Picnic09: Tips van Niklas Zennström over social entrepreneurship

25 september 2009, 08:16

{title}

Niklas Zennström, de founder van Skype, Joost en KaZa: één van de grootste keynotes op Picnic09. Jammer dat hij werd geïntroduceerd in het beroerde Engels van Beau van Erven Dorens. Zennström maakte het goed met een heleboel learnings uit eigen ervaring. Zónder powerpoint presentatie. Hieronder barst het van de tips voor (internet) entrepreneurs. “You want to start things when the market is down. You should go upstreams instead of downstreams.”

“Along the way when you have a disruptive idea, people will be critical.”

“Being an entrepreneur is not a job: it’s a lifestyle and it requires full dedication.”

“It’s more likely to fail than to be succesfull.”

“It’s about building a team, getting good people with you to build a team, a team and a story.”

“Entrepreneurship is also about dreaming.”

‘You want to start things when the market is down. You should go upstreams instead of downstreams.’

Met KaZza was Zennström voor de gebruikers op tijd met zijn timing:

‘The content owners were afraid of us. We thought we had a good businessmodel with revenue sharing. But that didn’t work out. It happened to quik for them. The timing was not right. We needed to have the content owners with us, we were way too early to make it a sustainable business. So we moved on.’

Zennström zat in verschillende landen: hij werkte vanuit Stockholm, compagnon Janus Friis en de developers zaten ergens anders. Ze maakten met het bedrijf veel telefoonkosten. En toen werd Skype geboren: ‘We kinda stumpled upon the solution.’ Over de sociale impact van Skype:

“Skype had a big social impact. That had a huge compact on the company itself. People were on a mission: we saw a very strong brand building. That is a recipe for future brands. Companies could have a social impact before a commercial impact.”

Europa vs. The Valley

Volgens Zennström is het een voordeel om vanuit Europa te opereren omdat je (Zennström is zelf een Zweed) gedwongen wordt om internationaal te kijken. Zennström maakte de vergelijking met VC in Sillicon Valley. Hij heeft gemerkt dat het in Europa moeilijker is om funding te krijgen. Daarom is hij zelf een VC-bedrijf gestart.

Paradigma shift

Er is meer in het leven dan alleen een succesvol bedrijf uit de grond stampen. Zennström ontmoette Al Gore in 2005. Hij vroeg hem wat hij kon doen voor de wereld. ‘Find out what you can do.’ Dus zette Zennström een foundation op, samen met zijn vrouw. ‘We wanted to be engaged. We wanted to be strategic in our goals.’

Groen vs Centjes

In een non-profit wereld is het moeilijker om te zien of je succesvol bent, dan in een commerciële omgeving.

Belangrijk is volgens Zennström om als ondernemer groen te zijn. We hebben ondernemers nodig die groen zijn, maar ook winst willen maken. Als je een ‘sustainable’ groene oplossing zoekt, kun je maar beter zorgen dat je winst maakt.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Raimo

    I like it!


    25 september 2009 om 09:01
    venturo

    Iemand ook nog even gevraagd hoe het nou met Joost zat?


    25 september 2009 om 09:54
    mgvandenbroek

    @Albert Treur: Zennstrom wilde geen interviews geven. Zonde, niet 😉


    26 september 2009 om 08:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!