, maar dat is niet de dag waarop je daadwerkelijk aan het werk gaat. Het begint daarvoor al. Het allereerste contact met de klant is cruciaal, net als het klaarmaken van de ingrediënten, net als de allereerste ontmoeting tussen Gordon Ramsey en de restauranteigenaar in nood.

Salesgesprek

Het eerste gesprek met de potentiële opdrachtgever wordt te vaak opgevat als salesgesprek: proberen de opdracht binnen te halen en jezelf als beste kandidaat op het juiste moment te presenteren. Maar in dit eerste gesprek wordt het recept uitgeschreven. Wat adviseurs vergeten, is dat in het eerste gesprek alle ongeschreven regels over wat de adviseur wel en vooral niet mag doen, worden vastgelegd.

Het eerste gesprek bepaalt de verhouding tussen opdrachtgever en adviseur,het vervolg, de afloop en de kwaliteit. Het is hét moment om te zien of de opdrachtgever echt iets wil, of hij zijn eigen optreden ter discussie durft te stellen en of jij de juiste adviseur bent en wilt zijn.

Proeven

Het zou geweldig zijn als adviseurs net als Gordon Ramsey konden beginnen met het proeven van gerechten, oftewel, klant zijn van het bedrijf dat hulp zoekt. Vervolgens zou het eerste gesprek dan moeten gaan over wat de adviseur er van vindt. Het zou een fundamentele omkering betekenen, omdat een normale intake eruit bestaat dat de opdrachtgever vertelt en de adviseur luistert. De opdrachtgever vertelt wat het probleem is en de adviseur móét de probleemdefinitie wel aanvaarden, omdat hij anders de opdracht niet krijgt. De adviseur wordt alleen gevraagd om iets te vertellen over zichzelf en komt daarmee meteen in een afhankelijk rol terecht. Hij wordt gekeurd. In het geval van Gordon Ramsey is het precies omgekeerd: hij keurt het eten en beoordeelt aan de hand daarvan het management.

Strategie

Keek ik in het verleden met gemengde gevoelens naar Kitchen Nightmares (wat een hufter, waarom moet hij mensen steeds zo voor schut zetten?) dan heeft dit boek mij nu laten zien welke strategie er achter Ramsay’s manier van werken verborgen gaat en hoe effectief het is. Als toetje geeft de schrijver ons enkele creatieve oefeningen die we kunnen gebruiken om eventuele problemen in eigen bedrijf te helpen oplossen

Het taalgebruik is helder, geen overbodig vakjargon, maar recht voor zijn raap en duidelijk, de taal van Gordon. Zelfs de sterretjes in de hoeveelheid f*ckings die in Ramsay’s gesprekken voorkomen ontbreken niet. Een enkele keer wijkt de schrijver uit naar zijn eigen ervaring als adviseur en duikt hij in de psyche van de mens, maar de rode draad blijft communicatie. Heb ik er iets van opgestoken? Absoluut…maar koken kan ik, net als de schrijver nog steeds niet.

Vloeken als Gordon Ramsay: geschreven door Michiel Hogerhuis, consultant en ondernemer, bekend van het boek Hoe gooi ik een adviseur eruit?

Dit is een gastbijdrage van Marloes Lammers, office manager op het M! HQ in Arnhem, @loesje op Twitter.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

9 Reacties

    Marloes

    @Roy, dank je wel…het boek in 33 slideshares..:)


    9 december 2009 om 11:19
    Andrei Westerink

    Interessante review.. Ik was ook al op dit boek geattendeerd en ik zal het eens gaan lezen. Sowieso interessant om te lezen hoe iemand anders in een andere branche met een onorthodoxe werkwijze in staat is om succesvol te zijn.


    9 december 2009 om 12:18
    Hanneke van Stokkom

    Goed verslag Marloes! Met name dat stukje over hoe adviseurs eigenlijk eerst hun beeld ven een bedrijf neer moeten leggen bij een potentiële klant. Volgens mij doe je dat als goede adviseur zijnde standaard, maar ik heb gemerkt dat dit in de praktijk nog maar al te vaak vergeten wordt. Niet de klant naar zijn mond praten, maar ook echt je eigen mening geven. Wel met tact en respect natuurlijk. Zou persoonlijk dan wel de F*woorden weglaten. 😉


    9 december 2009 om 13:26
    Edwin Hofs

    F*cking goed stuk Marloes! Kende het boek nog niet, maar ga het zeker lezen.


    9 december 2009 om 13:35
    Marloes

    @Ewout Wollf, in een dag zou ook een klein wonder zijn. Gordon trekt er een week voor uit maar…..als eigenaren, net als directeuren, na gegeven advies toch weer in oude gewoonten vervallen kan zelfs de briliantste adviseur geen bedrijf van de ondergang redden.


    9 december 2009 om 15:40
    Martijn Kriens

    Lijkt me leuk boek, ga ik kopen.

    Wat ik altijd geweldig vind van Gordon Ramsey is hoe hij door heel confronterend te zijn juist heel veel relatie opbouwt aan het eind. Natuurlijk zenden ze mislukkingen niet uit maar ik denk dat het ook vaak echt zo werkt. Leuk!


    9 december 2009 om 19:19
    Roy Huiskes

    @marloes ik ben het helemaal met je eens. In een week kun je hoogstens een mindset veranderen, niet een gedrag. En vaak is het gedrag toch het probleem… (en zo werkt het ook bij bedrijven…)


    10 december 2009 om 20:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!