ReclameReview: Suit Supply – Start smoking

3 december 2009, 14:02

{title}

Suit Supply schopt er lekker op los met deze nieuwe advertentie. En dat levert natuurlijk commentaar op.

Credits:

Creatie: Suit Supply

DTP: Martin de Jong

Fotografie: Carli Hermès

De doelstelling:

Onder de aandacht brengen van Suit Supply’s smokingset.

De uitwerking:

De dubbele betekenis van ‘smoking’ wordt gebruikt om de pakken van Suit Supply onder de aandacht te brengen.

Het oordeel:

Ik snap wat Suit Supply wil met deze advertentie: controversieel uit de hoek komen. Het werkt ook, want ze krijgen er aandacht door. De vraag is alleen of de negatieve aandacht in dit geval wel zo gewenst is. Iedereen kan je vertellen dat het niet slim is om ‘start smoking’ als boodschap te gebruiken en tegelijkertijd een rokende man te laten zien. Daarbij maakt het niet uit of die man een smoking aan heeft of niet. De woordgrap snapt iedereen wel, maar ga je er ook meer pakken door verkopen? Ik ben namelijk bang dat je nu een deel van je potentiële klanten met een negatieve merkassociatie opzadelt. Jullie mening graag!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

19 Reacties

    Rick K

    Goede vraag. Ik weet persoonlijk niet de precieze doelgroep van de Suit Supply, maar vind het wel een leuk gevonden speling, denk zeker dat ze bij het wat jongere publiek (lees: young professionals) hier wel mee scoren. De mening uit mijn vriendenkring is iig positief.

    Ja, er gaan natuurlijk mensen over vallen, als ik alleen op internet al zie wat voor free pr het oplevert lijkt het in mijn ogen de gok waard…


    3 december 2009 om 14:31
    Lauryan Feijen

    Ik vind de dubbele betekenis leuk gevonden. Ik denk dat deze met de rokende man te ver is doorgeslagen, met de bijbehorende negatieve publiciteit. Zonder de sigaret in de mond was de boodschap ook over gekomen, maar zoals Rick K al aangaf; free publicity krijgen ze er wel mee.


    3 december 2009 om 14:59
    Luc Franken

    Prima actie toch, valt goed op, levert feedback op en biedt mogelijkheden tot een vervolg. Heerlijk dat een Stivoro het alleen maar beter maakt door het af te keuren. Ergens moet je ook wel een beetje gevoel voor humor hebben, ook bij zo’n stichting!


    3 december 2009 om 15:45
    Walter

    anagram van Suit Supply is ……… Its Plus Yup


    3 december 2009 om 16:05
    Jeroen

    Ben het wel eens met het oordeel. De sigaret is in dit (goede) idee bovendien juist niet nodig, de woordgrap wordt als het ware uitgelegd. Een controversieel alternatief is wellicht om de negatieve bijwerkingen van de textiel betekenis te visualiseren. Bijvb. Smoking kills, waarbij iemand zich verhangt aan een de pantallon van een suit supply smoking. Of iets braver: waarbij vrouwenharten letterlijk stilstaan bij het zien van een man in smoking.


    3 december 2009 om 20:02
    Phileas

    Grappig, ik denk alleen dat ze zonder rokende man op de afbeelding niet zoveel aandacht hadden gewonnen.


    3 december 2009 om 20:42
    evroekel

    Dit vraagt om een guerilla sticker aktie van de plaatselijke stomerij met speciale anti-rooklucht behandeling;)


    4 december 2009 om 04:47
    Harald

    Ziet niemand de referentie naar James Bond jaren 60 Sean Connery. Juiste statement en ik ben persoonlijk niet blij dat de creativiteit ter discussie wordt gesteld door moraalridders. Morgen kopen!!:-)


    4 december 2009 om 06:29
    Matthijs

    Ik denk niet dat er veel niet-rokers over deze uiting zullen vallen. Wellicht enkele ex-rokers. Met een beetje geluk voor SuitSupply worden er straks nog kamervragen over gesteld ook…


    4 december 2009 om 06:45
    Pieter

    Elk normaal denkend mens weet bij het zien van de titel “start smoking” dat dit geen pro rook campange kan zijn. Dus gewoon ophouden met zo krampachtig doen en genieten van een mooi staaltje in-your-face Suit Supply fotografie.

    I love it!


    4 december 2009 om 06:51
    jbcgeurtsen

    Ben het met Harald eens dat de verschillende betekenislagen juist heel goed werken in deze advertentie; het ambivalente karakter schudt zowel de open minded als de moraalridders wakker. En dat is waarschijnlijk ook de opzet: sympathie voor een ander geluid dan de hedendaagse kloptjacht op rokers en extra publiciteit door de boe-roepers.


    4 december 2009 om 09:02
    Niels Willems

    Een topper. Hij werkt.


    4 december 2009 om 14:49
    HarmJan

    Ik vind het een mislukte reclame van Suit Supply. Afbeeldingen van rokende mensen hebben een positief effect. Sigaretten verkopen door reclame. Consumenten die met het gebruik van dit ongezonde product starten zitten er vaak voor lange tijd aan vast door de verslavende effecten van nicotine. De gezondheidsrisico’s van het product zijn erg groot. Roken kan longkanker, hart- en vaatziekten en aandoeningen van de luchtwegen veroorzaken. Per jaar sterven er in Nederland rond de 20.000 mensen vroegtijdig door roken.

    Als de sigaret niet was afgebeeld en alleen de waarschuwing van het sigarettenpakje met start smoking onder de man in smoking, dan was de reclame misschien wel grappig geweest. Ik ben het met Lauryan eens dat de dubbele betekenis leuk is gevonden, maar de uitwerking de plank misslaat en kinderachtig om de woordgrap uit te leggen zoals Jeroen al aangeeft.

    Vaak geldt: negatieve aandacht is ook aandacht. In dit geval werkt het voor mij niet. Ik heb nu een negatieve associatie met Suit Supply en zal voorlopig geen producten van ze kopen.


    5 december 2009 om 11:14
    Jan Willem Alphenaar

    Ik ga meteen een pak bij ze halen.


    5 december 2009 om 11:36
    100% iris

    Oude woordgrap: al eerder gedaan door o.a. Oger. Ook bij aanbod van een smoking, en ook rond de feestdagen. Niet origineel dus, en bovendien lelijk gefotografeerd. Jammert!


    5 december 2009 om 14:02
    Jos

    Het kan niet anders dan dat ze dit gedaan hebben met de gok om aandacht te krijgen in de media. Dit is dus ook zeker gelukt, want iedereen die de krant niet gezien heeft, maar wel op internet actief is kent de reclame nu ongeveer.

    Makkelijk scoren op zo’n manier. Maar dan is de vraag: wil je dat je bedrijf geassocieerd wordt met zo’n reclame….


    7 december 2009 om 14:55
    Roy

    Scoren is zeker waar (daarbij hebben ze een mooie deal op een smoking set!), ik ben het alleen wel eens dat dit de state of mind wat betreft roken niet ten goede komt. Ik ben fel tegen roken maar deze ad vindt ik wel stoer, de peuk moet weg wat mij betreft.


    8 december 2009 om 07:23
    Mark

    Ik denk dat de jonge doelgroep waarop ze zich hoofdzakelijk richten voldoende relativeringsvermogen heeft om de humor van deze advertentie in te zien. Ikzelf (22 jaar) vind de advertentie briljant.


    30 maart 2010 om 08:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!