Waar is de ethiek in marketing en reclame toch gebleven?

22 september 2009, 13:47

ben er inmiddels achter dat het Coca Cola Zero was, en niet Max – video’s zijn op Google makkelijk te vinden, zeker i.c.m. “break up”. In een versie zegt de gedumpte dame trouwens niet “Call me when you want to have fun” maar “Call me when you want to shag…us”

Onze versie: http://www.youtube.com/watch?v=Q27_GJ0GliI

Stoute versie: http://www.youtube.com/watch?v=oIT5R-TdSHs

Die Citroen (Peugeot, Renault? Iets Frans in ieder geval) reclame heb ik niet kunnen vinden – het was zo’n luxe uitvoering die in een grauw schemerig regenachtig landschap langs allerlei wegwerkzaamheden scheurde, terwijl er ondertussen lovend geleuterd werd over meesturende koplampen en zo.

Wat de snoepreclame betreft kun je eventueel misschien een parallel trekken naar tabak en alcohol – die zijn weliswaar wat schadelijker, maar toch – en bijvoorbeeld McDonalds waar het de kids alleen maar om het kadootjes uit het kindermenu gaat.

Het lijkt me inderdaad geen onderwerp om een duidelijke stelling in te nemen, maar de lezers te vragen wat ze nou eigenlijk vinden, wellicht met een opvolging als de conclusies interessant zijn.

Oh, en haal Hitler in die Duitse condoomreclame er maar niet bij, anders gaat het alleen maar daar over… 😉

Als ik nog wat meer bedenk zal ik het je laten weten!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!