7 no-brainers voor social media optimalisatie

7 no-brainers voor social media optimalisatie
, Travix
@wouterkiel

Fok! forum resultaat op Google Social media biedt uitstekende mogelijkheden voor zoekmachine optimalisatie. En dat is natuurlijk ook niet zo gek als je uitgaat van het adagium “als het goed is voor gebruikers is het ook goed voor zoekmachines”. Zoekmachines smullen van al die social networks. Een gemiddelde ego of brand search levert doorgaans een hoop profielenpagina’s op, en we kunnen het Fok! forum bijna de nieuwe Wikipedia noemen als het gaat om top-5 noteringen in Google op een heel aantal long tail zoekopdrachten (met extragratis forum sitelinks zelfs!).

Maar hoe maak je daar nou gebruik van? Hieronder staat een aantal tips om je eigen social media kanalen te optimaliseren:

  • Twitter: gebruik maximaal 120 karakters in je tweet en breng je boodschap spannend. Dit vergroot je kansen om geretweet te worden
  • Flickr: Je kunt niet enthousiast genoeg zijn met tags en groups als je een foto gaat plaatsen. Het helpt je bij het intern linkbuilden op flickr.com, waardoor je fotografische kunsten nog sneller opgemerkt zullen worden
  • Linkedin: Gebruik een keywordrijke link tekst als omschrijving van de link naar je blog of bedrijf. Deze worden nog steeds niet voorzien van een nofollow tag
  • Twitter: gebruik zo mogelijk een hashtag in je tweet. Hiermee geef je aan hoe je je bericht gerubriceerd wilt zien. Een tweet met een omroepgerelateerde hashtag als #3FM kan er zelfs voor zorgen dat je op omroep.nl komt te staan! Dat noem ik nog eens linkbuilden naar je twitter profiel!
  • Bloggen:  Het blijft waar, mensen lezen graag over populaire onderwerpen. Dus als je een blog gaat schrijven, denk dan ook aan de Adwords Keyword Tool  als je het onderwerp gaat bepalen
  • Youtube: Wil je je Youtube video promoten binnen youtube.com zelf? Maak er een video response op een populaire video van! Dat levert je een link naar je video én naar je profiel op!
  • Last but not least: Om je profielpagina’s extra te pushen ga je er natuurlijk lekker old school naartoe linkbuilden. Dit helpt bij je search engine reputation management

Wie kent er nog meer van deze pareltjes?

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Op zich erg logische maar ook wel erg basic tips. Maar denk dat er een een paar belangrijke basics ontbreken, zoals ....

    1. Formuleer wat en ook wie je wilt bereiken met het social media gebruik.
    Zonder doelstelling en doelgroep zal iedere vorm van mediagebruik tot veel werk / inspanning
    die niet te evalueren en dus ook niet te verbeteren is. Er zullen mooie dingen spontaan gebeuren
    ABSOLUUT, maar je moet wel in staat zijn je energie te richten en te bundelen.

    2. Wees consequent in de tagging en aanpak en zorg dat de verschillende media congruent zijn.
    Veel bedrijven en personen zie je nog al verschillende tags ed. binnen hetzelfde over
    verschillende platformen gebruiken. Dit versterkt elkaar dan niet

    3. Bepaal wie binnen je bedrijf bij kunnen dragen aan contribution (reageren op blogs etc) en
    content creation. Probeer ook hier energie te bundelen en te sturen. Wildgroei is niet goed

    Als we praten over no-brainers horen deze er zeker bij :-)

    Ook een no-brainer. Denk aan de social business etiquette. Voor wie hier niet in thuis is: http://www-304.ibm.com/businesscenter/smb/nl/nl/etiquetteguideweb

    geplaatst op
  • @Ronald
    Goede punten! Die misstaan zeker niet als het gaat om een social media strategie. De bedoeling van deze post is echter meer om tips & tricks te geven onafhankelijk van de inhoud. Puur technisch eigenlijk, SEO voor social media, so to speak.

    geplaatst op
  • De meest voor de hand liggende tip ontbreekt i.m.h.o. - maar misschien is dat wel omdat het teveel een open deur is, dat zou natuurlijk kunnen.

    1. Don't be retarded or anti-social.

    Met andere woorden: gebruik social media als sociale media, bedoeld om de dialoog aan te gaan en relaties op te bouwen met je publiek. Zorg er dus voor dat je relevant bent en probeer NOOIT publiek onder valse voorwendsels naar je commerciële uiting te lokken, bijvoorbeeld door een video als 'antwoord' te posten terwijl het geen antwoord is, valse 'trending topics' hashtags te gebruiken, irrelevante tags bij content te plaatsen en noem maar op.

    En laten we hopen dat er snel goede tools komen om dergelijke spammers op social networks te markeren, zodat we al crowd-sourcend het kaf van het koren kunnen scheiden.

    geplaatst op
  • @ Wouter, snap ik maar "bezint voor gij begint" is denk een tip die we niet moeten vergeten. Zonder direct de inhoud te willen induiken. Grote gevaar is namelijk dat veel bedrijven nu maar wat doen en dat we in de situatie komen die Gert Jan schets

    Leuk boek in deze context is trouwens (niet heel speciaal) Social Media Marketing, an hour a day van Dave Evans. Een practisch boek met hints en tips voor marketeers hoe te beginnen met social media marketing.

    @ GertJan: duidelijk en goed punt! Ik ben van mening dat bedrijven die zich hier schuldig aan maken al snel worden genegeerd worden door de online community en dat ze hiermee ook hun brand value in de off line wereld vernietigen.

    geplaatst op
  • @Wouter je bent met je Youtube tip dus gewoon aan het spammen.. Niet gerelateerde video's toevoegen als reply op een populaire video. Ik weet ook niet hoe goed het voor je trust is als je als bedrijf gaat bloggen over populaire onderwerpen voor de SEO ipv dat je oprecht blogt over de dingen waar je mee bezig bent. Voor SEO misschien goede tips, maar op social media kweek je hier geen goodwill mee

    geplaatst op
  • @Timan: dan heb je het punt niet helemaal begrepen. Wat volgens mij hier aangegeven wordt is dat je relevante video's naar elkaar kan laten linken. Als je voor een relevante populaire video kiest, kun je op die manier extra aandacht aan richting je eigen video krijgen. Dat is gewoon marketing vanuit het linkbuilding oogpunt.

    Daarnaast, al deze punten gaan (zoals omschreven in de inleiding) om de zoekmachine invalshoek bij sociale netwerken. Een hoop netwerken, bijvoorbeeld Facebook, ranken heel goed in Google. Als je dan toch relevant, eerlijk en op een goede manier bezig bent met Social is het helemaal niet verkeerd om ook SEO in je achterhoofd te houden. Een prima, eerlijk en handig bijproduct van een hoop social sites.

    geplaatst op
  • Ik zat zelf te denken aan een vermelding met je blog op bepaalde directories als MyBlogLog (nouja, kijk eens rechtsonder op mijn website zou ik zeggen), die komen ook met description terug in Google. En verder vergeet je Fanpages van Facebook en nieuwsberichten op Social Bookmarkingsites, waar je ook met profiel en al op komt te staan.

    In het kader van elke lead is er 1 zijn dit wellicht dus ook handige links naar je blog of site.

    geplaatst op
  • @annelies: holy mac! Die hele rechterkant van je website is een grote link-orgie! ;-)
    Maar daarnaast, wel twee goede punten over Facebook en Social Bookmarkingsites.

    geplaatst op
  • @siegfried, maar het werkt wel, check hoe mijn naam (voor-en achternaam) heel erg op de eerste 5 SERP's voorkomt (afgezien van wat ruis van mensen die ik eruit wil hebben ;))

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.