Matroesjka voor innovatie en het tipping point van de mode in Kim’s Keek op de Week
Als hoofdredacteur van de innovatieportal Idealize.nl deel ik elke week de meest inspirerende en vernieuwende ideeën op en rondom Idealize.nl in een ‘Editor’s Pick’. Deze week: Matroesjka als symbool voor innovatie, het tipping point van de mode-industrie en 5 pittige vragen aan oprichter Spectives.com.
Maar liefst drie maanden was ik offline, offwork, offsocial, offnews. Daar kan @JimStolze nog een puntje aan zuigen. Een eervolle vermelding voor ‘mijn jongens’ Bas van Essen en Joey Noordhoorn die Idealize en deze rubriek draaiende hielden. Onthoud die namen, het zijn de nieuwe talenten.
Jim Stolze kent het gevoel vast wel: als je na zo’n lange tijd weer online gaat, lijkt alles irrelevant. Je moet je digitale ID weer opnieuw leven inblazen en bedenken wat je in hemelsnaam ook alweer online deed. Ik opende na 3 maanden een browser en had geen idee waar ik heen moest. De community van Idealize groeit hard; niet voor niets staat deze maand in het teken van user generated content. De redactie stapt opzij, de gebruikers bepalen een maand lang de inhoud. Niets voor niets, want daar staat flink wat promotie tegenover.
Startup serie: spectives.com
Wie @RvW volgt op Twitter kan het onmogelijk ontgaan zijn: Spectives.com staat live. Op eDay deed hij de beroemde uitspraak: “Bezoek meer feestjes”. Thinkstyler Blauw voelde het creative brein achter spectives aan de tand met 5 pittige stellingen omtrent Startups versus grote bedrijven. Van Waveren:“Goede start-ups hebben misschien minder ervaring, maar zitten zo bomvol energie en passie dat je vaak de royal treatment krijgt als je ermee samenwerkt.”
Het tipping point van de mode industrie
Drie maanden rust staat gelijk aan drie maanden bezinning. Daar komen machtig mooie levenslessen uit, waar ik niemand mee zal vermoeien. Behalve één dan: Als fashionista, shoe fetishist én shopaholic heb ik besloten een half jaar lang geen kleding meer te kopen. Blijk ik weer bovenop de trend te zitten met m’n statement, want hét Nederlandse fashiontalent van nu Monique van Heist pleit voor sustainable fashion en strijdt tegen de snelheid van mode.
Fashion editor Eveline Kuin [Styletoday.nl] onderwierp haar aan een vrolijk en inspirerend video-interview. Monique: “Succes hangt niet af van elk jaar een nieuwe collectie”.
Matroesjka als statussymbool voor innovatie
Thinkstyler MMRijn vraagt zich af waarom we niet gewoon oude technieken verbeteren ipv steeds nieuwe technieken uitvinden. Als metafoor gebruikt hij de Matroesjka (het beroemde russische poppetje-in-poppetje-in-poppetje etc) die door vormgever Pavel Kulinsky opnieuw is gemaakt in hippe stijlen. MMRijn stelt voor om de gehele wereldmarkt op open source en UGC te laten draaien. Why not, maar hoe?
Idealize een maand lang in het teken van UGC dus. Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee en deel je idee, ontwerp, inspiratie, innovatie met de creatieve klasse van Nederland. Thinkstyler Amy leert ons meteen een lesje met haar bijdrage ‘Drie gouden regels voor user generated content’.
Volgens mij is de gouden tip: blijf als hoofdredacteur 3 maanden weg, want uit hoge nood ontstaan de beste ideeën. 😉
Welcome back, Kim. 3 maanden offline. Misschien moet je er een boek over schrijven 😉
Zwabberig, zelfverheerlijkend stukje van deze ‘hoofdredacteur’. Ga nog maar ‘ns drie maanden weg, dat lijkt mij het allerbeste idee!
Nou idd zeg, deze dame is wel erg vol van zichzelf. Maakt het stukje er niet leuker op.
@Noor/Erik: Kom nou, das volgens mij gewoon enthousiasme, hoor. Samenvattingen inspireren me meestal wel. Hoewel uiteraard niet ieder topic me even veel boeit.
@Erik, Noor: wat zijn nu weer voor reacties? Heb in ieder geval de ballen om het onder je eigen naam te plaatsen!
Tnx Mathijs/Marco, leuk om weer mee te draaien. @Noor/Erik: enthousiasme it is, vooral voor zoveel creatieve talenten. Dat zijn er hierboven al 7, mij niet meegerekend, want zelfverheerlijking staat me niet.
Erik: wat een ellendig, vervelend en vooral triest ventje moet je zijn om zo’n opmerking te maken. Get a life.
Kim, welkom terug! Na die flinke hersendeuk ben ik blij je weer terug te zien en te lezen op Idealize 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!