Boekrecensie: Liber Amicorum voor Giep Franzen

5 september 2009, 05:58

{title}De vijftigste editie van de Swocc-uitgave is gewijd aan Giep Franzen, die in het voorjaar besloot zijn bestuursfunctie neer te leggen. Hij initieerde de organisatie in 1995 en blijft op de achtergrond betrokken als beschermheer. Destijds richtte hij de Stichting voor Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (Swocc) op om een brug te slaan tussen praktijk en wetenschap. Zelf was hij een voorbeeld van die brug, als praktijkman (de F van FHV) en bijzonder hoogleraar commerciële economie aan de Universiteit van Amsterdam. Zo bracht hij reclame uit de praktijk naar de collegebanken en dat was destijds nieuw. In een publicatie uit 1996, Weggegooid geld, betoogde hij dat de helft van al het reclamebudget weggegooid geld zou zijn, omdat het niet werkt. Jammer dat je nooit wist welke helft. Hij pleitte in dat artikel voor een verbinding tussen de waardevolle intuïtie (het onderbuikgevoel) enerzijds en anderzijds de evenzo waardevolle rationele, wetenschappelijke boekenkennis.

In Liber Amicorum schrijven vijftig wetenschappelijke vrienden, collega’s en redacteuren uit het vakgebied over Giep en zijn bijdrage. Ze roemen zijn zeven reclamewerkingsmodellen, het naar een hoger plan tillen van een nieuw vakgebied, het slaan van een brug en uiteraard nog veel meer van de bijzondere kwaliteiten van deze man. De samenstellers schrijven zelf mee en daarnaast zijn er bijdragen van bijvoorbeeld Tamara van der Peet, René Repko en Alfred Levi. Allen geven ze een beeld van een man en een belangrijke periode in de ontwikkeling van een vakgebied.

Samengesteld door Mary Hoogerbrugge e.a.

Swocc 2009

172 pagina’s

ISBN 9789076802503

Mijke Post (35) is docent aan de Haagse Hogeschool bij de opleiding Communicatie. Daar geeft ze vakken als monitoring, PR, kennismanagement en communicatieplanning. Ze begeleidt studenten in hun studie, bij stages, projecten en afstuderen. Haar studenten wonnen de publieksprijs bij de PR Talentenjacht van Van Hulzen in 2008. Daarnaast doet ze de opleiding Competentiegericht Coachen als onderdeel van de Master Organisatiecoach. Naast haar functie als docent schrijft ze recensies voor MarketingTribune over vakliteratuur. Namens de redactie zit ze in de jury van de PIM-marketingliteratuurprijs. Vóór het onderwijs werkte zij bij interactief reclamebureau Qi.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!