Kan Teamlink de voetbal 2.0 markt wel openbreken?

Kan Teamlink de voetbal 2.0 markt wel openbreken?

{title}
Vorig jaar schreef ik rond deze tijd deze posting over een Voetbal21 initiatief van Marc en Maurice de Hond. De conclusie was dat het een mooi platform was, maar dat het zonder de gegevens van de KNVB lastig was om een succesvol voetbal 2.0 platform te lanceren. Nu lanceert Amstel Teamlink, dat in veel opzichten vergelijkbaar is met enerzijds de teamtools (zoals Teamwebs en Teamers) en anderzijds met de sportcommunities (zoals het gesneuvelde mijnsportwereld en het kwijnende Voetbal21). Grote verschil is dat Amstel sponsor is van de KNVB en wèl alle data van de KNVB beschikbaar heeft. Gaat dit het verschil maken?

{title} Heineken is met de merken Heineken en Amstel al jaren nauw betrokken bij de KNVB. Heineken wordt als premiumbrand gekoppeld aan de toonaangevende uitstraling van Oranje en Amstel wordt steeds meer gekoppeld aan de gewone jongens van het amateurvoetbal (alle 1.2 miljoen in Nederland). In Nederland zijn er bijna 3.000 voetbalclubs en rond de 100.000 elftallen. Daarmee is voetbal de heilige graal van sport. Het kunnen interacteren met 1.2 miljoen KNVB-leden is iets wat elke marketeer doet watertanden. Traditionele massamedia en database-marketing voldoen in het huidige tijdsgewricht niet meer. Om als sponsor echt meerwaarde te bieden aan grote hoeveelheden actieve sporters of sportfans is een (social) internetplatform onontbeerlijk. Amstel heeft dit goed begrepen en lijkt geleerd te hebben van de (mislukte) eerdere grote initiatieven.

De basis is simpel: een instrument voor teammanagement: wie rijdt de auto, wie spelen er mee en wie doet de was. In tweede instantie is er ook ruimte voor user generated content met foto’s en een heus ‘prikbord’. Teamlink is groots neergezet, wordt geïntroduceerd met een grappig (?) filmpje met icoon Pierre van Hooijdonk, is simpel van opzet, kan op Hyves geplaatst worden en is geharnast in de KNVB structuur van teams en competities. Dit laatste voorkomt dat je uitslagen niet kloppen, competities onvolledig zijn of afgelastingen gemist worden. Eigenlijk voldoet dit platform aan de eisen die ik er vorig jaar of twee jaar geleden aan gesteld zou hebben.

Toch heb ik er een hard hoofd in. Voetbal is een conservatief wereldje. Grote sponsors (zoals Nike in het Verenigd Koninkrijk) en kleinere sponsors (zoals Sport2000) hebben de voetbalwereld niet kunnen veroveren. De grotere sites in Nederland hebben op dit moment tussen de 10.000 en 20.000 teams aan zich gebonden, maar dit zitten alle sporten bij, dus ook hockey, volleybal, korfbal en bijvoorbeeld roeien. Vooral hockey heeft een (relatief) hoge acceptatiegraad. Deze sport staat dan ook bekend als een innovatieve sport. Hockey.nl (de bondsite van de KNHB) en Teamwebs werken al langere tijd samen. Waarbij voor veel gebruikers de lean & mean look van Teamers en Teamwebs juist de reden is om met deze tools te werken.

Teamlink komt snel met een mobiele versie van de tool. Gezien de vormgeving van de site, is daar vooral rekening gehouden met een iPhone app. Dat zou wel eens het draaipunt (tipping point) voor sport 2.0 tools kunnen zijn. Eerst maar eens kijken wat het ouderwetse massamediale geweld gaat betekenen voor Teamlink (televisie commercial vanaf 12 september) en of deze tool het wel gaat redden. Als Teamlink waar met zes bureaus aan gewerkt is en dat volledig online door getest is, geen succes wordt, dan is het toeëigenen van online sponsorwaarde nog moeilijker dan ik tot dusver al dacht.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 31 reacties op dit artikel

  • Ha Gijsbrecht,

    Dank voor je goede analyse.

    We gaan er alles aan doen om het een succes te maken. Maar vol vertrouwen.... Dankzij de link met de KNVB is TEAMLINK de eerste 'one-stop-shop' en TEAMLINK wordt zelf geen 'community', maar is een 'plug-in' op de bestaande sociale media van amateurvoetballers.

    Overigens.... de ANP Nieuwsvideo over de lancering gisteren (met Pierre van Hooijdonk) staat hier

    Jeroen de Bakker (2009)

    geplaatst op
  • De koppeling met de KNVB is nou net wat al die andere tools missen en het zou daarom best kunnen gaan werken. Alleen is het jammer dat op dit moment bijvoorbeeld jeugdteams niet aangemaakt kunnen worden. Heb begrepen dat ze dit niet mogen faciliteren omdat Amstel de sponsor is. Combinatie van kids en alcohol gaat immers niet samen.

    Ik hoop daarom dat er snel een specials jeugd versie komt van deze site met bijvoorbeeld chocomel als sponsor (http://www.telegraaf.nl/etenengenieten/4654914/__Chocolademelk_goed_na_sport__.html)

    geplaatst op
  • @jeroen
    De uitdaging zit vooral in het vinden van de huidige communicators in het team. Elk team heeft een übermailer/sms-er die nu de teams bij elkaar haalt. Die moet overtuigd worden en die lieten zich tot dusver niet overtuigen.

    Ik denk wel dat dit enige weg is voor Amstel om te gaan. Alchohol reclame gaat steeds meer aan banden en de consument doorziet reclame per se, steeds beter. Hier is sprake van waarde toevoegen voor de sporter. En dat is wat telt. Zie mijn presentatie (slide 9) over adding value aan platforms.

    @ischa
    Ik snap je frustratie. Maar dat is (deels) de kracht van internet, we kunnen de 16-plussers iets aanbieden wat de jeugd niet kan zien. Misschien moet je eens met Calvé gaan praten?

    geplaatst op
  • Leuk initiatief. Wat is het uitgangspunt van de site? Gemak voor de gebruiker? Of gaat het eigenlijk alleen maar om advertentie-inkomsten en branding? In mijn optiek worden de übermailers van de verschillende teams pas overtuigd als het gemak voor hen voorop staat en sponsoring vervolgens geaccepteerd wordt als soort 'noodzakelijk kwaad'. Andersom zal het niet gaan werken, ben ik bang.

    Hockey is inderdaad een meer innovatieve sport, maar ook daar worstelen teams wel met het opzetten van één informatiepunt waar schema's, wedstrijdbeelden en uitslagen gecommuniceerd worden. De ervaring leert echter dat je vooral moet zorgen dat teamleden de benodigde informatie nog steeds per sms of mail onder hun neus geduwd krijgen. Ouderwets pushen dus (om in hockeytermen te blijven ;-)).

    geplaatst op
  • @Gijsbregt
    Goede tip wat calvé betreft, zal ze eens een mailtje sturen....

    geplaatst op
  • @ Koen Gemak voor de gebruiker & daarmee branding (& zeker geen advertentie-inkomsten)

    geplaatst op
  • Iedereen verkijkt zich op het aantal: 1,2 miljoen voetballers. Dat was 'vroeger' al, toen het adresbestand beschikbaar kwam via listbrokers en het minder dan gemiddelde response liet zien. Waarom? Omdat het geen homogene groep is, die wel generiek wordt benaderd. Het is immers Voetbal en dat vind iedereen leuk. Toch? Ja, maar op hele diverse manieren. Je kunt niet alles voor iedereen zijn. Bovendien hebben veel teams / clubs al hun eigen oplossingen gemaakt. Positief van dit initiatief is dat er info over bestaande platforms heen gedeeld kan worden. Mobiel kan idd ook een onderscheidend voordeel opleveren. Toch deel ik de mening van Gijsbregt en ben ik net zo benieuwd naar het vervolg.

    geplaatst op
  • Heldere analyse, waarvan ik je diverse conclusies onderschrijf. Het standpunt van Amstel kan ik goed begrijpen. De beschikbaarheid van de uitslagen zal niet de doorslaggevende factor worden. Voor veel clubs (teams) die worstelen met het vinden van voldoende vrijwilligers voor een stukje teambegeleiding is een veel groter probleem dat een geschikte tool voor teammanagement en gaat gepaard met "verplichte" vrijwilligersregeling die vaak toch op wedstrijddagen nog weer tot last minute-noodverbanden leidt:chauffeurs die aan de beurt zijn, maar dan toch niet kunnen, een scheidsrechter die niet komt opdagen, waardoor toch weer zelf het trainingspak uit de tas moet worden gehaald, etc.

    geplaatst op
  • Die bobo's bij de KNVB moeten progamma's en uitslagen eens openstellen via XML oid. Ik voetbal zelf en weet vooralsnog niet welk weekend ik waar moet voetballen. Enige wat ik weet is dat het ergens in september is. Op knvb.nl moet ik inloggen op "mijnknvb.nl", bij teamlink e.d. moet ik inloggen. Op de clubsite moet ik inloggen. Wil ik allemaal niet. Ik wil gewoon info wanneer ik mag opdraven.

    geplaatst op
  • De laatste tijd schieten deze sites als paddestoelen uit de grond. Sommige hebben vooral focus op social media mijnhockey team / dit is mijn team en andere meer op het bieden van een eigen site alyvo.

    Ik denk dat alle sites die overleven steeds meer naar elkaar toe zullen groeien en data die ter berschikking komt zullen gebruiken. De sociale sites zullen ook functioneler worden en de functionele sites socialer.

    Het grote probleem is in mijn ogen nog niet genoemd. Slechts een klein gedeelte van internet 'contributes'. Een groot gedeelte consumeerd alleen. Een team heeft ergens tussen de 8 en 20 leden. Het is moeilijk daar veel me contributers tussen te vinden zodat er voldoende bestaansrecht is voor een individuele site.

    geplaatst op
  • @Bas
    Terechte opmerking. KNVB kiest ervoor om de data zelf in beheer te houden en via eigen kanalen (zoals Teamlink) uit te spelen. KNHB (hockey) is daar meer open in en dat zie je terug in bv de clubwebsites. Voor de KNVB-methode pleit dat er zo meer commerciële ruimte is. Deze opbrengsten komen ten goede aan de KNVB en (hopelijk) uiteindelijk aan het NL voetbal. De hockeybond geeft dit "voordeel" direct door aan de clubs, voor wie de bond uiteindelijk op aarde is.

    @Erik
    My point exactly. Per team is er vaak maar 1 of 2 die alles fixt op het gebied van communicatie. Deze tool zou dit moeten vergemakkelijken, maar de social aspects (foto's prikbord) zijn wel degelijk afhankelijk van de (max) 10% contributors. Dan is de spoeling dun op 15 man...

    geplaatst op
  • @Gijsbregt
    Helaas is de KNHB ook niet zo open dat externe partijen, anders dan de bij de bond aangesloten clubs, toegang krijgen tot de wedstrijd gegevens. Ik ben zelf eigenaar van MijnHockeyteam.nl, maar een goed gesprek met de bond om die gegevens via XML los te krijgen wordt afgewimpeld dat alleen clubs toegang hebben.
    Erg jammer, want dat is een van de belangrijkste punten waarvoor mensen hun eigen social teamsite bezoeken...

    geplaatst op
  • @Menno,
    Helemaal open zou natuurlijk mooi zijn. Maar de data zijn wel van de KNHB en daarmee van de clubs die de KNHB vormen. Dus dan is deze constructie wel fair. En wel degelijk anders dan de KNVB die de data niet eens met de clubs deelt, anders dan via door de KNVB opgezette kanalen/media.

    Misschien moet je een hockeyvereniging beginnen?

    geplaatst op
  • @Jeroen de Bakker: Ik heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in dat teamlink echt groot gaat worden. Als heavy user van social media en het web - en een anonieme rechtsback van DVVA 8 - heb ik de voorkeur voor tools die overzichtelijk en eenduidig zijn. Bij deze tool is gekozen voor uiterlijk boven functionaliteit. En veelgemaakte denkfout. En dat is jammer.

    Als ik op registreren klik, moet ik eerst een team gaan zoeken. In vier dropdownboxen (mijn club heeft geen zondag, toch staan de teams erin) kom ik pas bij mijn team. Waarom geen zoekfunctie? Er is maar één DVVA!

    M'n team moet ik eerst aanmaken, maar dat kan alleen als ik mensen uitnodig. Hoor eens, ik wil het eerst uitproberen!

    Vervolgens bij het registreren gaat het weer mis. Ik wil mij inschrijven, maar nog niet direct teamgenoten uitnodigen. Vervolgens kom ik er niet in, op een of andere vage manier bewaart het systeem mijn password niet of zo. Ik krijg ook geen welkomstmail.

    Dit soort zaken zijn geen kinderziektes, maar exemplarisch hoe grote bedrijven omgaan met communities. Het vraagt meer dan iets vets in de markt zetten met kekke filmpjes, grote namen en grote budgetten. Usability is het aller-, aller-, allerbelangrijkste en als IK er al niet doorheen kom (een heavy user), dan vraag ik mij af of de massa zich wel aanmeldt.

    Waarom niet eerst met iets simpels uitproberen of het werkt, dan de betagebruikers laten reageren en zo langzaam Teamlink uitbouwen tot een mooie community, waar de gebruikers (je ervaringsdeskundigen, je grootste goed!) tevreden zijn met wat ze hebben? Wij (DVVA 8) zijn jarenlang errrrrug gelukkig geweest met Onelist, totdat Yahoo het nodeloos ingewikkelder maakte.

    Weggegooid geld dit, vrees ik. Zonde, want de potentie is er met al die amateurvoetballers én de gegevens van de KNVB - die geregeld niet kloppen als er ook maar iets verandert, maar dat terzijde.

    Ik prefereer vooralsnog Teamers, simpelweg omdat er geen ruis is. Gewoon aanmelden, wedstrijden (zelf) toevoegen, aanwezigheid vermelden en klaar. Foto's en video's delen met m'n vrienden kan ik ook op Flickr en YouTube.

    Ben benieuwd naar je reactie;-).

    geplaatst op
  • @KNVB
    Het zou voor de bond veel beter zijn om de gegevens vrij te geven middels een API. Pas dan komt de echte creativiteit los. We denken wel dat iedereen met hetzelfde probleem zit, organiseren van de was etc. Maar is dat ook zo? Het zou mooi zijn als ieder zijn eigen tool kan kiezen die voor hem de beste oplossing biedt. Dan zal de tool doorbreken met de beste usability en het meeste nut.

    Daarnaast is het jammer dat deze tool opgezet wordt met (of door) een biermerk of eigenlijk een alcoholhoudende drank. Hiermee sluit je immers de voetballertjes uit. Rond de e-tjes en f-jes moet ook van alles georganiseerd worden en hier zijn ook tools voor nodig. Gewoon open gooien die data en je zult versteld staan wat er gebeurt.

    @Gijsbregt
    Leuk dat er weer een stap gezet wordt op het gebied van Sport 2.0
    Ik ben erg benieuwd naar de acceptatie van deze tool. Met veel communicatiegeweld kan je veel geïnteresseerden krijgen die het gaan proberen, maar als ik de reactie van @Remco Jansen lees zou ik ze adviseren nog even te wachten met de communicatie.

    geplaatst op
  • @Remco
    Stevige reactie, die wellicht op usability gebied hout snijdt maar je vervalt zelf in de fout die je KNVB/Amstel verwijt: namelijk alleen vanuit je eigen (2.0 web user) perspectief kijken. Niet iedereen wil via API's en Flickr en YouTube: alles van het hele web bij elkaar schrapen en niet iedereen kan dat. Anderzijds, als je het wel kan, dan zet je Teamlink toch op je eigen Hyves of teamwebsite (kan dit al Jeroen?). Eigenlijk zou je je maatje bij DDVA8 (de keeper) eens de boel moeten laten opstarten, die heeft vast geen 2.0 roze bril zoals jij (-;

    Het verplicht stellen van hele teams is een keuze, die ik te billijken vindt, je wilt geen halve teams of individuen op een teamsite. Zo zullen er nog een paar keuzes zijn die niet per se de jouwe zijn, maar ook niet per se slechte keuzes.

    Lean & mean sites zoals Teamers en Teamwebs doen het ook goed. Maar ook zij breken de markt niet open, dus ergens is er behoefte aan iets anders. Wat weet ik ook niet nauwkeurig. Dit is een nieuwe gooi van Amstel en de KNVB. Eén met lef als je het mij vraagt. Ze hadden ook gewoon nog 600 GRPs extra in kunnen kopen.

    @Jan-Henk
    Eens met de koppeling alcohol sport. Lastig voor de moraal en lastig voor de jeugd. Zoals boven geadviseerd: stuur een mail naar Calvé.

    geplaatst op
  • Voordat dit een success word moet er nog veel gebeuren, op het moment treden er tevaak foutmeldingen / problemen op

    Embedden in je site / op je hyves geeft veel rare meldingen over webservices. Default komt de applicatie niet op het ingestelde team terecht in sommige browsers.. inloggen lukt maar helft van de tijd.

    Kortom.. er moet nog wel het e.e.a verbeteren wil dit gaan werken.

    geplaatst op
  • Met de steun van een bond, knvb, en de, niet commerciële, doelstelling van Amstel ben ik er van overtuigd dat Teamlink een grote kans van slagen heeft. De tools die aangeboden worden zoals de rij- en wasschema’s en de uitslagen op je mobiel heeft Teamlink een stapje voor op de andere communities.

    @Jan Henk
    Vanuit Vrumona lijkt het mij best mogelijk een frisdrank neer te zetten voor de pupillen. Calve is natuurlijk ook een optie, 'wie is er niet groot mee geworden?'
    daarnaast is Frieland foods met haar Choclade melk ook een optie

    geplaatst op
  • @Remco

    Dank voor je reactie. Uiteraard is het vervelend dat nog niet alles klopt. Je feedback is dan ook meer dan welkom en we zullen er zeker iets mee doen.

    Je trekt op basis van een N=1 steekproef wel uitgesproken conclusies. We hebben uiteraard uitgebreid usability onderzoek gedaan en -zo goed mogelijk- nagedacht over een balans tussen vorm en gebruik. Teamlink is namelijk niet alleen een functionaliteit, maar ook merkcommunicatie. Dit maakt het best complex. Dat we hier nog verder aan moeten ‘tweaken’ lijkt me logisch & onvermijdelijk. Het succes zit niet in het neerzetten van dit initiatief, maar in het op een interactieve manier evolueren van Teamlink tot een makkelijke en waardevolle dienst voor zoveel mogelijk 18+ amateurvoetballers.

    geplaatst op
  • En dan nu de bevindingen van een gebruiker, want met al dat geneuzel over doelstellingen etc. hierboven schieten we niets op.

    - Bij het inloggen gaat het al bijna altijd mis, tuur soms tijden naar dat draaiende klokje
    - De data van de KNVB (programma, uitslagen & standen) worden niet opgenomen
    - Schrijf je een teamlid in als beheerder dan werkt de link van de bevestigingsmail niet
    - Teams van verenigingen die teruggetrokken zijn blijven optioneel

    Lijkt mij dat zeker de eerste drie punten van essentiaal belang zijn. Dus als er wordt verteld dat er aan Teamlink door 6 bureau's is gewerkt en dat het volledig online getest is dan wil ik wel eens weten welke nono's dit resultaat op hun geweten hebben. Of ben ik toevallig de enige die met deze problemen kampt? Zo niet, jammer van alle tijd die er in gestoken is en zeker van de dure reclamecampagne!

    geplaatst op
  • @Peter,
    Vriendelijke manier van reageren op een blog heb jij.
    Wellicht dat de heren makers van Teamlink nog wat met deze constructieve bijdrage kunnen?

    geplaatst op
  • Ik gebruik teamlink nu ook al weer een tijdje en moet zeggen dat ik niet heel erg enthousiast ben geworden. Als je naar de commercial kijkt dan denk je echt van, wow dit is echt heel erg handig maar als je het ook echt gaat gebruiken zijn er wel wat punten die nog verbeterd kunnen worden.

    Ze zeggen "Alles van jouw team op 1 plek" maar dat klopt niet helemaal. Wil je de volledige stand van je team bekijken dan moet je naar voetbal.nl. Deze site is ook helemaal omgegooit en een soort KNVB site met een ander jasje, alleen een iets onduidelijker jasje met heel veel reclame.

    Enkele andere minpunten zijn wat mij betreft:
    - Alles in Flash
    - Niet het volledige scherm wordt gebruikt, lijkt meer gemaakt voor de iphone
    - Data wordt best vaak niet geladen

    Persoonlijk had ik liever een soort teamers.nl, teamsnap.com site gezien maar dan met alle data van de KNVB en blijf het een gemiste kans vinden dat pupillen teams niet in het systeem zitten omdat de sponsor Amstel bier is.

    geplaatst op
  • Ik kan er niks aan doen, maar het systeem rammelt gewoon aan alle kanten.. helaas heb ik een ander persoon in mijn team beheer rechten willen geven en nu kan ik zelf niks meer en die persoon kan het niet terug geven enz enz.. het is gewoon stuk......

    Voor de rest laad hij de helft van de tijd niet in, krijg ik iig nooit reactie op gegeven feedback en blijft het wat mij betreft een beetje een typisch KNVB project.. en slaat de reclame slogan van amateur !! eerder op de makers van dit hele verhaal dan op de gebruikers !!!

    geplaatst op
  • @Gijsbrecht.

    Je kan een fiets nog zo mooi vinden, als de wielen vierkant zijn kom je er niet mee vooruit! En als dat niet op een blog gezegd mag worden dan had die blog niet aangemaakt moeten worden!

    geplaatst op
  • Ik gebruik Teamlink ook, nadat er diverse teamleden zich gingen aanmelden. We hebben zeker geen web2.0 elftal (mailgroep in Google en blog met incidentele verslagen, dat is het wel zo'n beetje) maar toch heeft vrijwel iedereen een account aangemaakt (ook zij die ik er van verdenk niet te weten waar de replyknop van hun mailprogramma zit als ik wil weten of zij zaterdag wel/niet meespelen). Ja, als ik resultaten (doelpunten, aanwezige spelers) wil opnemen is het lastig dat de spelerslijst incompleet wordt getoond, dat de RSS feed niet vlekkeloos informatie produceert, dat er teveel focus op mobiele weergave ligt (terwijl die informatie juist wordt geconsumeerd/geproduceerd op momenten dat er een groter scherm beschikbaar is (werkweek/thuissituatie)), dat de koppeling met KNVB gegevens niet altijd werkt enz enz. Genoeg mogelijkheden om commentaar te geven. Echter, in vergelijking met eerdere initiatieven slaagt men er wel in om meer mensen te bereiken dan elk ander initiatief op dit vlak. Voetbal is een moeilijke sport voor '2.0', de invulling die Teamlink heeft gekozen klopt m.i. wel qua functionaliteiten, alleen loopt het nu spaak op de techniek. En dat moet makkelijker te beïnvloeden zijn dan fundamenteel foutieve keuzes bij het bedenken van een concept.

    geplaatst op
  • @Lode @Ischa @AntonieB
    Werk aan de winkel lijkt me voor KNVB en de makers. Maar zoals de bovenste reactie laat zien, die lezen geregeld mee hier. Wellicht dat de feedback tot goed nut dient.

    geplaatst op
  • @ Gijsbrecht

    Ik hoop inderdaad dat deze feedback leidt tot verbeteringen want het programma ziet er in beginsel goed uit. Qua lay-out (dat kleine schermpje bijvoorbeeld) kan er nog het e.e.a. verbeterd worden net zoals eerder aangegeven de techniek waar nog het e.e.a. aan schort. Normaal gesproken leg je het concept voor aan een gebruikersgroep die er op kan schieten. Is dat hier wel gebeurd vraag ik me af, want ik denk dat het er dan anders had uitgezien! Mijn opmerkingen eerder waren niet om alles af te kraken, maar om alle bombarie die er rond Teamlink is gemaakt even in een correct perspectief te zetten! Je moet het pas van de daken schreeuwen als het inderdaad goed is!

    geplaatst op
  • @Jeroendebakker: Bedankt voor je reactie. Sorry dat ik hem nu pas zie - email mij de reacties-vinkje had ik uitstaan. N=1, maar elke gebruiker heeft ervaringen, meningen en deelt deze. Welkom in de nieuwe transparante 2.0 wereld ;-).

    Ik snap dat Teamlink merkcommunicatie is, en daar maken veel bedrijven nou juist een cruciale denkfout mee. Social media - daar schaar ik Teamlink zeker onder - zijn geen merkcommunicatiemiddelen, maar middelen om in dialoog te komen met de gebruiker of dialoog tussen gebruikers te faciliteren. En het merk faciliteert dat. Social media zijn geen branding tools.

    "Het succes zit niet in het neerzetten van dit initiatief, maar in het op een interactieve manier evolueren van Teamlink tot een makkelijke en waardevolle dienst voor zoveel mogelijk 18+ amateurvoetballers." Zeg je. Dus eigenlijk geef je mij gelijk??

    @gijsbregt: afgelopen weekend was ik (weer) de keeper, maar ik zal onze teamcaptain eens voorleggen om het uit te proberen. Dan kan ik eens zien of mijn mening inderdaad klopt, een mening meer op basis van gevoel dan feiten wellicht. Als ik fout zit, ben ik de eerste om dat toe te geven.

    @Lode/gijsbregt: Ik blijf erbij dat het beter is om iets simpels en bruikbaar neer te zetten, dan iets groots opgezet wat (zoals in de reactie al blijkt) irritatie kan opwekken door kinderziektes. Waarom niet eerst een beta gedraaid, jaartje finetunen heet dat en daarna pas een giga-campagne budget erop leeg knallen. Dan heb je jaar gehad om feedback te verzamelen, en te verbeteren! Je wilt toch een langdurige merkrelatie aangaan als Amstel, dus die tijd moet je jezelf ook gunnen.

    geplaatst op
  • Uit eigen ervaring weet ik dat het lastig is om voetballers trouw te laten zijn aan een web 2.0 omgeving. Met veel ambitie hebben wij ruim een jaar geleden een betaversie van http://www.mysportlog.nl opgezet voor voetballers, die in september 2009 live is gegaan.

    Op deze site kunnen spelers naast het gebruiken van enkele teamtools, die verder gaan dan teamlink, hun eigen spelerscarriere bewaren, van seizoen tot seizoen. Het is de digitale versie van het schrift van Van Basten en Van Nistelrooy.

    Toch denk ik dat wij net als bovengenoemde sites de sleutel tot het openbreken van de markt niet hebben gevonden: ontbrekende automatische uitslagen en programma's zijn een nadeel, evenals het ontbreken van een groot marketingbudget.

    Daarnaast ondersteun ik de mening dat voetballers een minder homogene groep vormen dan er vaak gedacht wordt.

    Vooralsnog interessant om te zien of het een partij lukt om een grote sportcommunity op te zetten.

    geplaatst op
  • Eppo zeer terechte opmerking dat de voetbalmarkt niet homogeen is. Het karakter van het product Amstel (alcohol) zorgt voor een eerste indeling, namelijk op leeftijd. Hiermee worden de jongere voetballers uitgesloten, dit een groep die over het algemeen voor snelle uptake zorgt.
    Daarnaast lijkt er geen verdere segmentatie te zijn. Anders dan dat ze zich op de meest internet-bewuste speler van het team lijken te richten in eerste instantie.

    geplaatst op
  • Ook ik heb met mijn voetbalteam een poging gewaagd om teamlink te gebruiken. De opties die aangeboden worden zijn zeker interessant. Ook de integratie met knvb.nl goed. Alleen worden hier gegevens vaak niet ingeladen. Het is duidelijk dat Teamlink met veel kinderziektes te maken heeft. Zoals ontzettend lang inlaadtijden en ook daarbij vaak errors. Ook krijgen we per wedstrijd/training vaak 5 keer dezelfde email met de vraag of je erbij bent.

    We hebben Teamlink inmiddels opgegeven en zijn weer verder gegaan met ons blog en de communicatie via de mail.

    Het bleek vooral qua usability gewoon voor de meesten niet prettig om mee te werken. Te veel kliks om te komen waar je wil zijn. Door het kleine formaat zeer onoverzichtelijk voor de meeste teamgenoten. Die niet extreem web 2.0 ingesteld zijn maar geen no no's zijn in mbt het gebruik van websites. Het is op zich een begrijpelijke keuze om in het design vooruit te denken aan een evt mobiele versie. Maar op de website wordt de aangeboden ruimte nu niet goed benut waardoor de info weggestopt zit in een overzichtelijk klein kader. Qua usubilty vindt ik het onbegrijpelijk om de site in zo'n klein onoverzichtelijk kader te stoppen. Per medium dient er gekeken te worden hoe gebruikers hier mee omgaan en daarop pas je het design aan. Voor bv een iPhone app is dit design prima. De gebruiker is zich dan ook bewust van de gelimiteerde ruimte.

    De dienst an sich vind ik zeer goed, interessante opties. Helaas is in de voetbal wereld meer nodig dan dit. Er wordt vooral via de mail gecommuniceerd wat snel en makkelijk is. Weinig kliks, snel de info die je wil. Teamlink maakt in deze vorm de onderlinge communicatie niet eenvoudiger, ondanks de interessant opties.

    Teamlink is een dienst die erg handig kan zijn voor voetballers mits het evolueert tot een gemakkelijk te gebruiken tool. Onderlinge communicatie tussen de spelers is essentieel en dit moet dus eenvoudig zijn.

    Tevens ben ik het met Remco Janssen eens dat social media geen merkencommunicatie middel is maar dat het een dienst die je als merk faciliteerd. Ook denk ik dat de adaptatie van Teamlink door de kinderziektes flink omlaag gaat. Zeker in een markt waar het al moeilijk in blijkt te zijn om door te dringen. Denk dat veel mensen afhaken, en een tweede kans krijgen met een nieuwe verbeterde versie is altijd moeilijk.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.