Validators maakt meten van communicatie met eye tracking toegankelijk voor marketeers

23 september 2009, 04:01

Validators test en verbetert designs}Vorige week zijn ondergetekende en Martin Leeflang, internationaal eyetracking consultant, gestart met Validators. Tijdens een toevallige ontmoeting bleken we met dezelfde ideeën rond te lopen over innovaties in eye tracking. Deze techniek, en de resultaten daarvan, waar ik hier op Marketingfacts al vaker postings over heb geplaatst, volgt oogbewegingen en registreert waar mensen naar kijken. Samen hebben we nu een designtest ontwikkeld met eye tracking die voor elke marketeer bruikbaar is. Deze designtest heeft een zeer scherpe prijsstructuur. Binnen twee werkdagen zijn de resultaten beschikbaar.

Consumer centric design model

Beide zijn we pioniers op het gebied van eye tracking in usability en communicatieonderzoek. We proefden dat de klanten wel wilden, maar steeds aanhikten tegen te hoge projectprijzen en lange doorlooptijden. Nu hebben we de consumer centric design© aanpak met vier design kernwaarden ontwikkeld die transparant weergeeft wat een design doet in de eerste paar (contact)seconden.

{title}

In het consumer centric design model wordt uitgegaan van vier componenten. Aandachtbehoudend vermogen, aandachttrekkend vermogen, boodschapoverdracht en branding. Op deze vier componenten worden traditionele en online media getest en gerapporteerd. In de video is een voorbeeld te zien van een rapportagevorm. De video laat een voorbeeld zien van een advertentie van een parfum met de bijbehorende heatmap, areas of interest en enkele kengetallen. Dit is een fictieve case zonder daar een oordeel over te vellen.

2 seconden is de gemiddelde aandacht van een consument om een omgeving af te scannen en bijvoorbeeld keuzes te maken in reclame. Dit is kort, maar genoeg voor onze brein om keuzes te maken Een gemiddelde outdoor-uiting, krant,tijdschriftadvertentie, banner of uithangbord in een winkelstraat haalt 2 seconden niet eens.

Elke week is er een testdag waardoor klanten op het laatste moment kunnen inhaken, want zo werkt de wereld van campagnes. Door standaardisatie in het testproces en medewerkers in Zuid-Amerika en Azië kunnen we 24 uur per dag werken. Validators test en verbetert outdoor, banners, e- mailnieuwsbrieven, campagne landingspagina’s, folders, tijdschriften, kranten, brochures, corporate websites, TV commercials, verpakkingen en sponsoring. Ik ben benieuwd wat jullie vinden van de test en de opzet!

What about user experience! Al meer dan 10 jaar ben ik werkzaam in de online scene. Ik analyseer door zowel kwalitatieve als kwantitatieve technieken in te zetten, wat gebruikers nodig hebben, hoe zij zich gedragen op internet en welke drijfveren zij hebben. Met deze verkregen inzichten help ik bedrijven en organisaties hun klanten en relaties te begrijpen en te kijken welke kansen zij hebben om de user experience te verbeteren en te innoveren. Specialiteiten ● UX Research : (remote) usability testen, eyetracking, groepsdiscussies, face-to-face interviews, enquêtes, AB en Multivariate testen, card sorting, tree testen, taakanalyse, Google Analytics ● UX Design : customer journey mapping, user flows, user scenario’s, persona’s, navigatie -en contentstructuur , informatie architectuur, wireframing Alles voor zowel desktop, mobiel, tablet en apps. U kunt mij altijd benaderen voor interim dienstverbanden of freelance opdrachten.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Keesjan Deelstra

    @ Robert-Jan Succes. Ziet er goed uit! Over het testpanel:

    Door standaardisatie in het testproces en medewerkers in Zuid-Amerika en Azië kunnen we 24 uur per dag werken.

    Zou je geen cultural bias antwoorden krijgen als je testgroep niet uit de excacte doelgroep bestaat?

    Doen jullie dit via traditioneel eyetrackign onderzoek of via een online applicatie. Of hebben jullie idniaase dorpelingen achter pcs met eyetracking klaarzitten?


    23 september 2009 om 12:11
    rjmvandiepen

    @Keesjan: dank je wel. De medewerkers in het buitenland houden zich uitsluitend bezig met verwerking van de eye tracking data. De testen zelf worden natuurlijk gewoon in Nederland gehouden. Dit doen wij op A-locaties in grote steden of afhankelijk van de doelgroep elders.


    23 september 2009 om 12:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!