Bas Blikt: Press Doc, reclamebureau They en originele NGO-advertenties

20 september 2009, 12:53

{title}Creatieve groene reclame, non-advertising van Hyundai, een nieuwe interactieve persberichtendienst en Google Fast Flip. Het zijn een aantal highlights in de redactieweek bij Idealize.

Bij Idealize duiken we op al het nieuws met een innovatief en creatief karakter. Heel soms misschien erg letterlijk, zoals toen we onszelf vorige week als hoax whisperer neer zetten. Al was het concept ‘zonne-energie opwekken met je haar’ wel een leuke hoax.

Groene carports interessant?

Maar wat ik me sowieso afvraag: wil de Marketingfacts-bezoeker niet het liefste alleen lezen over creativiteit en innovatie in de marketing- en reclamesector? En zal hij/zij dus direct de schouders ophalen en doorklikken als we berichten over een Japans bedrijf dat een nieuw product creëert met ‘groene carports’? Ik richt me ditmaal ‘slechts’ op unieke, interessante en nieuwe marketing- en reclameconcepten. Ook al klikten tot nog toe doorgaans toch meer dan tienduizend bezoekers op onze terugblik op de week.

Creatieve NGO-reclame

Twee weken geleden kwam het Wereld Natuur Fonds wat negatief in het nieuws, toen een omstreden reclamevideo uitlekte die een WNF-medewerker van afdeling Brazilië blijkbaar kon waarderen. Maar om nu te stellen dat het reclamebeleid van het WNF niet deugt, gaat natuurlijk te ver. Zo viel ons een verzameling van creatieve ‘groene’ reclame op, met onder meer een mooi billboard van het WNF en een heel humoristische video van Greenpeace (zie hierboven).

{title}Non-advertising van Hyundai

Niet humoristisch, maar wel verfrissend is de wijze waarop Hyundai zichzelf promoot in Zuid-Korea. In een nieuw metrostation naast haar hoofdkantoor kocht het automerk alle advertentieruimte op. De billboards zijn grotendeels leeg gelaten. Er is alleen een kleine afbeelding van een auto te vinden en de tekst “The world is flooded with too many ads, for a short while we want to leave it empty for you”. Verfrissend, maar niet nieuw, zo kunnen we achterhalen: Ooit had bijvoorbeeld ‘ons eigen’ Philips ook een non-advertising actie rondom zijn ‘simplicity’ thema.

Internationale prijs They

Op eigen bodem viel ons het nieuws rondom They op: het Amsterdamse reclamebureau is door tijdschrift ‘Advertising Age’ uitgeroepen tot ‘internationaal klein reclamebureau van het jaar’. Wie de Vodafone-video’s en CoffeeCompany-slides van They nog niet had gezien, zou zeker moeten klikken.

Daarnaast sprong een video van Studio Dumbar ons in het oog. De Universiteit Twente is op zoek naar een nieuwe visuele identiteit, waarbij het bureau deze conceptvorm in beeld bedacht. De reacties op onze site zijn overwegend kritisch.

Veldhuijzen van Zanten

Verder liet Boris Veldhuijzen van Zanten van zich horen: samen met Patrick de Laive en Arjen Schat richtte hij Pressdoc op, een bedrijf dat dynamische en interactieve online persberichten aanbiedt. Daarnaast ging hij in een interview in op het succes van het door hem ontwikkelde Twittercounter. Deze applicatie geeft de ontwikkelingen aan van iemands Twitter-account.

{title}Google Fast Flip

Blijft nog een reeks interessante items over, zoals bijvoorbeeld de lancering van Google Fast Flip of de reclamecampagne van McDonalds met een kingsize koffiebeker en opinie-artikelen over de marketingmix, webdesign 3.0, de kabinetsplannen voor de creatieve sector en een portret van één de oprichters van Medialuitjes.

Liever ook technologie en/of architectuur, of helemaal niets meer? Alle feedback is welkom.

Sebastiaan van Essen
Content Marketing Manager bij -

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!