Wie krijgt het WK voetbal in 2018 vanuit sport 2.0 perspectief?

11 oktober 2009, 16:38

{title} Het een-na-grootste sport evenement ter wereld is de WK voetbal. Zuid-Afrika in 2010 is de volgende bestemming van dit circus van topvoetballers. Dan in 2014 is Brazilië aan de beurt (net voor de Olympische Spelen van 2016 in Rio de Janeiro) en dan ligt het nog open. 2018-2022 worden over ruim een jaar gekozen en Nederland doet mee, samen met België. Maar er zijn meer kandidaten. Wat doen zij online?

Same, same – but different

Wat het meest opvalt is de eenvormigheid van de sites. Behalve Indonesië, dat een crappy site heeft en Portugal en Spanje dat geen (!) site heeft, zijn alle sites compleet sociaal ingericht. Dat gaat via drie stappen: join our community, follow us in the social media and spread the word. Het Social Media ABC, zogezegd. De communities zijn ook echt mooi, de sites gelikt en iedereen heeft in ieder geval Facebook en Twitter, daarnaast zijn de vier meest serieuze kandidaten ook voorzien van Flickr en YouTube.

Looking good

Leuk is om te kijken wat ze natuurlijk roepen en showen in de Social Media. Grappig is dat veel organisatieteams toch weer in de oude sportfout vallen: de bobo online zetten. Dan doen de USA en Engeland het toch beter dan Australië en Nederland/België. Engeland heeft verreweg de mooiste Facebook fanpage en de meeste video’s, Qatar heeft de mooiste introductievideo.

And the championships go to…

Wie moet de organisatie krijgen als we puur naar sport 2.0 kijken? Spanje en Portugal zeker niet! Zonder site is natuurlijk een gotspe in deze tijd. Rusland en Indonesië zijn net begonnen, daar is nog werk aan de winkel. Qatar heeft een mooie site maar doet alleen in 2022 mee. Dus blijven over: de USA, Engeland, Australië en Nederland/België. Hun sites zitten even goed in elkaar met dezelfde hoeveelheid lol op de site en lol op de diverse Social Media. Al mis ik bij Nederland/België wel Hyves en Netlog. Toch niet de minste netwerken in de respectievelijke landen.

Uiteindelijk wint Australië deze ronde, zij hebben al meer dan 40.000 fans. Hun site is ingericht als een game: je kunt door actie te ondernemen voor “the bid” punten scoren en supporter van de week worden. Je vrienden mailen levert 25 punten op, een YouTube video maken 1.000. Mooi verzonnen en goed uitgevoerd.

Nederland/België moet aan de bak! Hoort zegt het voort op hun Twitter pagina.

{title}

Dit bericht is eerder verschenen op de weblog van IN10.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

4 Reacties

    Dirk W.

    Allemaal leuk en aardig dat sport 2.0, maar wat is het nut van een sport 2.0-site als het publiek geen enkel middel heeft om het toewijzingsproces te beïnvloeden?


    12 oktober 2009 om 03:23
    Gijsbregt

    Dirk,

    een zeer terechte opmerking. Het is zelfs niet zo dat het land met de grootste (online) burgerparticipatie officieel een streepje voor heeft. In de beeldvorming zal het zeker meespelen. Schrale troost.


    12 oktober 2009 om 04:56
    Ronnie

    Ik denk dat Dirk ook gelijk heeft, het gaat er uiteindelijk om wie van de FIFA de voorkeur krijgt en wat er online aan gebeurt speelt volgens mij nog niet zo’n grote rol. Anders hadden ze er wel wat meer in mogen investeren mocht Nederland überhaupt een kans willen maken!


    12 oktober 2009 om 05:35
    Erik Ruts

    Uiteindelijk gaan dit soort bids om hele kleine verschillen. Al deze landen kunnen een groot tournooi organiseren. En natuurlijk speelt het een rol of het je gegund wordt en hoe je de lobby binnen de FIFA voert.

    Maar je moet de beslissers ook argumenten meegeven. Zoals de steun en participatie van de bevolking. Dat is nu nog een pluspunt, je kunt je er mee onderscheiden. Dus aanpakken die kans. Het FIFA-circus komt liever waar ze gewenst is.


    12 oktober 2009 om 08:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!